Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fænghætter 44 magnum
#1
Jeg skal til at genlade til min nye Winchester 94 i cal. 44 magnum. Jeg har tænkt mig at anvende Vihtavuori N 110 krudt i nogle hårdt stampede ladninger og er i den forbindelse lidt i tvivl mht. til fænghætter. I VVs ladedata står der at man skal anvende Large Pistol fænghætter, men jeg synes at have hørt/læst at i forb.med langsom krudt og store ladninger skal der stå Magnum på fænghætterne. Forvirringen bliver ikke mindre af at der for 357 magnums vedkommende står small rifle. Er der ikke noget med at fænghætter til rifler kan være for tykke til nogle bestemte revolver-hylstre? Så mit spørgsmål lyder: Hvilke fænghætter kan generelt anvendes til henholdsvis 357 / 44 magnum ladninger og til mere bløde ladninger som feks 38 special under hensyntagen til funktion/ sikkerhed. Jeg vil gerne holde mit udvalg af fænghætter og krudt på et absolut minimum. Håber at nogen kan hjælpe.

MVH
Svar
#2
hej haterock
til din winchester riffel ville jeg bruge smalrifle fænghætter
og n 110 lyder også fint men husk nu at det er ikke altid ved max ladning der er best præcision laaangt fra

Hilsen:
Bøssemager Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Hej Haterock
Jeg bruger udelukkende small pistol hætter,både til .38 og .357,de fungere uden problemer for mig.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
HEJ Haterock

Jo ..der er noget med at pistolfænghætter er tyndere end riffelfænghætter...ihvertfald hvis man bestiller 44-40WCF og .45 colt hylstre fra winchester. Bare brug LP Magnum til din .44 maggie, så er der ingen problemer. Jeg har prøvet for mange gange at riffel fænghætter rager en 2/10mm udover hylstreranden, og at trommelen IKKE kan revolvere, men det bliver ikke problemet i en M94 Win[Big Grin].

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#5
Hvorfor vil i bruge Magnum hætter?? til 44 mag.
Jeg har ladet til sådan en win fætter masser af gange og jeg bruger LP hætter til det hele.
N110 er ikke specielt langsomt og 44 hylstre kan kun bruges 1-2 gange ved max ladninger. så pas på.. Hvis du kommer op i krudtmængder der skal stampes ¨hårdt¨er du over max.
Måske er min Winchester lidt slap men ved 24 grains N110 og 240 grains kugle siger den stop.

Vær meget opmærksom på patronlængde da en lidt for lang patron ikke kan repetere..
Svar
#6
Hej okj

Er N 110 ikke noget af det langsomste pistol-krudt der findes? Hvad mener du med at din M94 siger stop?

MVH
Svar
#7
Jo det er langsomt pistolkrudt men winchesteren er en riffel[:I]

Når min siger stop betyder det at hylstrene flækker-revner og fænghætterne ser sjove ud.
Jeg har en marlin i samme kaliber den kan sjovt nok godt tåle lidt mere. Men da min hensigt med dem er at jage råvildt har jeg ikke brug for den ekstra power da det nedsætter hylster levetiden væsentligt.
Svar
#8
N110 er ikke det langsomste pistolkrudt, men derimod det hurtigste riffelkrudt.

Det fungerer bare fint i de større pistol/revolver kalibre
Svar
#9
OG så lige et par detaljer, kære "gænghættere":

44 Magnum hylstre bruger Large Pistol fænghætter, magnum eller standard, Kun 454 Casull er sær og bruger Small Rifle[8D]

357 Magnum bruger Small Pistol OG Small rifle (Small Pistol og Small Rifle gænghætter har nemlig SAMME dimensioner!)

Uden at rejfe fænghullet dybere kan man IKKE sætte Large Rifle gænghætterne ordentligt i et standard 44Mag hylster (og heller ikke i et 45LC eller 44-40.....
Large rifle fænghætter er nemlig "højere" end Large pistol !!!!!

Krudtladniner i 44 mag størrelse har intet behov for Large Rifle Magnum hætter...

Jeg er ikke tilhænger af magnumhætter andet end til STORE ladninger f.eks. når "lotte" skal fodres med 81 grains N140[Big Grin]

Flere gange har de seriøse amerikanske "fag-tidsskrifter" som f.eks. "Precision Shooting" testet fænghætternes ensartethed og hver gang er magnumhætterne "tabere" på det felt.

Ensartetheden har ikke stor betydning i en 458Lott da krudtladningen er så stor i forhold til "gænghætten" men i en "lille" ladning som f.eks 20,etellerandet grains N110, så har det en betydning...

Hvis jeg skulle lade til en 44Mag riffel ville jeg "rejfe" fænghullerne i den rigtige dybde med en "Fænghættehuls-ensretter" og bruge Large Rifle standard og teste med dem, hvis præcision og V(0) ensartethed (kronograf...kronograf..kronograf[Smile]) ellers er i orden, hvorfor så bruge magnumhætter?

