Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8*56 eller 3-12*56 til nat jagt???
#1
Hejsan,
Jeg er ved at köbe kikkert nummer 2, og er kommet lidt i tvivl om hvad der nu er det rigtige köb.

Oprindeligt ville jeg have en 8*56'er, men er nu kommet grueligt i tvivl om jeg skal köbe en 3-12*56 istedet for. Kikkerten skal bruges til aften/nat jagt efter hjort, grisebasser, bäver mm.

Et par familie medlemmer var med på bestillingen og ombestemte sig fra 8*56 til 3-12*56.
De siger selv at deres Zeiss er langt bedre end den faste forstörrelse - specielt på kortere afstande en 100m. (der er trods alt lidt svärt at skyde en sort gris midt om natten på mere en 50m)

Men hvad siger i? [Smile]

Zeiss 3-12*56 eller 8*56 m lys
Kaps 2.5-10*56 eller 8*56 m lys?

[xx(]
Svar
#2
8X forstørrelse for for meget til gris på kort hold, specielt hvis der komme flere , så kan du ikke se hvem der er hvem.

jeg ville vælge Zeiss 3-12*56 , da man godt kan bruge 12X hvis der er en buk på 200 mm

jeg har en selv i varipoint med lys, det kan anbefales, også det man kan bruge lyset tydeligt on dagen, jeg har sigte 56

http://www.brockmichelsen.dk/common/fram...bps2=&bpl1=

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#3
Min ringe mening:

2½-10x56 el. 3-12x56 med sigte tysk 1 el. 1A hvis det er til nat jagt.

Fordi: 3-12x56 kan bruges til lidt af hvert (det meste) ud over nat jagt. dvs. en rigtig god "reserve kikkert". Da der skal kontrol skydes ved kikkertskift, er det nemt at lade den blive på om dagen i perioden nat jagt, hvis der er andet jagt.
Det eneste der taler for en 8x56, er vægten - 3-12x56 er en stor klump glas at slæbe rundt på. Jeg har en 2½-10x56 fast på 270W'ern, men leder efter en 3-9x50 el. 40 til Dansk jagt pga. vægten. Problemet her er - at jeg vil have tysk sigte 1A.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Køb den variable - og så få den med LYS (dot).

Det virker fint om natten på svin - et uoplyst sigte duer ikke uanset om det bare er en fed stolpe...

Men mht. til afstand står min nu på 8 gange forstørrelse hen til der hvor svinene plejer at blive "motioneret" - ca 50 m. Men en variabel kan bruges til andre formål ... på smalle spor går det an at skyde med den lille forstørrelse - eller eks. man skal finde elgkalven inde mellem træerne der duer eks. 8 gange ikke...

Zeiss er klart det bedste mærke af de 2....

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#5
Yep, det må nok blive 3-12*56 istedet for den faste.

Eneste der taler for 8*56 er at jeg i forvejen har en 2.5-10*50...så de to kikkerter er ret tät på hinanden. (Bruger sving montage).

[Big Grin]
Svar
#6
Jeg syntes de ideelle sigte til både dag og nat er 56

er jo en ny udgave af 1 med tyndere bjælker og en tydelig rød dot

[Image: sigte-56.jpg]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#7
hej toresode

kig lige her, så er dine problemer løst
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=5056

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#8
hehe - ja silverfox /"svømmeren" har altid næse for en handel [Big Grin]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#9
Ja tak for tilbuddet, men det blir en ny kikkertSmile

Og tak for alle input!!!

[Smile][Smile]
Svar
#10
Hej,

nu spørger du specifikt om kikkert nummer to OG specifikt til natjagt!!

En "rigtig" kikkert til natjagt eller et "sauenglas" er og bliver 8x56 med en enkelt lysprik....[:p]

I anden række kommer en variabel der kan bruges til lidt af hvert.

Selve forstørrelsen med 8 gange er perfekt til grise, hverken for stor eller for lille, helt enkelt perfekt.
Jeg har selv boet i Polen et lille års tid og derved jaget ret meget på vildsvin om natten.
Der anvendte jeg en "ørn" i 8x56, hvilket helt enkelt var perfekt.

