Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad skyder man en Galloway tyr med ?
#1
Hejsa

Hvad ville I som jægere vælge hvis det var jer, der skulle aflive sådanne en 1 ton klippert ? ?
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#2
Brenneke kuglen er vel ok,men den skal nok ikke placeres i panden på tyren,men måske "ind bagfra"-altså bag øret og skråt fremad mod hjernen?? Men du har nok ret i at en kraftig riffel,f.eks. 416'eren er mere effektiv.
Næste gang kan du jo tilbyde at hjælpe dem,det må da lige være et job for din .50 BMG.[Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Jeg har overværet aflivning af et 700kg kreatur. En 30.06 i krydset mellem øjne og ører og så var der jordforbindelse på et splitsekund.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Jeg skyder skotsk højlandskvæg med 308W lige i krydset horn øjne forfra ved nødslagtninger. Alle er gået ned fint.

Sune
Svar
#5
Jeg tror at det er af sikkerhedsgrunde af frygt for vildfarne 30-06 og andet, og så skal vi vel ikke glemme at de nok er "amatører" når det kommer til aflivning.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
Ham der plejede at slagte for min far brugte en Cal.22LR til herford kvæg det virker udemærket de dør i knaldet..
Hilsen Festus Blans
Svar
#7
Jeg har skudt slagtekvæg i Australien med både .222 og .308 Win. Resultatet var det samme uanset kaliberet.
Svar
#8
Jeg har også hørt om en der bruger 22.lr til kødkvæg og placerer kuglen som beskrevet, i krydset horn øjne forfra, det er også der bolt pistolen normalt placeres, så der ville jeg også skyde den, hvis jeg fik chancen en gang

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#9
Jeg har også hørt om en der bruger 22.lr til kødkvæg og placerer kuglen som beskrevet, i krydset horn øjne forfra, det er også der bolt pistolen normalt placeres, så der ville jeg også skyde den, hvis jeg fik chancen en gang.
Mvh Lars Nielsen

Hej Lars.
Når man snakker om krydset som Slagter er det fra venstre øre højre øje.[Image: tyrehoved-st.gif]
En cal.22LR High Velocity på kort afstand fungere udemærket,du har ingen gennem skud og dermed fare for andre.
Med den cal. har jeg skudt flere kreature/grise. Hilsen Fisker (gl. Slagter)
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#10
Ja, præcis sådan var det at slagteren forklarede hvor det rette sted er.
God illustration [Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Jeg har en kammerat der er slagter, han plejer at bruge sit haglgevær cal 12, med 7 eller 5 hagl, på 8 - 10 meters afstande er der et hul mit i panden på størrelse med en 5´er.
I skal huske på af selv en stor tyr, har tyndere pandeskal en et stort slagtersvin.
Svar
#12
Jeps
Får og især væddere har også en tyk pandeskald
Min jagttegns lærer havde en gang skulle skyde en gammel vædder for en nabo. Han sagede det var med riffel men jeg ved ikke om det var en 22.lr eller noget større.
Han sagde ihvertfald at han skød den i panden, første reaktion var at den faldt men så rejste den sig igen og var ikke viddere mærket af skuddet[:0]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#13
....bare det er en god historie
Det var nok en luftriffel[Wink]
Svar
#14
Når et får eller en vædder skal aflives, køres der lettest med en bolt-pistol.
Den placeres i nakken, samme sted som når man stikker et stykke råvildt.Pandeskallen ER for tyk.
Og hvorfor tage chancer.
mons.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by mons

Når et får eller en vædder skal aflives, køres der lettest med en bolt-pistol.
Den placeres i nakken, samme sted som når man stikker et stykke råvildt.Pandeskallen ER for tyk.
Og hvorfor tage chancer.
mons.



Det er rigtigt at de er ikke til at skyde i panden, men skydes i nakken.
I en vinkel fra den høje knude i nakken og frem mod snuden.
Men nu var det en tyr der blev spurgt til. Mvh. Fisker
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Hejsa

Hvad ville I som jægere vælge hvis det var jer, der skulle aflive sådanne en 1 ton klippert ? ?



Hej Rex.

Jeg er da villig til at gøre forsøget med min 416 Rigby.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#17
Hej "416Ras"

Hvis du bruger en "Solid" og placerer den som på tegningen vil du nok tage noget af rygraden med længere inde i tyren..

Måske ER en 416Rigby lettere "overkill" til en nødslagtning....

På den anden side, hvad nu hvis den Galloway-tyr løber rundt og vælter traktorer og andet inventar på farmen[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej "416Ras"

Hvis du bruger en "Solid" og placerer den som på tegningen vil du nok tage noget af rygraden med længere inde i tyren..

Måske ER en 416Rigby lettere "overkill" til en nødslagtning....

På den anden side, hvad nu hvis den Galloway-tyr løber rundt og vælter traktorer og andet inventar på farmen[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Hej Dravis.

Jeg havde da tænkt mig at skyde den på bladet.[8D][8D][8D]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)