Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilke er mest lysstærk
#1
En af mine kammerater er ved at købe en ny zeiss håndkikkert. I den forbindelse hævdede jeg at 8 x 56 er mest lysstærk, men han holdte på at det var 10 X 56. Vi ringede til zeiss og manden vi snakkede med sagde også at det "nok" var 10 X 56´eren.
Manden der skal købe kikkerten er 41 år, men det spørgsmålet drejer sig om er: hvilke af disse to kikkerter der er bedst til natjagt.
Det drejer sig om to ens kikkerter, de nye zeiss fl. Jeg må i hvert fald tage min barnelærdom op til revision, hvis zeissmanden har ret, hvad synes I??
På forhånd tak.

JensLP
Svar
#2
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=5055

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#3
Hej Michael

Den tråd har jeg læst, men det her drejer sig om håndkikkerter, og jeg kan umiddelbart ikke drage nogen fornuftig konklusion ud af denne.

Mvh

Jenslp
Svar
#4
Så drukner trådens afsluttende fakta.
Hvorfor mener du at 8x56 er den mest lysstærke....?
Erik
Svar
#5
Hej JensLP

Der er som sådan ingen forskel på teorien, om det er håndkikkerter el. sigtekikkerter der diskuteres vedr. lysstyrke. Nu er håndkikkerter normalt uden variabel forstørrelse, hvorved selve konstruktionen er noget mere simpel, og derved er der generelt bedre lysgemmenstrømmning.

Hvis vi ser bort fra hvad dine øjne er i stand til at udnytte af udtrædelsespupil, så er der ingen tvivl om, at en 8x56 er mere lysstærk end en 10x56;

56/10 = udtrædelsespupil på 5,6mm
56/8 = udtrædelsespupil på 7mm

Jeg vil dog godt supplere med, at jeg til en hver tid vil foretrække en 8x forstørrelse frem for en 10x.
Selvom jeg selv syntes, at jeg har en rolig hånd, så har jeg et meget mere rolig, bredt og behageligt billede i en 8x, og den kan godt betjenes med én hånd, uden at træerne begynder at danse [Big Grin]. Skal jeg kontrollere hvad bukken har af hovedprydelse på lang afstand, så benyttes sigtekikkerten der, i mit tilfælde, ofte har den større forstørelse.

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#6
Hej Michael

Tak for svaret, det var lige nøjagtigt det jeg tænkte.

MVH

Jens
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)