Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så skulle Jensen Rifler være igang
#1
Deres hjemmeside er ihvertfald oppe at køre
Her er et par billeder
[Image: b285d5249e.jpg]

[Image: 568377991d.jpg]

www.jensen-rifle.dk

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Ja de ser fine ud - men jeg synes at det er lidt "billigt" stadig kun af bruge gamle 98 bundstykker - dog trimmet poleret, og hvad ved jeg...

Jeg kan godt lide at firmaet heller ikke er vild med Bl***r [Wink]
Og man aner vel samtidig købersegmentet også ud fra denne tekst.

This is the sort of action that most professionel hunters in Africa will insist on for hunting dangerous game as when the going gets tough, things happens and even the coolest customer can loose his nerve!
Many modern actions are of the socalled pushfeed type which are fully acceptable under normal and less stressfull hunting conditions.

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#3
Jeg håber at Jensen har sine copyright aftaler på plads - tegningerne af forskellige løbstyper er taget fra Border-Barrels hjemmeside [8D]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
Undskyld at jeg reager på inläget om "De gamle 98,er " og at dette ser/er "billigt" , man kan jo ikke få beder og beprövede lås idag .

Kombinationen : "Gamle 98,er og Jensen CAL. 250 , slår det meste på 100 m Bänk (siges det)
Svar
#5
Inde på Netnatur er der en artikel om en stor elefant, som også har haft en dårlig oplevelse med en Blaser.

Hilsen

lars
Svar
#6
Citat:quote:

man kan jo ikke få beder og beprövede lås idag .



Nævn en ringere [:o)]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by lbb

Inde på Netnatur er der en artikel om en stor elefant, som også har haft en dårlig oplevelse med en Blaser.

Hilsen

lars



Ja den havde da endda noget af en uheldig oplevelse med en blaser.
Vi kan vist godt udelukke at jægeren følger med herinde på vtf[Big Grin]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Nævn en ringere [:o)]


Ud fra hvilke kriterier? Driftsikkerhed, betjeningsvenlighed, holdbarhed, sikkerhed, styrke, præcisionspotentiale, pris....????

Mht. til driftsikkerheden er der nogle få moderne mauserkloner, der matcher den gamle 98'er - alle de andre moderne konstruktioner jeg kender til er mindre driftsikre, men som i de fleste andre af disse spørgsmål er vi ude i marginalerne (hvilket jeg personligt ville være ret ligeglad med, når vandflyveren letter og min fine riffel af en eller anden grund ikke er skudbar).

Der er masser af moderne låse, der har en mere silkeblød låsegang end Mauseren. Dette sætter jeg selv stor pris på hjemme ved våbenskabet, men må samtidigt indrømme, at det ikke er en egenskab jeg lægger særlig stor vægt på, når jeg er på jagt. En mauser tager man fat i og det rasler og skramler, men den repeterer hver gang - også med lidt sand, mudder eller grannåle i systemet. Sikring og magasinbund kan enkelt - og billigt - konverteres til mere betjeningsvenlige udgaver end de originale militære.

Holdbarhed..... en mauserlås der har været med skyttegravens pløre gennem to verdenskrige skal som regel bare blåneres for at se ud (og fungere) som dengang den var ny. Moderne materialer som plast og aluminium tåler ikke i det lange løb at blive brugt. Tusinder af brugte våben igennem mine hænder har illustreret dette med al ønskelig tydelighed: En våbenlås SKAL være lavet af stål for at holde i generationer.

Sikkerhed.... det emne er jo sådan set uddebateret. Paul Mauser var i realiteten den første konstruktør der lagde vægt på passiv sikkerhed og det gjorde han ganske grundigt. Faktisk langt mere omhyggeligt end det er tilfældet på det store flertal af moderne konstruktioner.

Styrke.... mange moderne låse er stærkere, men ved det tryk, hvor den typiske 98'er giver op er de andre alligevel også i reglen ødelagte, så i og for sig er spørgsmålet for mig at se lidt uinteressant.

Præcisionspotentiale. Man bygger ikke en benchrest-riffel på en gammel Mauserlås. Omvendt er det ikke noget problem at få en gammel Mauser til at samle skuddene indenfor 30 mm på 100 meter - og mine evner i felten rækker ikke til at udnytte bedre præcision.

