Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mauser 98
#1
Kom så - alle Mauserfolk:
Har ved den lokale set på en 98'er og en Husquarna.

Husquarna'en er med bolt som 98, dog uden vingesikring, selve bolthuset ser også "stivere" ud (ingen tommelnedfræsning m.v.)anden bolt udløser (borttagning af bolt) og sidesikring, aftræk[xx(] er det en 98 i forklædning??

98'eren - ja hvad skal man sige, ombygget til jagt - snelleaftræk[Sad]

Standen for de 2 synes ens og prisen er ens - hvilken skal jeg vælge til ompibning - omskæftning m.v.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Husquarnaen er formodentligt en 1600 model,
Du skal helt sikkert vælge m98 versionen til ombygning, da 1600 modellen går bedre i låsen, er lavet af bedre stål, og har et anvendeligt hængslet underbeslag. Så 1600 versionen fungere uden ændringer, hvorfor der ikke er nogen nørdeeffekt i at bygge den om. Så hellere en M98 med kultstatus.
Svar
#3
Claus,

Hold hestene.

Personligt synes jeg at Husmands 1600 m. bøgetræ, uden tommelfinger hul og hængslet underbeslag er utroligt sexet og funktionel, måske lidt kedelig, og der er egentlig, i principet, ikke brug for nogen anden riffel, hvis det er en 30.06. Et nyt aftræk, pibe og skæfte m.m. den bliver som ny og kører 115 år mere.

Så er der 98’ern, Gud hjælpe dig – hvis den er i rimelig stand og piben ikke ser slidt ud, ja. Kaliber og årstallet på låsen kan måske give dig et prej om slid – få den lokale til at give dig 5 skud med hver – ellers ingen handel. Et Mauser projekt kan kun bære ca. 2,000 kr i ekstra omkostninger eller en, for dig, speciel kaliber.

Mit bedste råd vedrørende Mauser/Husquarna: Hvis du er det mindste i tvivl – ingen handel. Det kan blive et katolsk ægteskab, hvor du ikke får penge eller sågar en 1/10 del af den tilbage.

Min 98’er er fra 1924 og rasler, så det er en fryd og er ikke til salg – kan ikke leve uden, den har været med over alt[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Eller med andre ord, de stedet hvor man kan være glad for det man bedst skyder med

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Det går nok - egentlig kan det jo heller ikke betale sig at gå på jagt.[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Hej Claus
Du skal da have en Mauser 98, Model 1908, en af dem fra DWM, der skulle have været i Brasilien, men kom til Danmark,,det kører [Big Grin]
vh Søren

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)