Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
voldsom blodudtrækning
#1
Var lige i Sverige efter et par bukke [Big Grin]. Skulle afprøve min sidste inverstering en cal.243w, dejlig at skyde med, men sikke nogle skader den kan lave på bukke.
Plejer at skyde med 30-06, men synes den er lige vel kraftig til råvildt, så jeg inversterede i ovenstående. Er pludselig kommet i tvivl om det nu også var klogt.
Problemet er blodudtrækning på udgangs siden [:0], dejligt lille udgangshul[:I]. Har nu afsøgt forum her og er støt på forskellige bud på løsningen af problemet, kuglevalg [}Smile]. Skyder pt. med norma blyspids 100 gr. Kan i hjælpe med lidt oplysninger plusser og minusser ved det forskellige kugler. Om de er fabriksladet eller skal hjemmelades er ligegyldigt

Speer grand slam [?]
Nosler partition [?]
sierra Gameking [?]
Sako powerhead [?]
Svar
#2
Hej

Du skal holde dig til 100 grains da lavere vægt bare giver mere hastighed og det er den der giver udtrækningerne.

Havde du haft problemer med fragmenteret projektil var der grund til at købe loddede kugler, men da hjemmeladning ikke er et problem så prøv at sænke hastigheden på fx en sierra game king(den har boat tail og holder hastigheden fint) eller prøv med en sierra uden boat tail.

Lad den til en hastighed hvor din riffel stadig skyder tæt og du vil opleve lige så god dødelighed på bukke, men mindre ødelæggelse.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Barnes TSX

--slut--[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Er selv "nybegynder" med 243. Har haft lign. oplevelser med sierra gameking. Skiftede til nosler partision. ingen problemer, de tipper rundt på stedet. Minimal kødødelæggelse.
Så min anbefaling er nosler partition.

Har selv tidligere søgt lign. oplysninger om kugler, men fik aldrig svar.
Er stadig interessert i at høre om Speer grand slam, som så mange taler lovende om, uanset kaliber. For mig at se er den "bare" en alm. blyspids. Korriger mig hvis jeg tager fejl.[Wink]
Svar
#5
SAKO Powerhead er også en Barnes X [Wink]

JPL
JPL
Svar
#6
Kan kun tilslutte mig Dravis' anbefaling. Prøv dem og du ender som en glad mand [Wink]

Angående Speer Grand Slam, har jeg også haft gode erfaringer med dem, men i min riffel er præcisionen bare en tand bedre med TSX.

Speer GS er vel nærmest en semi-bonded kugle, pga. Speer's proces med at hælde smeltet bly ned i kobberkappen, så der derved skulle ske en vis sammensmeltning. Derudover er kappen kraftigere/tykkere end de flest andre blyspidser og hvis jeg husker rigtigt er blyblandingen også lidt hårdere end normalt. (Tidligere var GS bygget op af to forskellige blyblandinger, en blød i forreste ende af projektilet og en hård i bagenden)

mvh.
Steen
Svar
#7
Takker mange gange for de fyldesgørende svar. Jeg fravælger nok Barnes kugler, da jeg ikke helt har lyst til at skulle rengøre løbet efter få skud. Står et sted mellem Speer GS og Nosler partision. Nosler fordi den kender jeg fra min 30-06 og Speer GS fordi man ikke skal være bange for at prøve noget nyt og anderledes[Big Grin]. Mangler bare lige en hjemmelader der kan levere varen. Førøvrigt, skulle der en dag dukke en skotsk højlandshjort op i sigtet hvilken af kuglerne ville i vælge ? nosler eller Speer.

endnu engang tak for interessen i mit problem.[Smile]
Svar
#8
de nye TSX sætter ikke kobber i løbet er på samme måde som de gamle barnes X,

jeg har ingen problem med hverken TSX eller de nye MRX fra barnes.
MRX er ikke kommet i 243, ednu

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#9
Sidder lige og er lidt små forvirret. 308.komp skriver jeg skal holde mig til 100 gr, pga hastigheden. Men jeg kan ikke finde Nosler eller Barns tsx på 100 gr, når jeg søger på de respektive hjemmesider. Er det bare mig eller findes de ikke...[:o)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Cal.243w

Sidder lige og er lidt små forvirret. 308.komp skriver jeg skal holde mig til 100 gr, pga hastigheden. Men jeg kan ikke finde Nosler eller Barns tsx på 100 gr, når jeg søger på de respektive hjemmesider. Er det bare mig eller findes de ikke...[:o)]



Hej

Uden at du må hænge mig op på det, mener jeg at Sako fabrikslader en 243 med 100 grains nosler partition.
Vedr. Barnes så fylder en homogen kugle mere med samme vægt end en
traditionelt opbygget og derfor skal du nok sammenligne med 80-90 grains versionerne fra barnes. Effekten af Barnes kan jeg ikke udtale mig om fra egen erfaring men mange taler meget pænt om dem.
Blodudtrækninger er også et spørgsmål om skudafstand, da denne betyder en del for hastigheden.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Nosler Partition findes i en 100 grains version:

http://www.lockstock.com/prodinfo.asp?number=NOS35642

Barnes TSX findes kun i 85 grains i .243, men den funger[Wink]

mvh.
Steen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)