En jagtmauser i rigtig god stand kan enkelt erhverves for 1200,- kr. I modsætning til de meget billige - og ganske velskydende - amerikanske rifler til omkring 3000,- kr, der findes på markedet i dag, så lever mauseren formentligt i bedste velgående om 100 år.

Der er mange rigtigt fine jagtrifler på markedet og jeg har selv haft glæde af at skyde med mange af dem. Til mange former for jagt er de moderne konstruktioner mere behagelige at skyde med, men desværre synes jeg ikke, at det er decideret svært at nævne riffellåse, der alt i alt er ringere end den gamle 98'er. Ingen nævnt ingen glemt.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
ja ok, så misforstår du mig nok Høgh.

Mit indlæg var nok mest ment som lidt drilleri af Einer Brockmanns kommentar om at der ikke fås bedre lås.

Der skal da nok findes ringere låse en en mauser 98, men efter min mening kan man i dag lave låse der er langt bedre end den gamle 98´r.

Hvis man altså beslutter sig for det.

Uden at gå ind i deciderede mærker synes jeg det er rigeligt at slå fast at man i dag har langt højere stålkvaliteter, bearbejdningsmetoder til at lave præcise tolerancer samt mere "know how"
Så derfor er det ikke så mærkeligt at en Mauser 98 ikke længere er verdens bedste lås..

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#10
[quote]Originally posted by Høgh
Præcisionspotentiale. Man bygger ikke en benchrest-riffel på en gammel Mauserlås.

Mjahh...Min .300 Win mag skyder rutinemæssigt grupper
på 12-15 mm på 200m, med et bredt udvalg af ammo.
Den er bygget på en førkrigs Mauser, 1937 Mauser Oberndorf.
Selvklart har den ikke samme potentiale som en Stolle
eller en Nesika, men prisen er også en del anderledes[Smile]
Det bliver iøvrigt spændende at se, hvad en Husky 640
fra Skåne [Wink] og en SL-pibe kan præstere[Smile]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#11
Jeg vil gerne "drilles" Når jeg påstår at det ikke findes beder lås end 98,er . Mine finske venner (som jager under lidt andre forhold) har dårlige erfarenheder med REM. halvautomater og REM 700 ( Flere sprängninger av REM. 700 under Vinterjagt).
Når jeg våger at sige at det ikke findes beder system end Mausers 98 , så Skäver jeg til resultatet "den" gör på en JENSEN , eller sammen med "JENSEN" , "Den kombinationen" er billig i klisterlapper , i alle fald på 100m .

MVH

Citat:quote:

Originally posted by Lani

ja ok, så misforstår du mig nok Høgh.

Mit indlæg var nok mest ment som lidt drilleri af Einer Brockmanns kommentar om at der ikke fås bedre lås.

Der skal da nok findes ringere låse en en mauser 98, men efter min mening kan man i dag lave låse der er langt bedre end den gamle 98´r.

Hvis man altså beslutter sig for det.

Uden at gå ind i deciderede mærker synes jeg det er rigeligt at slå fast at man i dag har langt højere stålkvaliteter, bearbejdningsmetoder til at lave præcise tolerancer samt mere "know how"
Så derfor er det ikke så mærkeligt at en Mauser 98 ikke længere er verdens bedste lås..

LANI

Surgeon fever....


Svar
#12
Det er ikke så meget at sätte finger på her Högh , det skulle i så fald värre :at det findes en verden udenfor dk , der! er det "funktionen hvergang" som täller , og ikke beder tollerangse som leder til et frosset lås som ikke kan reppeter , så kan det värre hvor silkesblödt som helst frem for Våbenskabet .
PRÄCISIONS-POTENSIALET ligger vist rundt "HOLD I HOLD" på 100m .

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Nævn en ringere [:o)]


Ud fra hvilke kriterier? Driftsikkerhed, betjeningsvenlighed, holdbarhed, sikkerhed, styrke, præcisionspotentiale, pris....????

Mht. til driftsikkerheden er der nogle få moderne mauserkloner, der matcher den gamle 98'er - alle de andre moderne konstruktioner jeg kender til er mindre driftsikre, men som i de fleste andre af disse spørgsmål er vi ude i marginalerne (hvilket jeg personligt ville være ret ligeglad med, når vandflyveren letter og min fine riffel af en eller anden grund ikke er skudbar).

