Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady sizer problemer
#1
Jeg har købt et Hornady Die-sæt i 7mmRemMag og neck-sizer (og full-sizer) kalibrerer også hylsterhalsen indefra. Dette gøres ved at en lille projektilformet stål-dims kører ned igennem hylsteret, prikker fænghætten ud, samtidig med at halsen sizes (eller hele hylsteret full-sizes). Når den trækkes op igen og skal passere gennem halsen, er den simpelthen så stram at hele pressen giver sig og bordet den er fastspændt på, er ved at vælte. Jeg bruger Norma hylstre, men har også prøvet med andre, som giver samme udfald. Jeg bruger naturligvis masser af fedt (Reino), både ud- og indvendigt. Min kammerat har et identisk sæt i 30.06 og har samme problem. Hvad mon vi gør forkert? Er der nogen som har hørt om dette før?

Rune
Svar
#2
hej raw
prøv og poler mantlen(lille projektilformet stål-dims )
det hjælper der skal ikke mange drejehypper til før den er svær og få
igennem hylsterhalsen

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Tak for dit svar Hatting

men mantlen er allerede glat som en ål. Generelt er der et imponerende finish på de Hornady dies, derfor tror jeg også at fejlen ligger et andet sted (læs: hos mig), men jeg kan ikke få øje på hvad det er. Der er nemlig ingen muligheder for justering af den mantel.

Rune
Svar
#4
hej raw
selv om den ser spejl blank ud så prøv og poler den alligevel
men poler i længte retningen

<--------> i den retning ......
[Image: bottleneck_dies_category.jpg]

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
Det lyder som en god idé, det prøver jeg. Jeg gætter på at smergellærred eller ståluld kan gøre det!?

RAW
Svar
#6
Hej,

bruger stort set kun Hornady die set pga den geniale/billige seater....
Har aldrig haft problemet med expanderen efter jeg gik over til Hornady Unique hylsterfedt!!
Dette påføres lettest indvendigt i hylsterhalsen med en oliebørste i et passende kaliber.

Et anden lille lusketrick er, når du har renset/vibreret/vasket eller hvad du nu gør ved dine hylstre, at børste hylsterhalsen indvendigt med en bronzebørste i tilsvarende kaliber. Jeg har tidligere spændt en bronze rensebørste op i en boremaskine og så børstet hylsterhalsen indvendigt.
Det gav det resultat at expanderen (både fra RCBS og Hornady) gik lettere og at der ved den efterfølgende seating af kugler var meget mere ens følt pressetryk.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Gammeltoft, tak for dine inputs. Skal jeg forstå det sådan at du kender til "problemet", men afhjælper det med den beskrevne metode?

Jeg har desværre endnu ikke nået at teste de fine råd. I forvejen kunne jeg godt regne ud at en tør + ikke helt rengjort hylsterhals ikke gjorde problemet mindre, dette har jeg derfor forsøgt at forbedre.

Rune
Svar
#8
Tak for de fine råd

Jeg rensede hylstrene i halsen, smurte dem ekstra og pudsede expanderen på langs som beskrevet og -VUPTI så var det problem ude af verden [Smile]

RAW
Svar
#9
UPS ikke expanderen, men det var selvfølgelig mantlen der blev pudset

RAW
Svar
#10
Hej,

nu er der formodentlig stadig tale om den del der udvider hylsteret på returvejen under kalibreringen???
I så fald er der tale om en Expander!

Sakset fra Hornady´s hjemmeside:

Citat:quote:

30-30-300 WIN MAG
Make your RCBS size die easier and more convenient to use. Designed to fit RCBS Elliptical Dies. The carbide expander ball provides chatter-free neck expansion, while reducing the need for inside neck lubrication. Also includes hardened steel elliptical expander, the same found on our New Dimension™ Dies, which reduces neck stretching and leaves inside of neck extra smooth.


At holde expanderen ordentlig ren samtidig med at man smører hylstrene indvendigt fjerner alle problemer med kalibrering.

Skulle der være problemer herefter er løsningen at anvende Redding, RCBS eller lignende dies med løse kalibreringsbøsninger.

Herved slipper du for at underkalibrere halsen og at expanderen derved skal udvide/"expande" halsen så voldsomt igen når du "kører retur" med pressen.

Jeg har efterprøvet systemet i .243 .264 og .308 med stor succes.
Der opleves ligeledes efterfølgende en mere ensartet fornemmelse når man isætter kugler.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Jeg var desværre lidt for hurtig i min konklusion om at problemet var ude af verden. Det endte faktisk så tragisk at et hylster ikke kunne komme fri fra sizeren, trods megen smørelse. Jeg har nu anskaffet mig en Lee full-sizer, som virker en del bedre.

Tidligere idag var jeg på skydebanen, hvor jeg lavede en fin gruppe på 35 mm på 200 m ud af de 4 ladninger jeg startede ud med.

/Rune
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)