Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kal. 358 norma mag. eller 375 dakota?
#1
Hej alle sammen!

Har gået længe og tænkt over det, har såmænd også skrevet indlæg relateret til overstående før. Vil gerne have en ny riffel til næste år, grundet en riffeljagt sammen med den gamle.... Tænker på, at han skal overtage min S&L i kal.30.06[Wink] Den nye riffel skal være en S&l, det ligger helt fast, selvom deres lange leveringstider. Derfor vil jeg gerne være ude i god tid, så der er en chance for, at jeg har geværet til næste efterår!
Men, hvad skal jeg vælge? Hælder i øjeblikket mest til 375eren, men kan jeg, mod betaling få en til at lade til mig i kal.375Dakota?
Håber, at I kan komme med nogle gode svar, som i plejer?

På forhånd mange tak!
Mvh
Erik
Svar
#2
Hej Erik-hvad skal du primært bruge riflen til[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Hej!

Det er meningen af riflen, med tiden skal bruges til Afrika og store bjørne[^] Da jeg har andre rifler i mindre kalibre, er det meningen, at den kun skal bruges til storvildt (+ 250kg)

Mvh Erik
Svar
#4
du skal helt sikkert vælge358 NM
1 den er lagervare
2 der er flere års leveringstid på 375 Dakota, og til den tid er det vidst ikke helt sikker at der er noget der hedder Dakota.
Derimod kommer der en ny kaliber 375 Ruger/hornady, og den kan der til den tid købes rimelig fabriksladdet ammo til.
På direkte forespørgsel har Hornady oplyst atde forventer produktionsstart primo 2007.
Ydelse forventes at blive 5-10% højere end Husmand&Husmand[Wink] men med totallæmgde som en 30.06

jbn
Svar
#5
tag .375, da der er flere lande der kræver .375 til det større.
og køb et dieset til den, så kan du altid fo nogle til at lade for dig.

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Hvad lande og ikke mindst individuelle PH´ere kræver er lige så forskelligt som honning og asfalt!
En enkelt har fået lov at skyde kaffer bøffel med 338Lapua en anden 416 Taylor og en tredie 338win mag, så glem alt det og køb en kanon der yder omkring 6kj og skyd så med den tungest mulige kugle.

Køb nu bare en 358NM.

Men når nu Hornady kommer med ny ammo i 2007 til et eller andet 375 kaliber kunne det jo selvfølgelig være interessant[Wink]

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
hmm, det kunne jo være interessant at vide, om Afrika betyder bøffel, for så ville jeg klart vælge en 375 kaliber af hensyn til lovgivningen. Hvis ikke ville jeg klart vælge 358 Norma Magnum eller måske endda en kedelig 338 win mag, hvis det mest er de store bjørne, som skal jages.

Klaus
Svar
#8
Lovgivning og lovgivning.....

Det er nok den ringeste grund til at vælge efter da der er totalt forskellige regler i Afrika fra land til land ja sågar fra PH til PH......

En af mine bekendte skød sin 5,5 ton elefant med en 9,3x62 hvilket var i overrensstemmelse med lovgivningen. PH´en havde derimod den regel at det skulle være mindst kaliber .400 og ikke nogen af de der fantasi magnum patroner. Den tungest mulige kugle i minimum kaliber .400 og med en mundingshastighed på 2200-2300 fps!!

Køber du en 358NM får du helt klart lov til at skyde med den[Wink]
De lande der har kalibergrænser der tilfældigvis ligger på .400, dispenserer uden videre for en anden kaliber der f.eks hedder 9,3x62 eller 358NM ja selv den ganske fortræffelige og alsidige 338Win Mag.

PS: Har selv alle tre.....[:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Når du stiller spørgsmålet om hvilket af de to kalibre der er bedst er det lidt det samme som at spørge ad hvad der er højest - rundetårn eller et tordenskrald.

Du kan formentlig ikke se forskel i effekten på det vildt du skyder derfor:

Vælg en riffel der er på lager og i et standard kaliber som du kan få ammo til worldwide.
Brug resten at budgettet til patroner så du kan lære at skyde med kanonen.
En standard-kugle på bladet er meget bedre end custom-kugle´er i røven.

Du bliver aldrig "under-gunned" af hverken 358 eller 375, men vil du skyde "the big five", kan du måske risikere at loven eller PH´en forlanger minimum kaliber 400.

Alle kalibre slår ihjel, det er et spørgsmål om at vælge en premium-kugle der er tungere end 10-12 gram og så ellers kunne ramme det du sigter på - så bliver alle glade.

Jeg ved ikke om du kan finde en genlader til 375 Dakota, men en 375H&H til træning får du nemt til en 10´er.
Svar
#10
hmm, ja jeg er bestemt ingen ekspert på området, men jeg kan ikke komme i tanke om, at jeg har hørt om et land, som ikke har 375 som minimums grænse til bøffel, men derfor kan det godt være de findes. Om man så kan få den lokale PH'er overtalt, er et andet spørgsmål, men det er nok lidt risikabelt at satse på hjemmefra.

Mvh Klaus
Svar
#11
ellers er der jo også en .378 weatherby med ca 8200 joule

og en barnes 300 grains TXS med 925 M/S [Big Grin]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#12
Hej!

Har kigget i mit katalog fra S&L. Der står kaliber 375 Dakota på programmet... Kan man stadigvæk få en S&L i kal.375 Dakota?

MVH
Erik
Svar
#13
Læs "ignorant"s svar højere oppe. Han har kendskab til hvad og hvornår S&L kan levere. Stol blot på ham[Smile][Smile][Smile][Smile]



[Wink][Wink][Wink][Wink][Wink][Wink][Wink][Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...Dakota.gif [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Hej Gammeltoft!

Har tænkt længe over jeres konstruktive indlæg.. Det ser ud som at, at det bliver en 358`er. Mange tak for jeres indlæg fyldt med gode råd[Smile] Er der en venlig sjæl, der vil fortælle lidt om sine praktiske erfaringer med en 358`er? Det virker jo som en appititvækker...

Mvh Erik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)