Der er masser af moderne låse, der har en mere silkeblød låsegang end Mauseren. Dette sætter jeg selv stor pris på hjemme ved våbenskabet, men må samtidigt indrømme, at det ikke er en egenskab jeg lægger særlig stor vægt på, når jeg er på jagt. En mauser tager man fat i og det rasler og skramler, men den repeterer hver gang - også med lidt sand, mudder eller grannåle i systemet. Sikring og magasinbund kan enkelt - og billigt - konverteres til mere betjeningsvenlige udgaver end de originale militære.

Holdbarhed..... en mauserlås der har været med skyttegravens pløre gennem to verdenskrige skal som regel bare blåneres for at se ud (og fungere) som dengang den var ny. Moderne materialer som plast og aluminium tåler ikke i det lange løb at blive brugt. Tusinder af brugte våben igennem mine hænder har illustreret dette med al ønskelig tydelighed: En våbenlås SKAL være lavet af stål for at holde i generationer.

Sikkerhed.... det emne er jo sådan set uddebateret. Paul Mauser var i realiteten den første konstruktør der lagde vægt på passiv sikkerhed og det gjorde han ganske grundigt. Faktisk langt mere omhyggeligt end det er tilfældet på det store flertal af moderne konstruktioner.

Styrke.... mange moderne låse er stærkere, men ved det tryk, hvor den typiske 98'er giver op er de andre alligevel også i reglen ødelagte, så i og for sig er spørgsmålet for mig at se lidt uinteressant.

Præcisionspotentiale. Man bygger ikke en benchrest-riffel på en gammel Mauserlås. Omvendt er det ikke noget problem at få en gammel Mauser til at samle skuddene indenfor 30 mm på 100 meter - og mine evner i felten rækker ikke til at udnytte bedre præcision.

En jagtmauser i rigtig god stand kan enkelt erhverves for 1200,- kr. I modsætning til de meget billige - og ganske velskydende - amerikanske rifler til omkring 3000,- kr, der findes på markedet i dag, så lever mauseren formentligt i bedste velgående om 100 år.

Der er mange rigtigt fine jagtrifler på markedet og jeg har selv haft glæde af at skyde med mange af dem. Til mange former for jagt er de moderne konstruktioner mere behagelige at skyde med, men desværre synes jeg ikke, at det er decideret svært at nævne riffellåse, der alt i alt er ringere end den gamle 98'er. Ingen nævnt ingen glemt.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Svar
#13
Jammen så er vi jo næsten enige. Jeg ville nu stadig ikke basere en konkurrenceriffel på Mauser 98 - men jeg ville heller ikke slæbe konkurrencevåbnet med på ti dages moosejagt. Hver ting til sin tid.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Hej högh ! Snakker vi "Konkurense riffel " eller jagt ? Jeg Skäver til en "Jagt-Piccadoller" som jeg har levereret Träarbejdet til , og så vidt jeg kan bedömme , har det färdige produktet "Konkurense -egenskaper" , vilket ikke er så sedvanligt på et jagt-våben , deraf min begejstring for kombinationen JENSEN/MAUSER 98-LÅSET , ud fra prestationen av det overnävnte jagt-våben mener jeg , at mange "anklagelser" faller til jorden .
Vider mener jeg at et Stildbart TIMO-AVTRYK kan "samle" yderligt
Svar
#15
Muligt.

Men en Mauser 98 er født med en uendeligt lang "lock-time" som ikke kan forbedres væsentligt i forhold til moderne konstruktioner. Allerede der forsvinder - for mig at se - konkurrencepotentialet.

Derudover er låsen ikke specielt stiv og det originale aftræk er selvsagt håbløst. Med blot to låseknaster og en deraf afledt åbningsvinkel i omegnen af 90 grader er repeteringen heller ikke den smidigste og sikringen skal altid skiftes i forbindelse med brug af sigtekikkert. Skal riflen anvendes i seriøs konkurrenceøjemed skal baserne tillige loddes på. Alt i alt en frygteligt masse ændringer, der alligevel ikke bringer den praktiske præcision på højde med, hvad der kan opnås med nyere konstruktioner.

I skydekonkurrencer er det sjældent, der kommer mudder eller sne i låsen. Derfor kan man sagtens anvende en riffel med bedre præcision og betjeningsvenlighed der. Man behøver ikke den ultimative driftsikkerhed.

