Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bear Claw kontra Oryx
#1
Er der nogen der kan angive den relative "hårdhed" af TBBC sammenlignet med eks. ORYX?

Kan man påregne tilstrækkelig ekspansion med TBBC i eks. råvildt (kammerskud) med kal. med moderate hastigheder som eks. 6,5x55?

Jeg har skudt en del med ORYX med udemærkede resultater, men ønsker ikke en hårdere kugle til råvildt.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by msn

Er der nogen der kan angive den relative "hårdhed" af TBBC sammenlignet med eks. ORYX?

Kan man påregne tilstrækkelig ekspansion med TBBC i eks. råvildt (kammerskud) med kal. med moderate hastigheder som eks. 6,5x55?

Jeg har skudt en del med ORYX med udemærkede resultater, men ønsker ikke en hårdere kugle til råvildt.



Jeg har ikke skudt med oryx i 6,5, men min svoger har skudt med den og var ikke glad pga manglende ekspansion og ingen knald/fald effekt.
Han havde nok for lidt hastighed i og så er oryx ikke særlig fed til buk.
Jeg har selv skudt med Federal fabriks TBBC i 6,5 den var ikke hurtig men de 2 bukke jeg skød en morgen gik henholdsvis 10 og 20 meter med små udgangshuller.

En direkte sammeligning af skudvirkning kan jeg ikke give, det kræver mange skud fra samme afstand og vinkel, men kigger man på kugle opbygning burde tbbc være mere trægt ekspanderende end oryx.
Hvis Norma begyndte at lave oryx i 9 gram ville den med lidt mere fart nok virke bedre/mere ekspanderende.

Hvis du vil have en ekspanderende kugle der holder sammen, skulle du overveje Hornady interbond, Nosler Accubond eller lign. Som sidegevinst får du sædvanligvis også bedre præcision og de er billigere end TBBC.

Bare mine tanker på emnet her tirsdag formiddag.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Har netop været i Sverige. Elgen kom først efter solnedgang, men fik mulighed for en rå. 6,5x55 Oryx kuglen ramte lidt højt på bladet på afstand af 80 meter. Råen gik næsten 50 meter og at se på udgangshullet har expansionen været tæt på nul. Måske Lapua Mega er bedre til råvildt.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by gafka

Har netop været i Sverige. Elgen kom først efter solnedgang, men fik mulighed for en rå. 6,5x55 Oryx kuglen ramte lidt højt på bladet på afstand af 80 meter. Råen gik næsten 50 meter og at se på udgangshullet har expansionen været tæt på nul. Måske Lapua Mega er bedre til råvildt.



Den oryx var vel på 10 gram og en hastighed af under 800 ved munding

hvis det er tilfældet har du forklaringen.

Mega er bedre hvis du vil have større ekspansion og stadig skyde med tung kugle.

Og er elgen hovedmålet er en 6,5 med 9 gram sjældent helt klasse 1
da hastigheden ikke bliver høj nok i en jagtpibe.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Korrekt. Det er Norma's 10,1 gram som er ladet med V(o) 780 m/s.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)