Når du vil have fuldt udbytte af din variable kikkert i en natjagts situation skal du alligevel skrue den ned til 7-8 gange forstørrelse!

Siden du specifikt spørger til kikkert nr. 2 er mit råd klart en 8x56!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Som kikkert Nr. 2 og til natjagt vil jeg vælge en 8x56. Et lyspunktsigte vil om natte give et mere klart holdepunkt forudsat at man kan se målet. Min erfaring efter 20 år med natjagt er at hvis man kan se målet kan man også se et tysk sigte 1. (Beklager halvautomat [Wink]) Jeg kender ikke din alder men husk at fra ca. 35 års alderen begynder øjet at forkalke så nattesynet bliver dårlige. Til natjagt er kun det det bedste godt nok så køb en Zeiss e.lig.

Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Svar
#12
Okay Tar - du har erfaringen jeg har ungdommen - (51 [Wink])
Har også et alm 2,5-10-56 S&B (sigte 4 med fede yderstolper..)og min Zenith med LYS er altså meget bedre egnet til dette natteroderi - uanset diverse forkalkninger - men jeg ryger ikke og spiser grønt som en kanin så jeg ser udmærket [Wink] sorte stolper på en sort gris i en sort svensk granskov er lidt af en øvelse.....så rød dot anbefales..

Citat:quote:

Originally posted by TAR

Min erfaring efter 20 år med natjagt er at hvis man kan se målet kan man også se et tysk sigte 1. (Beklager halvautomat [Wink]) Jeg kender ikke din alder men husk at fra ca. 35 års alderen begynder øjet at forkalke så nattesynet bliver dårlige. Til natjagt er kun det det bedste godt nok så køb en Zeiss e.lig.

Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#13
Jaee, tänkte nok at der var delte meninger vedr. 8*56 eller 3-12*56 til natjagt[Smile]

Men uanset om jeg allerede har en 2.5-10*50 er det vel mest logist (og dyrest) at anskaffe en 3-12*56'er...[:p]
Svar
#14
Hej igen,

når du har en 2,5-10x50 i forvejen er det fornuftigste valg klart en 8x56. I tillæg er den så (som du selv inddirekte siger) oftest et par tusinde billigere end den variable....[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Tror du ikke du burde overveje en anden model, der falder lidt længere fra den, som du allerede har?
Nu er udtrædelsespupillen ikke direkte bestemmende for hvor lysstræk kikkerten er, men... det er godt derhen af.

2,5-10x50 (udtrædelsespupil 20-5mm)

3-12X56 (udtrædelsespupil 18,7-4,7mm)

Lad os så forudsætte at dine øjne er gode nok til at udnytte en udtrædelse på 7mm:

2,5-10x50 (max lys ved forstørrelse op til 7,1x)

3-12x56 (max lys ved forstørrelse op til 8x)

Hvorfor ikke vælge evt. en 1,5-6x42 - den er meget lysstærk (28-7), og det er vel sjældent, at man skyder meget over 100-150 m. på aften/nat-jagt, og så har du også en udmærket kikkert til drivjagten.

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#16
hej

er der en der gider forklare dette

( 18,7-4,7mm)

er der nogle der har en artikel om udtrædelsespupil kontra kikkerter

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#17
Mikael D

Ja jeg ved godt, at at hvis man vælger S&B eller Swarowski i den "lille" udgave så får man en rigtig god kikkert til mange formål - men af en eller anden grund kommer i hvertfald de svenske svin når det er h....... mørkt, og så skal man have det bedste grej..... men er det hjorte, og det er lyst så er det en anden historie...

Lad som om I ikke har set denne her før [Wink]

Gruppe 1
Zeiss 3-12x56
Swarovski 2.5-10x56
S&B 2.5-10x56
Kahles 3-12x56

Gruppe 2
Zeiss 2.5-10x50
Swarovski 2.5-10x42
Meopta 3-12x56

Gruppe 3
Docter 2.5-10x48
Docter 3-12x56
Kahles 2.5-10x50
Meopta 3-12x50

Gruppe 4
S&B 1.5-6x42
Karl Kaps 2.5-10x56

Gruppe 5
Bushnell 3-9x50
Bushnell 2.5-10x50
Burris 2.5-10x44

Gruppe 6
Leupold 4.5-14x50
Shirstone 4-12x56

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#18
Til ovenstående tabel.
Så gruppe 1 skal läses som den mest lys stärke[?]