Derfor fastholder jeg, at en mauser er en udmærket og særdeles driftsikker jagtriffel, der enkelt kan modificeres til en rigtigt fornuftig all-round jagtriffel. Men der vil være endog meget langt imellem Mauser 98'erne på toppen af podiet i diverse skydekonkurrencer.

Konstruktionen er 109 år gammel. I sig selv imponerende - ikke mindst i kraft af, at det stadig er en god og sund konstruktion. Men det er ikke den eneste ene. Som sagt: Hver ting til sin tid.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Kan du diffiner avstandet "Meget langt imellem" Högh (i mm)

Jeg vil lige sige: at det på 100 m höjst kan dreje sig om nogle få mm og så skal de "moderne" lås skyde "Hold I Hold" , dette stiller jeg mig yderst tvivlende til , men vil da meget gerne hörre om en sådan "Piccadoller " .

Mauser 98-lås kan bärre Magnum-Cal. om Friflukten er ok! og man "Sam-sliper" låset .

mvh
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Muligt.

Men en Mauser 98 er født med en uendeligt lang "lock-time" som ikke kan forbedres væsentligt i forhold til moderne konstruktioner. Allerede der forsvinder - for mig at se - konkurrencepotentialet.

Derudover er låsen ikke specielt stiv og det originale aftræk er selvsagt håbløst. Med blot to låseknaster og en deraf afledt åbningsvinkel i omegnen af 90 grader er repeteringen heller ikke den smidigste og sikringen skal altid skiftes i forbindelse med brug af sigtekikkert. Skal riflen anvendes i seriøs konkurrenceøjemed skal baserne tillige loddes på. Alt i alt en frygteligt masse ændringer, der alligevel ikke bringer den praktiske præcision på højde med, hvad der kan opnås med nyere konstruktioner.

I skydekonkurrencer er det sjældent, der kommer mudder eller sne i låsen. Derfor kan man sagtens anvende en riffel med bedre præcision og betjeningsvenlighed der. Man behøver ikke den ultimative driftsikkerhed.

Derfor fastholder jeg, at en mauser er en udmærket og særdeles driftsikker jagtriffel, der enkelt kan modificeres til en rigtigt fornuftig all-round jagtriffel. Men der vil være endog meget langt imellem Mauser 98'erne på toppen af podiet i diverse skydekonkurrencer.

Konstruktionen er 109 år gammel. I sig selv imponerende - ikke mindst i kraft af, at det stadig er en god og sund konstruktion. Men det er ikke den eneste ene. Som sagt: Hver ting til sin tid.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Svar
#17
Hvor mange milimeter der vil være imellem Mauser 98'ere på podiet (Svensk: Prispallen) til diverse skydekonkurrencer ???? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hold nu op - en Mauser er en fin, fin jagtriffel men det ER ingen konkurrenceriffel. Derfor ser du ingen i diverse skydekonkurrencer - ligesom du ikke ser S/S på lerduebanen.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
NU!!!!! Bliver jeg da lidt trät i mit hoved , SÅ! spörsmålet : Hvad er JAGT MATCH???????????????????????????????????????????????????????
I Sverige altså !
Kom nu ikke og sig at jeg ALDRIGT har set en Mauser i en JAGT-MATCH Konkurense .
OK! "Jagt-stig" er vell rette navnet . Eller på Löpene-elg?
Eller hvad trode du???

MVH

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Hvor mange milimeter der vil være imellem Mauser 98'ere på podiet til diverse skydekonkurrencer ???? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hold nu op - en Mauser er en fin, fin jagtriffel men det ER ingen konkurrenceriffel. Derfor ser du ingen i diverse skydekonkurrencer - ligesom du ikke ser S/S på lerduebanen.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Svar
#19
Jeg har skrevet at der er meget langt imellem Mauser 98 til diverse skydekonkurrencer - og de bliver sjældnere og sjældnere. Sådan er det fordi skytterne føler, at der findes bedre alternativer til denne form for skydning.

Vil du gerne have, at jeg klapper i mine små hænder og giver dig ret i at en gammel Mauser 98 ubetinget er det eneste svar på enhver skyttes behov? I så fald tror jeg blot vi må konstatere, at det bliver du og jeg ikke enige om! Mit standpunkt er som sagt, at den gamle mauser er en udmærket og særdeles driftsikker jagtriffel (har selv mange af slagsen), men til mange forskellige jagt- og skydedicipliner - herunder seriøs konkurrenceskydning - findes der bedre alternativer.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Religion har mange navne[:o)]
Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)