OG NEEEEEJ ... Magnum hætterne giver ikke "bedre" udgangshastigheder... Hvis de gør det, har man for lidt krudt i[Big Grin]

44Mag ELSKER tunge kugler, gerne i miljøvenligt BLY og det virker FORTRÆFFELIGT på f.eks. råvildt...

OG UANSET hvilke genlader-krumspring man foretager sig så kan man IKKE lade en 44Mag op så den er lovlig til kronvildt[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Praktisk erfaring fra min nyerhvervede Ruger 77/44 [:p]

Gænghætte CCI 200 LR
21 grs N110 - 23 grs N110
Lyman 255 grs blykugle (Med fedt og gascheck vejer den 265 grs)

Denne ladning bør dog ikke bare stoppes i en Marchester uden behørig opbygning af ladningen, da den formodentligt kan tage livet af en rasleskyder [Wink] Start derfor på 17 grs og arbejd op med et grain af gangen.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#11
Dravis.

Undskyld, men jeg bliver nødt til at vade lidt mere i emnet. Du skriver at 44 magnum ikke har behov for Large Rifle Magnum fænghætter. Men har de behov for Large Rifle eller Large Pistol Magnum og ikke "KUN" for Large Pistol (non magnum) som VV foreskriver. Håber ikke at spørgsmålet lyder alt for kryptisk.

MVH
Svar
#12
Hej Colonel Haterock

Har du hentet din nye skyder[?]

mvh LT loongriver
Svar
#13
[Big Grin]YES[Big Grin]
Svar
#14
Her er hun.

[Image: P8240008.jpg]
Svar
#15
Hvor kan man købe billige gascheck til .429 (44 magnum) på nettet til kugler man selv har støbt..?
Svar
#16
Definer billigt!

http://www.wiederladen-alzey.de/shop/Alz...09daf50207
http://www.grauwolf.net/wiederladen/gesc...hecks.html
http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/...Gas_Checks

Hvis du ikke vil købe 1000stk kan du godt købe nogle af mig.
Svar
#17
Jeg har rodet med denne skonne kaliber i snart 30 ar.

En utrolig alsidig kaliber, som stort set kan det hele, bade til jagt og konkurrenceskydning. Med den rigtige kugle samt krudttype, kan man skraddersy den rigtige kombination afhangigt af vabentype og formal.

Nar man genlader 44 mag. tigger denne kaliber nasten om hjemmestobning af projektilerne. Specielt hvis man bor et sted, hvor fabriksammo og komponenter er begransede.

Forbrandingen er lidt forskellig afhangigt af lobslangden (riffel/revolver). Jeg kan godt forsta du valger N110 nar du vil anvende en riffel. Her bliver forbrandingen nasten 100% af denne langsomt brandende krudttype. De kloge siger, at at hvis man holder sig pa under ca.14-15 gr. kan standard hatter anvendes. Ellers anbefales magnum hatter.

Mange vil gerne drive denne kaliber op i max. ladninger. Her ville jeg dog valge en storre kaliber, og sa evt. "downloade" den lidt istedet. Jeg holder mig som regel til 90% af max. ladninger, saledes hylsterne holder til 10-15 genladninger, inden de begynder at flakke og give op.

Selvom N110 er meget anvendt, skal du ikke udelukke krudttyper som Blue Dot, N-105, Enforcer og Unigue. En af mine mange favorit ladninger bestar ar 14,5 gr. Blue Dot bag en hjemmestobt 240 SWC med GS. Den giver 1175 f/s i min S&W med 8 3/8 lob, og 1280 f/s i min Rossi lever action. Bruger standard hatter, og da BD er medium/slow burning, har jeg hel ren forbranding.

Jeg har gennem tiden udviklet over 200 forskellige ladninger i 44 mag. De bedste resultater har altid varet med tunge kugler fra 240 til 310 gr. I kappekladt er Hornadys XTP 240 og 300 gr. altid en vinder. Desuden har 300 gr. kuglen 2 crimp grooves. Sierra har et godt udvalg, som anvendes meget til IHMSA silhouette competition.

Normalt behoves ikke meget crimp i rifler modsat revolvere, men da 44 mag. er en hojtrykspatron, far du alligevel bedre forbranding og pracision med en solid crimp i denne kaliber.

Kaliberen i sig selv, narmest tigger efter tunge blykugler. Specielt hvis du stober selv, er det en fuldendt oplevelse og fornojelse ved genladning. En 300 gr. FN i bly med GS er et "freight tain" ved 1000 f/s, og de laver 2 huller i de fleste dyrearter.

Husk en tommelfinger regel vedrorende fanghatter. Hvis du ser uforbrandt krudt i lobet ( en lille smule er normalt), kan du enten skifte fanghatte eller krudttype. Sommetider kan det ogsa skyldes at projektilvagten ikke passer til krudtladnigen. Man omtaler et "sweetspot" mellem hatte, krudt, projektilvagt og lobslangde,som skal vare korrekt for at for det bedste ud af denne kaliber.

Tillykke med dit nye plaffejern iovrigt. God fornojelse.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)