Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Simson Suhl (thuringen) 12-70
#1
Hej
Kan Simson Suhl (thuringen) 12-70 en klare stålhagl
Den er stemplet med nitro og er fra 1960'erne

der er stemplet 964? lidt under nitro, i den en side

hvad står thuringen for , en by?

jeg har hørt flere forskellige meninger.

håber på et par kloge hoveder gider hjælpe

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#2
Hej Skipper,jep Thüringen er en tysk "våbenby" og "964" står for at den er produceret i September 1964. Om den kan holde til stålhagl skal du lade en fagmand afgøre,men personligt ville jeg ikke være nervøs for at skyde med stålhagl i den.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
tak for det,
jeg går og overvejer at få lave et revnet skæfte. Den har stor betydning for mig, da jeg fik den af min afdøde far i 16 år fødselgave.

men at ofre penge på nyt skæfte, kræver jo at man kan skyde med den

er der nogle der ved hvad et skæfte til sådan en koster.
det skal være i samme stil som det originale, det ligger bare godt

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#4
Hej Skipper

Ulg'en har ret i det han skriver. Det kan lade sig gøre at skyde med stålhagl i den, men undgå store hagl og hurtige ladninger, hvis boringen er for stram.

En af mine gamle holdkammerater lavede sække i sin Suhler, i begge løb, da han skød med 32 grams 1'ere i den. Den var såvidt jeg husker 3/4 og fuld-boret.

Min gamle Simson er fra 65 og har skudt en del med stålhagl, mest flugtskydningspatroner. Men den er også boret op til 1/4 og 1/2 [xx(]

Hvorfor ikke prøve at få limet skæftet, der skal mangle meget, for at det ikke kan lade sig gøre.

Olien, for det har den sikkert suget gennem årene, kan trækkes ud med acetone.

Lim den så med araldit eller lignende 2-komponentklæber. Træet kan vrides lidt fra hinanden og limen kan indføres med en kanyle og en injektionssprøjte

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Hej clax

Jeg er faktisk ikke klar over hvilke boring der er i den [:I]

men det ville da være dejligt at kunne bruge dem til lettere jagt.

Skæftet er lappet med en skrue igennem, der holder lidt.
så jeg tror at jeg som ingeniør vil overlade den til en der ikke har 10 tommelfinge.
nå jeg tror jeg vil finde en til vinter, der kan hjælpe, mod lidt klingende mønt[Big Grin]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Jeg kom også hjem med sådan en gammel suhl idag[:p],den er fra 6/53.men det er utroligt med sådan en gammel bøsse, der er ikke skyggen af slør og andet dalerværk ok den er brugspræget men ikke hærget,den er boret 1/4-1/2 og er stemplet nitro
så jeg er ikke bange for at proppe en bismut i,østjysk sage ok for det sååå.[Smile]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#7
Du skal ikke skyde med stålhagl i et haglgevær med trangere boring end 1/2. (Typisk svarende til et mundingshul på 18,0 mm - find en skydelære frem). Er den trangere skal den åbnes, ellers er der risiko for sække (udbuling) umiddelbart før trangboringerne. Der bliver p.t. ødelagt mængder af fine gamle skydere - der ofte er hårdt trangborede - med hårde stålladninger.

Det er billigere at købe en tilsvarende bøsse end det er at fremstille et nyt skæfte. Du kunne evt. finde et våben med et brugbart skæfte som kunne tilpasses på din egen, hvis affektionsværdien er så stor, at du vil ofre det. Er der tale om en forholdsvis almindelig Simson Suhl kan den findes til 1.500-2.000 kr.
Svar
#8
Freistaat eller Land Thüringen, tidligere DDR. Simson er den del af Merkel, der forblev i det daværende Østtyskland, derfor gode Merkel-lignende våben til en rimelig pris.
Har en 12/70 o/u boret mod.cylinder og 1/2, ingen problemer med stålhagl.
Fik den ind i en byttehandel, opdagede først, da jeg kom hjem med den, at der i "bundlukketappen" (er det virkelig et dansk ord ?) var graveret et 1-tal omsluttet af et Q. Fandt ud af, at det betød 1. kvalitet, så byttehandlen var nok bedre, end jeg først troede.
Havde også engang en Simson o/u dobbeltriffel i 9,3 x 74. Nogle gange vågner jeg skrigende op midt i natten og græder over, at jeg var så dum at skille mig af med den.
Svar
#9
Citat:quote:

Havde også engang en Simson o/u dobbeltriffel i 9,3 x 74. Nogle gange vågner jeg skrigende op midt i natten og græder over, at jeg var så dum at skille mig af med den.


GODT......Du burde også skamme dig.....[:0][Sad][Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)