Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hævning af træfpunkt....
#1
Da jeg efter indskydning af min nye kikkert/riffel kun kan skrue træfpunktet èn tomme op vil jeg godt have hævet min foreste base.

Med lidt skruen op og ned, fandt jeg ud af, at jeg kan flytte træfpunkt ca. 115 cm. ned!!!

Derfor vil jeg gerne have hævet foreste base, så træfpunktet flyttes ca. 100 cm. op!!!

Spørgsmål:

Hvor meget skal foreste base hæves for at flytte træf 100 cm.[?]
Hvad kan jeg ligge under basen[?]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

Da jeg efter indskydning af min nye kikkert/riffel kun kan skrue træfpunktet èn tomme op vil jeg godt have hævet min foreste base.

Med lidt skruen op og ned, fandt jeg ud af, at jeg kan flytte træfpunkt ca. 115 cm. ned!!!

Derfor vil jeg gerne have hævet foreste base, så træfpunktet flyttes ca. 100 cm. op!!!

Spørgsmål:

Hvor meget skal foreste base hæves for at flytte træf 100 cm.[?]
Hvad kan jeg ligge under basen[?]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]



Hold your horses...Hvilken kikkert er det, det drejer sig om ??

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Nikon Monarch 6,5-20X44

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#4
der forelægger også den mulighed, at det er den forreste base der er for høj... eller den bageste base er for lav!?...

bare en mulighed?
det er nemt at se, hvis man hænger riflen på væggen og ser på riffelløb og kikkert fra 5 meters afstand. så vil kikkerten "hælde".

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

der forelægger også den mulighed, at det er den forreste base der er for lav... eller den bageste base er for høj!?...

bare en mulighed?
det er nemt at se, hvis man hænger riflen på væggen og ser på riffelløb og kikkert fra 5 meters afstand. så vil kikkerten "hælde".

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove



Nu kan jeg ikke se noget ved at hænge den på væggen.
Som alle ved er gamle Mauser98 låse noget skrammel, så det undre ingen at foreste base er for lav.
Underforstået låsen ikke er lige høj.
Baserne er fra Nitro, og han sælger ikke hvad som helst[8D]

Derfor skal foreste base hæves.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#6
Det er meget skidt at ændre på montagehøjde, først og fremmest ligger fejlen i at for og bagende ikke passer. Dette skal tilrettes i en fræsemaskine, og ikke med underlag, da dette skaber en skæv opspænding i kikkerten. Baserne, når de er påsat skal flugte 100%..Hvilke baser anvender du?

Ps....Har du lyst til en køretur til nordsjælland, for en tilretning.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Det er meget skidt at ændre på montagehøjde, først og fremmest ligger fejlen i at for og bagende ikke passer. Dette skal tilrettes i en fræsemaskine, og ikke med underlag, da dette skaber en skæv opspænding i kikkerten. Baserne, når de er påsat skal flugte 100%..Hvilke baser anvender du?

Ps....Har du lyst til en køretur til nordsjælland, for en tilretning.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com



Hej GD

Tak for tilbudet, men tiden er ikke til det i øjeblikket, desværre.[Sad]

Baserne er Leupold standard 2-Piece.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#8
Tag en linial og flugt baserne, og husk at det er forreste der tæller. Korrektionen skal gøres på bageste base, og kan kun fræses.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Tag en linial og flugt baserne, og husk at det er forreste der tæller. Korrektionen skal gøres på bageste base, og kan kun fræses.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com



Tak for hjælpen.