Havde 2.5-10*50mm kikkerten med på svine jagt i Tyskland i november sidste år, og der var virkelig bäldravende mörkt. Sköd en stor grissebasse kl. ca midnat, men kunne kun se den (sad i skov) og de andre grise pga en smule månelys.

Derfor håber jeg at en 56'er alt andet lige vil väre bedre til den slags jagt.

Tilsvarende efter hjort/andet godt i Finland om aftenen/mörke. 50mm'eren mangler "bare" et eller andetSmile

Om det så er fordi kikkerten ikke er god nok er vel en anden sag (Kaps), selv om jeg nu er ganske godt tilfreds med den[Smile]
Svar
#19
Spøjst tilfælde [Smile]
Jeg har lige lavet min egen lille uvidenskabelige test
(det var jo fuldmåne i nat!!!!!)

På 80 m afstand i min baghave til en "svine-skive"

Test emnerne var: Her vist i rækkefølge efter faldende "ydelse" i fuldmånens skær[Smile]

S&B 8x56 med 26 mm rør ---- Klar testvinder, ganske simpelt OVERLEGEN! Brede stolper, let at centrere sigtet
Kostede 2500,- --- "demo"

Zeiss 3-12 x 56. 30 mm af lidt ældre dato (10 år?) (naboens)
sværere at centrere og smallere synsfelt ved 8X, mindre lys og færre detaljer.

Swarowski 6 -24 x 50, 30 mm rør ---- kommer ind på tredjepladsen, da man kunne erkende flere detaljer end de andre når kikkerten var skruet op på ca. 10X, men meget svært at se det tynde Duplex-trådkors
På 8X var den næsten på højde med Zeiss'en

Kahles 4 x 33 fast (mindst 20 år gammel!) 26 mm rør. Meget let at centrere og gode tykke stolper, god skarphed og næsten lige så mange detaljer som Swarowskien. (suværænt og simpelt glas, få linser)

Bauch& lomb 5-15 x 50 1" rør Fungerede fint, let at centrere på 8X og godt stort synsfelt, god lystransmission, men trådkorset er for tyndt.

Bushnell 3 - 9 x 40 "firefly" med selvlysende duplex
sværere at centrere, bedst ved ca 6 X ikke så detaljeret, men sigtemidlet der lyser sart grønt er helt suværænt, det ville jeg gerne have i min S&B 8 x 56 så ville den være "invincible"
Det er skarpt og tydeligt at se, "forstyrrer" ikke målet og bruger ikke batterier!!! (undtaget i de 20 sekunder du skal belyse det med lommelygten for hver 3 -4 -timer)

Leupold 1 -4 x 20 VX-II
På 4X næsten lige så godt som den gamle Kahles, men ikke helt. lidt sværere at centrere og lidt færre detaljer

Leupold 2,5 x 33 Scout scope, begge øjne åbne, ekstremt let at centrere, gode tykke stolper, Ingen detaljer, men svinet var tydeligt at se.

Weaver 4 -16 x 40AO --- Kunne til nød bruges sat på 6X, men var extremt svært at centrere og lyssvagt...

Tasco 3-9x40 "pronghorn" ubrugeligt .....

Bauch& lomb 2-6 x 33 pistolkikkert .... ubrugelig

Tasco 2 -7 x 30 "airgun" ubrugelig

Hvad JEG vil anbefale at købe til grisebasserne om natten behøver jeg vist ikke skrive mere om[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Hej Dravis,

Det var godt nok en ordentlig håndfuld kikkerter du har. [Smile]
Og grundig uvidenskabelig undersögelse!

Ser ud som om der kan skrives en lang debat inden for emnet:
Bedste kikkert til Natjagt.

[Big Grin]

Mvh, Toresode
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)