Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Import af fredede fuglearter
#1
Først i oktober er jeg på Færøerne for at fiske, men jeg skal da lige have haglgeværet med for at se, om jeg ikke kunne få et par fugle.
Øverst på listen står en ravn, som man deroppe regulerer!!! - Og sådan én ville jeg gerne have med hjem til "hovedmontering".
Men det er vel ikke noget, man bare "gør"? Det ville nok skabe lidt problemer med politiet, hvis man blev antruffet med en frossen ravn i bagagerummet herhjemme.
Jeg har surfet lidt på SNS's hjemmeside, men har ikke fundet noget brugbart.
Er der nogen, der ved noget eller har et par gode link?

[img=left]http://img70.imageshack.us/img70/348/billed8si.gif[/img=left]
Mvh.........Søren[img=right]http://www.marlinfirearms.com/Images/photo_336C.jpg[/img=right]
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#2
Prøv at se om du bliver klogere af den her :

http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportE...orside.htm

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Hej Søren

Kender du ikke nogen på Færøerne, som blot kan sende fuglen til DK for udstopning og så kan du jo hente den for dem ;-). Jeg gætter på at det er vigtigt for konservatoren at have dokumentation for at fuglen kommer fra Færøerne og ikke er skudt i DK.

Mvh.

Jørgen
Svar
#4
Hej Søren
Jeg skød en Oryx dammah, cites liste 1(den værste) i Syd Afrika. Jeg henvendte mig til SNS og har aldrig oplevet en bedre service fra det offentlige. Jeg har netop fået eksport tilladelse fra Afrika, så jeg anbefaler at følge reglerne.

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#5
@søren - dette her skal ikke forståes som en moralsk pegefinger, men kunne du virkelig finde på at skyde en ravn. Tænk på hvor umådelig gammel den kan blive - den ravn du står og kigger på idag, kan ha' siddet og kigget på at din far legede som dreng......eller for den sags skyld din farfar.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Hahahahah den var god [Big Grin]

Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#7
Hvori består det morsomme Ulske, ravne kan blive over 100 år. Jeg læste bl.a. en artikel for ikke så lang tid siden om en død ravn der var fundet i Tyskland - den var blevet ringmærket i 1939.
Ret skal være ret - jeg ved jo ikke om Søren er 85 år.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by ID

@søren - dette her skal ikke forståes som en moralsk pegefinger, men kunne du virkelig finde på at skyde en ravn. Tænk på hvor umådelig gammel den kan blive - den ravn du står og kigger på idag, kan ha' siddet og kigget på at din far legede som dreng......eller for den sags skyld din farfar.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Hvad har det, at ravnen kan blive gammel, at gøre med om den skal nedlægges [?][?][?]

Forklar venligst[:I]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Respekt, men jeg taler sikkert for døve øren [}Smile] - jeg skrev i mit første indlæg at det ikke var en moralsk pegefinger, så hold dig venligst dette for øje. Jeg har flere gange haft en ravn i korset, men har valgt ikke at skyde (de må også reguleres i Sverige)............. Jeg får et eller andet romantisk flimmer med Nordisk mytologi og så noget med at den kan ha' set ting jeg kun har læst om i historiebøgerne.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Det er da synd du ikke kan se det. Jeg synes det er en morsom årsag til ikke at skyde den derfor mit indlæg.

Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#11
Sådan er der jo så meget - jeg har ikke den der trang til at skyde alt hvad der bevæger sig. Jeg lod en rå gå igår i Sverige fordi "it's was to easy".


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ID

Sådan er der jo så meget - jeg har ikke den der trang til at skyde alt hvad der bevæger sig. Jeg lod en rå gå igår i Sverige fordi "it's was to easy".


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Aha, du har også set Disneys Bambi? [8D]

Respekt, der er helt OK, man skal ikke bare pløkke alt hvad man ser.

Jeg støtter helt din holdning, hvis jeg ellers har forstået dig ret: Det skal være rigtig jagt, for jagtens skyld, ikke kun et drab for drabets skyld.

Right[?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Jeps [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#14
på vores egn er ravnen nu blevet en plage. Er kragen og skaden til gene for den øvrige fauna ( og frilandsgriserier )er ravnen pga sin størrelse værre.
For min skyld måtte den godt komme på reguleringslisten de steder der er for mange.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Det er da heller ikke fordi jeg nærer trang til at skyde alt hvad der kan og må skydes. Jeg skyder ikke hjortevildt fordi jeg mener det er for nemt, men det er en anden sag som ikke behøver at være årsag til debat.
Næ. Jeg har bare aldrig hørt eller læst nogen argumenterer for ikke at skyde med at den kan blive gammel. Det synes jeg var morsomt i sig selv.

Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#16
Jeg husker stadig en vinterjagt i Sverige, hvor ravnene flokkedes ved et hønseri, der var nabo til jagten.
En ravn er ikke sådan at pürsche, men i snefoget lykkedes det og min første ravn faldt for .222'eren.

Det er en stor fugl og nørj hvor den stinker, men flot det var den.

Den daggert af et næb sådan en ravn er udstyret med, den er alvorlig. Ikke noget at sige til at frilandsgrise-landmænd er plaget af disse sky og kloge fugle.

Jeg prøvede også at jage dem med hagl, som på en alm. kragejagt, med et rådyrskind og en masse rødbedesaft i sneen.

Der var ingen mytologi over det, det var bare god og spændende jagt (for mig).[Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Jeg har en kammi som bor langt oppe i det nordlige Canada, nærmere betegnet Yellowknife. Der er ravnen fredet - nærmest nationalfugl, og der kan ses på antallet. Om sommeren, hvor der jo er midnatssol er de en plage, de skråler uafbrudt og passer man ikke på, med bare små rester fra grillen, som bruges meget deroppe om sommeren, så kan man godt vinke farvel den den smule nattesøvn, man nu kan få en sommernat.
Vi morede os f.eks med på, min kammi og hans kones bryllupsnat, at smide majskorn op på taget af den beboelsestrailer de boede i den gang. [Big Grin] De sorte var ved at hakke igennem aluminiummet og larmede så han ikke engang kunne høre konen stønne[Smile]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#18
Tankevækkende diskussion.

Her i Nuuk er de sommetider lidt af en plage. Hvis man glemmer at lukke låget på affaldsspanden, så er alt indholdet spredt ud over fortovet dagen efter, inkl. brugte bleer (addd). Jeg har sommetider haft en i kikkertsigtet, men aldrig trykket på aftrækkeren. Først og fremmest har jeg savnet en grund til at skyde, for så generende er de heller ikke, men jeg kan da heller ikke sige mig fri for lidt anfægtelser a´la Hugin og Munin, Odins budbringere og alt det der. De har også en temmelig melodisk, hæst charmerende parringslyd i retning af hornet på en gammel Ford A, som er en sikker forårsbebuder. Derfor: ingen ravne på tasken til mig.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Her i Grønland har der til tider været skudpremier for Ravne, i et forsøg på at nedbringe bestanden i byerne.

De har pga. åbne lossepladser fået lidt for gode levevilkår, og blive næsten betragtet som flyvende Rotter.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ID

@søren - dette her skal ikke forståes som en moralsk pegefinger, men kunne du virkelig finde på at skyde en ravn. Tænk på hvor umådelig gammel den kan blive - den ravn du står og kigger på idag, kan ha' siddet og kigget på at din far legede som dreng......eller for den sags skyld din farfar.

Jeg kan som flere af ovenstående ikke følge din argumentation og forstå, hvorfor man skulle frede ravnen, fordi den kan blive gammel. For mig at se, kunne man med samme vægt argumentere for, at det ikke skulle skydes, fordi den var sort eller større end en krage.
Argumentet med far og farfar kan jeg heller ikke følge. Ville det ikke være tilsvarende, at man ikke kunne have familiemedlemmer med på jagt, fordi vildtet man skulle skyde, måske havde set dem?
For mig at se, er det en moralsk pegefinger, du løfter, men jeg kan ikke se, hvori moralen består?

Nå, men nu blev det så heller ikke relevant, for turen gik bogstavelig talt op i fisk - http://www.flickr.com/photos/89154013@N0...329382291/ Jeg var ude en enkelt dag, men opgav efter en halv time pga. for meget blæsevejr.

For øvrigt fik jeg oplyst, at regulering af ravn og krage må foregå overalt på øerne uanset ejerskab til jorden. Det åbner jo interessante perspektiver for folk med hang til kragejagt med et i alt 1399 km2 frit jagtareal og transportpriser der i vintersæconnen absolut er til at betale, - specielt hvis man vil sejle, så man kan have bilen med.
Min hjemmelsmand til denne oplysning er ansat i, hvad der vel svarer til det danske fiskeridirektorat, så jeg opfatter oplysningen som troværdig. Der skulle desuden være en skydepræmie på 1 kr., hvis man afleverer næbet til "Sysselmanden."

[img=left]http://img70.imageshack.us/img70/348/billed8si.gif[/img=left]
Mvh.........Søren[img=right]http://www.marlinfirearms.com/Images/photo_336C.jpg[/img=right]
****************************************
Mvh. Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)