Jeg må et smut til Jordløse.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#10
Kan det passe at det er 1mm, hvis afstanden mellem baserne er 100mm??
Det lyder godt nok voldsomt...[?]øøøøøøøøøøøøhhhhhhh og er det ikke foran hvis man skal hæve træfpunktet[?][?]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Kan det passe at det er 1mm, hvis afstanden mellem baserne er 100mm??
Det lyder godt nok voldsomt...[?]øøøøøøøøøøøøhhhhhhh

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



Jeg har lige kastet en 98 ramme i skraldespanden, da baserne når de var monteret, manglede bageste 1,5mm i højden.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#12
Har du prøvet at vende basen (hvis det er en onepiece) eller bytte om på baserne. I roder lidt rundt i det - hvis ikke baserne er lige høje er det den foreste der skal være lavest - for at flytte træfpunktet op skal sigtelinien længere ned foran!
Se på det sådan at du flytter løbet op/ned ikke kikkerten (sigtelinien).
Hvis din c/c baseafstand er 10 cm vil en 0,6 mm lavere base foran give ca. 23 MOA (sigtelinie) på 100 meter - forudsat at kikkerten er nullet (altså hverken er skruet op eller ned).
Har du fået skruet for meget på den, så du ikke ved hvor nullet er - så gi' mig et praj her i forumet, så vil jeg prøve at guide dig igennem til en nulstilling.
Med venlig hilsen
[Image: Sigtel1.jpg]


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#13
Det må man ikke doktor - man skriver et nyt indlæg og indrømmer at man stod på hovedet da man skrev det første indlæg [Big Grin]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Det må man ikke doktor - man skriver et nyt indlæg og indrømmer at man stod på hovedet da man skrev det første indlæg [Big Grin]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow



rigtigt...[Sad]

min fejl...[Sad]

det er sjovt nok, for jeg havde en lang snak med G.D. i aftes, hvor vi blev enige om at det var den forreste base der skulle ned...
det er hvad der sker, når man har for mange ting i hovedet.
tanke og handling hænger ikke altid sammen.[Big Grin]
men det er godt du er vågen!

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Har du prøvet at vende basen (hvis det er en onepiece) eller bytte om på baserne. I roder lidt rundt i det - hvis ikke baserne er lige høje er det den foreste der skal være lavest - for at flytte træfpunktet op skal sigtelinien længere ned foran!
Se på det sådan at du flytter løbet op/ned ikke kikkerten (sigtelinien).
Hvis din c/c baseafstand er 10 cm vil en 0,6 mm lavere base foran give ca. 23 MOA (sigtelinie) på 100 meter - forudsat at kikkerten er nullet (altså hverken er skruet op eller ned).
Har du fået skruet for meget på den, så du ikke ved hvor nullet er - så gi' mig et praj her i forumet, så vil jeg prøve at guide dig igennem til en nulstilling.
Med venlig hilsen
[Image: Sigtel1.jpg]


Never Eat the Yellow Snow



Som skrevet er det Leupold standard 2-Piece.
Foreste base kan evt. vendes 180 grader, men om det gør nogen forskel ved jeg ikke.
Jeg har skruet løs på den kikkert, som nævnt kan den kun stilles èn "time"(2,54 cm) op efter indskydning.
Jeg er ikke lige sikker på hvordan jeg nulstiller kikkerten. Er heller ikke helt sikker på hvor meget 23 MOA er!!!

