Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata 308Win/Lapua Mega 150 gr.
#1
Jeg er blevet sat til at lade en stak af disse patroner.

Mit spørgsmål er ang. sætte dybden.

Jeg har som udgangspunkt brugt Vihtavuori ladetabellen, men jeg syntes
at en længde på 71 mm. er lidt voldsom til denne kugle.

Hvilken længde har I brugt?
Er der en der har en fabrikspatron som evt. lige kan måles?

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#2
Det er sørme ikke mange der har prøvet at lade en 308 win. patron med en 150 gr. Mega kugle.

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#3
Jeg lader mange 308 patroner, men ikke med Mega.
Men de som jeg lader i 150 grain, har en totallængde på 70,5 til 73 mm, men er ej heller så stumpnæsede som Mega'en, men som udgangspunkt skal kuglens sættedybde jo være lig med dia.
Går ud fra at du har målt riflen ud med max. lægde på denne kugle/patron.

Mvh.
Carsten
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by mp

Det er sørme ikke mange der har prøvet at lade en 308 win. patron med en 150 gr. Mega kugle.

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62



Hej Jeg har ladet mange forskellige 308 patroner med diverse kugler dog mest omkring 165-168 grains.

Standard max længde er 71 mm. efter både CIP og Saami normer.

Så hvis en fabrikant oplyser en given max længde for en kugle kan du godt stole på det.

Når du synes den virker lang(kort friflugt) skyldes det nok at fx en hornady sst med samme længde får en friflugt på flere milimeter mere ved samme længde.

Men mål altid efter i din egen riffel hvor lang friflugt den har.

Personligt vælger jeg en friflugt på ca 0,5 mm for en 308 patron.
Kontrollerer at den kan være i magasinet(har personligt udviklet mange meget præcise patroner der lige præcis ikke kunne være i magasinet og derfor var en enkeltskudsriffel)
Starter så på de oplyste minimumsladninger og øger med 0,5 grains af gangen indtil fænghætterne ser sjove ud. Så bakker jeg ca. 1 grain
og har som regel en fin patron. Hvis du synes at hastigheden bliver lidt for lav kan du øge friflugten, så kan du sædvanligvis have lidt mere krudt uden at få overtryk og kuglen har tilløb til bommene.

Men ændre du friflugt er det forfra med trykladninger.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Hej Carsten

Jeg lader også mine 150 gr. med en længde på 70-72 mm. men disse er som regel spidse og længere end Mega'en.

Med mega'en mener jeg bare at kuglen sidder meget yderligt i hylsterhalsen ved 71 mm. længde som anbefalet.

Der er ikke meget ved at ankomme til Polen om 3 uger og halvdelen af kuglerne er rystet ud af hylsterne pga. en lidt ujævn vej.

Jeg har ikke målt max længden ud på min riffel, da patronerne skal bruges i 2 andre rifler.

Jeg har netop fået at vide at de 150 gr. Mega'er han har tilbage, har en længde på 65,5 mm.

Tror jeg sætter dem til 68 mm. som en gylden middelvej. Så må de kunne gå i de fleste rifler.

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)