Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Booster til håndkikkert
#1
Jeg har set at Zeiss laver sådan en lille monokikkert i 3X forstørrelse som via en adapterring skulle kunne monteres en eksempelvis Victory 10x40 håndkikkert således at den skulle opnå ca. 30 gange forstørrelse.

http://www.brockmichelsen.dk/common/fram...2.jpg&bpl1=

Er der nogen som har set/prøvet sådan en sag og kan sige lidt om skidtet virker i praksis ?`

mvh.
Steen
Svar
#2
Halløj Steen
Jeg har den i ørnens udgave og den virker da hæderligt.
Hvis du kan finde en billigt er den sjov, men mit gæt er at den ikke bliver brugt voldsomt meget
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Princippet er velprøvet gennem mange år i spejlreflekskameraer (før alt det der digitalpjat overtogmarkedet[Wink]).

En såkaldt telekonverter til at montere mellem kamerahuset og objektivet, hvorved telelinsens "længde" typisk fordobles.

I kamerasammenhæng virker det fint. Men i disse digitale tider er den slags ikke moderne i kameraer længere...

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Halløj RAN
var der ikke noget med at en teleconverter tog 2 blænder?
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Halløj RAN
var der ikke noget med at en teleconverter tog 2 blænder?
mvh

Strom



Jo - det er korrekt. Men når bare du vidste det, kunne du jo åbne blænden to trin mere. I kameraer med indbygget lysmåler i kamerahuset var dette ikke et problem, da det jo var det reducerede lys, der kom igennem til lysmåleren, som så automatisk viste den mere åbne blændeindstilling.

En mere åben blænde i sig selv gav ikke nødvendigvis dårligere billeder. Det gav dog mindre tollerence i dybdeskarpheden i forhold til motivet, så fotografen skulle være mere omhyggelig med fokuseringen på motivet i stedet for at anvende "snap-shot" indstillinger på blende og lukkertid.

En forlænget lukketid kunne i øvrigt kompensere for lystabet i teleconverteren, hvis motivet var stillestående hvis man i forvejen brugte en hurtig lukketid, eller evt. brugte stativ til optagelserne.... [Smile]

En hurigere film kunne også løse problemet - men her "kostede" det noget i form af mere kornede billeder...[xx(]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Hej Jeg har en som jeg er fint tilfreds med.

Fordele
man render rundt med en lille fiks kikkert fx 10x42
monterer boosteren og kan se meget forstørret fx vurdere en buks opsats inden pürch startes.

Ulemper
man må ikke tro den noget værd ved dårligt lys.
kræver fast anlæg. mod skydestok træer eller andet.

Den har sparet mig for mange meter gåtur efter små bukke.

Indtil jeg monterede mine kraftige kikerter på riflerne til jagt var det min eneste mulighed for at vurdere på afstand.

Hvis man dyrker sin jagt på åbne områder eller drømmer om bjerge
er den bare helt fin.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Indtil jeg monterede mine kraftige kikerter på riflerne til jagt var det min eneste mulighed for at vurdere på afstand.



Læser jeg mellem linierne, at du har en booster til salg til spot-pris [Wink]

mvh.
Steen
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Indtil jeg monterede mine kraftige kikerter på riflerne til jagt var det min eneste mulighed for at vurdere på afstand.



Læser jeg mellem linierne, at du har en booster til salg til spot-pris [Wink]

mvh.
Steen



Nej

Det hænder at jeg har en kikkert i hånden uden riffel ved siden af.
Og der bruger jeg den stadig flittigt.

Sidder jeg i tårn bruges den også stadig da mange ikke synes man skal afsøge terræn med riflen.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)