Nu er jeg ikke så meget inde i Kikkerternes mysterium, hvorfor skal kikerten være "nullet"[?]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#16
Når din kikkert er nullet betyder det, at (forudsat at dine baser er lige i højden) den er 100% parelel med løbet.
Og nu skal du spidse øre - det er dybt det her; hvis du ikke har , efter at have indskudt din riffel, kørt dine knapper på nul, og sagt "det er her" - forstået således at f.eks. din 100 meter indskydning står på nogle forskellige tal, så er det ikke noget problem, men har du drejet dine knapper på nul for at indikere, at det her er min 100 meter indskydning - så er knappestillingen "****t up" (måske). Ejj det her er for kompliceret - hvor bor du? Jeg tror at det er nemmere at vise end forklare!
En time ????????????????? 2,54 cm??????
23 MOA er 58,42 cm. og det vil sige, at monterer du din kikkert nulstillet (med en 20 MOA base (20 MOA på 100 yards)) vil sigtelinien ramme 58,42 cm. under 100 meter sigtelinien fra en 0-base - Nitro kan du ikke hjælpe mig her (du var så enig indtil du fortrød?)
Det her er sateme svært at forklare!
Damn - med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Når din kikkert er nullet betyder det, at (forudsat at dine baser er lige i højden) den er 100% parelel med løbet.
Og nu skal du spidse øre - det er dybt det her; hvis du ikke har , efter at have indskudt din riffel, kørt dine knapper på nul, og sagt "det er her" - forstået således at f.eks. din 100 meter indskydning står på nogle forskellige tal, så er det ikke noget problem, men har du drejet dine knapper på nul for at indikere, at det her er min 100 meter indskydning - så er knappestillingen "****t up" (måske). Ejj det her er for kompliceret - hvor bor du? Jeg tror at det er nemmere at vise end forklare!
En time ????????????????? 2,54 cm??????
23 MOA er 58,42 cm. og det vil sige, at monterer du din kikkert nulstillet (med en 20 MOA base (20 MOA på 100 yards)) vil sigtelinien ramme 58,42 cm. under 100 meter træfpunktet (hvis du sigter lige på).
Nitro kan du ikke hjælpe mig her (du var så enig indtil du fortrød?)
Det her er sateme svært at forklare!
Damn - med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow



Nu fatter jeg intet[|)]

Citat:quote:

men har du drejet dine knapper på nul for at indikere, at det her er min 100 meter indskydning - så er knappestillingen "****t up" (måske).


Det har jeg!!!.

Men uanset hvad skal jeg have høvlet 0.5-1.0mm. af foreste base så de bliver lige høje? Eller hva'?
Oven på en 10 timers arbejdsdag er det her ikke nemt at synke[xx(]

Citat:quote:

En time ????????????????? 2,54 cm??????

Undskyld "minut"
Skalaen på stilleskruerne går fra 1-6. Fra 1-2, 2-3 osv. kaldes 1 minut. Mellem hver tal er 8 klik 1/8 Tomme. dvs. 1 klik = 3.17 mm.
8 klik = 25.40 mm. = 1 Tomme.
Efter Riflen er indskudt på 100 m., kan jeg kun stille træfpunkt 8 klik op = 25.40 mm.

Håber du nu er lige så forvirret som mig[^]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

MP, er det totale justeringsområde på din kikkert 115 cm fra top til bund, altså fra yderstilling til yderstilling ?



1082,65 mm. Nøjagtigt!!!!

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

Hej MI, jeg er stadig meget enig med dig [Wink].

MP, du skal stille din kikkert i nul, hvilket jeg forstår således at trådkorset skal står midt i sit justeringsområde (oprindeligt nul på kikkerten eller fabriksindstilling). Opgaven går nu på, ved justering af baserne at flytte træfpunktet det antal centimeter på 100 m der er nødvendigt for at din nullede kikkert og træfpunktet er sammenfaldende (på 100 m).

Hvor meget det skal flyttes ? Sig til MI, hvis jeg er helt forkert på den. Det er vanskeligt det her !?



Så er "nullet" altså i midten (541,325 mm.)

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

MP, er det totale justeringsområde på din kikkert 115 cm fra top til bund, altså fra yderstilling til yderstilling ?



1082,65 mm. Nøjagtigt!!!!

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]



Det kan simpelt hen ikke passe, at der er så lidt. Hvor har du den oplysning fra ?? (Bare rolig, jeg siger ikke at du lyver..Men ! )
[Wink][Wink][Wink]

Jeg har ikke tjekket hvor meget min Nikon kan flyttes, men da jeg har haft den på en riffel med ekstrem skæv pibe, hvor der stadig var godt med plads tilovers. Min Nikon er i øvrigt også med 1/8 klik justering.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)