Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kal. 243
#1
Jeg ved at der ikke kan opstilles faste regler med hensyn til ideel kuglevægt til en given kaliber, Da forskellige rifler skyder forskelligt.
Men det kan da være, at der er nogle vejledende anvisninger.
Med andre ord hvad er ideal forholdet mellem længde og diameter på projektilet? Feks. til kaliber 243 med stigning 1:10 ?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Hej,

har selv haft et par stykker af slagsen og de har alle unden undtagelse skudt godt med stort set hele spektret af kuglevægte.

Glem stigningen, den er i mine øjne stærkt "overdiskuteret".
I den situation hvor der kan være et problem er hvis man i et givent kaliber har en meget kort stigning og så skyder med meget lette kugler. Så kan der opstå det problem at kuglen eksploderer inden den når målet pga for høje omdrejninger. Har selv prøvet det i 7rm og 6x68S.
Går du over i den anden grøft og tager en unødvendig lang stigning kan du få ovale huller.
Nå men det ved du jo sikkert alt sammen.....

Mit råd er at du skal teste de kugler du tænker på.
Jeg har set mange eksempler på piber der ikke burde kunne skyde med en given kuglegeometri, men som ved test beviste at det kunne de faktisk godt alligevel. Så derfor, TEST.

Den ideelle form eller mere korrekt betegnet længde, kan du tilnærme groft ved hjælp af greenhills formel.
Denne er en lidt grov rettesnor for stigning/længde.
Jeg prøvede for sjov at anvende den i mine eksperimenter med bla 6x68S.
Nu ved jeg godt at alle teoretikerne er meget uenige om denne formel, men hvorom alting er er den ikke helt hen i skoven.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)