Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reduceret ladning
#1
Hej er der nogen der ved om der er nogle klare retningslinier for hvor meget man må gå ned i ladningen i forhold til max-ladning.

Er det 15-20-25%? Hvornår begynder det at blive farligt. Jeg skyder med MRP i 6,5*55. Max-ladningen er 49 grain med et 140 grains projektil. Er det uforsvarligt at gå ned til 40 grains.

mvh. Johannes
Svar
#2
Hej JKT.

må jeg spørge om dine grunde til at gå ned i ladning?

hvor lav hastighed ønsker du?

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Hej Strangelove,
jeg har hidtil kun ladet magnumpatroner, og de er som regel mejet kræsne. Deres præcision er min erfaring som regel omkring max ladninger. Det er forholdvis nyt for mig at lade 6,5 55, derfor kunne jeg godt tænke mig at se, om der er nogenlunde præcision ved mindre ladninger.

mvh. Johannes
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Strangelove,
jeg har hidtil kun ladet magnumpatroner, og de er som regel mejet kræsne. Deres præcision er min erfaring som regel omkring max ladninger. Det er forholdvis nyt for mig at lade 6,5 55, derfor kunne jeg godt tænke mig at se, om der er nogenlunde præcision ved mindre ladninger.

mvh. Johannes



Hej Johannes

Du er nok bedre tjent med at bruge en mere offensiv krudt, men du kan godt gå ned til ca. 42 grain(det har jeg data på) for en 140 grains Sierra kugle i det kaliber. Med 204 kan du gå ned til 40 grain(fra samme tabel)med samme hastighed til følge ca.720 m/sek

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Strangelove,
jeg har hidtil kun ladet magnumpatroner, og de er som regel mejet kræsne. Deres præcision er min erfaring som regel omkring max ladninger. Det er forholdvis nyt for mig at lade 6,5 55, derfor kunne jeg godt tænke mig at se, om der er nogenlunde præcision ved mindre ladninger.

mvh. Johannes



måden du reducerer ladningen på er ved at lave 3 patroner med ladningen 1 grain under det du har som max i din riffel...
dernæst laver du 3 patroner som igen ligger 1 grain under den ladning du lige har lavet... og så fremdeles...
når hylsteret begynder at sode, så stopper du og kan tage fat på
at bruge 204 i stedet.når du tager fat på at bruge 204, så er det vigtigt at du starter ud fra en ladning som er sikker i din riffel.
derud fra reducerer du med 1 grain ad gangen...

men... men... men...

hvis formålet er at finde en præcis ladning, så gøres dette omvendt!
du starter med 204 og en mild ladning!. (tjek med lademanualerne)
så længe hylstrene soder, kan du godt regne med at ladningen er for mild...
sodning.
årsagen er at trykket er for lavt og hylsteret tætner ikke som det skal og gassen går ned langs med hylsteret...

en startladning ligger 10% under det der er angivet som minimum ladning.
trykket bliver reduceret med ca. 20%, hastigheden kun ca.8%
så der er lidt plads at arbejde på...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Som den gode Dr. skriver:

Reducerede ladninger kræver hurtigere krudt.

jeg har selv eksperimenteret en del med min .222 og med N110 krudt kan jeg lave en rimeligt præcis ladning med 50 grains Hdy. SXP der går ca 2000 fps, altså lidt mere end .22 magnum og lidt mindre end en .22 Hornet (Dette er superb "regulerings-middel" til krager og skader .o.l) SXP projektilet er meget "sprødt" og virkningen er "effektiv"[Big Grin]

Problemet er her at hylsteret er for stort og det giver en uregelmæssig antænding af krudtet, men jeg har opdaget at det kan hjælpe at bruge magnum-fænghætter.

Jeg har ikke eksperimenteret med at reducere 6,5x55 ladninger, jeg kører alligevel ikke med M@X-ladninger[Big Grin], jeg prøver at finde en ladning der er præcis, men som ligger lidt (2 -5%) under max hastighed i tabellerne.. Det burde spare lidt på messing og pibe.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
reducerede ladninger kræver Mag fænghætter...

sorry, det skulle jeg have nævnt... min fejl...

by the way...
så er det hygsomt at skyde med en 375 H&H med reducerede ladninger...[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Yesss.. jeg glæder mig allerede til min 375'er bliver færdig!

Jeg vil nok også prøve med nogle reducerede ladninger med bly[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Yesss.. jeg glæder mig allerede til min 375'er bliver færdig!

Jeg vil nok også prøve med nogle reducerede ladninger med bly[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



just say: when...
så er der lade data klar til dig...[Big Grin]

husk i den forbindelse at skaffe dig et LEE factory crimp die... det er Uundværligt... og, ja, jeg er helt klar over at der er indbygget en "crimper" i seater diet... still... GET IT!

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)