Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cal 12-16-20 teori og praksis???
#1
Hej Gruppe

Nu starter skovjagten jo snart for alvor og så genopstår en gammel drøm om let skovbøsse. Men hvilken kaliber skal man vælge....

Ser man lidt på http://www.ammunition.dk, så vil man se at med den rette patron, så kan alle kaliber levere nogenlunde den samme udgangshastighed - Så jeg går ud fra at de "slår lige hårdt"???

Er der nogen der kan sige noget om hvorledes forskellen i haglvægt påvirker skudbilledet.

Cal 12 32 gram
Cal 16 26 gram
Cal 20 23 gram

Kan man forvente samme tæthed (ved det rette valg af trangboring)??

Kan man sige noget om længden af haglsværmen??

Andre gode erfaringer modtages med glæde!!

Er der f.eks. nogen som har en idé om hvordan deres træfstatistik ændres på lerduer, hvis de går fra en større til en mindre kaliber??

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
Hej Jørgen

Der er ikke nogle entydige svar på dine spørgsmål, for det svinger fra gevær til gevær.

Udgangshastigheden har meget at sige, jeg formoder du har taget haglvægtene fra bismuth? [:I]

De har faktisk noget nær samme udgangshastighed, i de tre kalibre. Og dermed samme energi, hvis haglene er lige store.

Der er selvfølgelig mulighed for større tæthed med flere hagl, men byttet kan kun dø, får det for mange hagl smadderskyder du det blot.

Er haglene jævnt fordelt, så er der rigelig med hagl i en 20'er.

Længden af en haglsværm er større, jo hårdere skuddet klemmes sammen i choken.
Med bismuth har jeg set en tendens til at de skyder godt/jævnt med lange chokes, men englænderbøsser er også ofte med recessed og dermed lang choke.
Men mit erfaringsgrundlag er snævert så jeg vil ikke postulere noget her.

De lange chokes er især gode til stål.[:p]

Tager du en flugtskydningspatron, så har du 24 gram i både kal. 12 og 20. Jeg har skudt 40/41 med en tyver, så det ændrer ikke på træfstatistikken, i hvert fald ikke ret meget i den negative retning ... [:p]

Jeg lånte faktisk en 20'er af en kammerat i sidste sæson. Det var en Browning 425 sport i kal 20/76, med lange 3/4 og 1/1 trulock-chokes.

Med den skød jeg til 25 stk. vildt og leverede 21. De 19 skudt med 21 gram stål efter Arne Sanders recept, og to harer med Federal 28 gram magnum 2'ere.

Nu står der en 525'er jagtmodel i våbenskabet, som venter på at komme med i denne sæson (også 20'er) [:p]

Til skovjagten skal der forbedret cyl og 1/2 i, det var måske også en mulighed for dig at anvende en med udskiftelige chokes [?]

Det gør den meget mere anvendelig, hvis man vil udnytte de lette ladninger på max-afstand [Smile]

Men er det kun til skovjagt, så kan det være lige meget. Jeg har før skudt rådyr med en åben 20'er, med bismuth, uden problemer

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hej jsc.

Jeg har nu i nogle år primært brugt kal.16 til jagt og de sidste år også til flugtskydning.
Derudover har jeg en kal. 12 som jeg bruger til flugtskydning og en kal 12 pumpgun til havet.
Jeg oplever ikke nogen forskel i træfprocent på skydebanen, som udelukkende kan tilskrives kal. Der er nok snarere tale om jordforbindelsen[:I]. min PR med begge bøsser, er den samme på jagt banen og i 16erens favør på jægertrapen.
Skal du skyde meget på bane, vil jeg anbefale en kal 12, der er ca 50 øres forskel på flugtskydnings amo, med kal 12 som den billlige og udvalget i kal 12 er bedre.
Rent jagt mæssigt sværger jeg til 16eren, med undtagelse af havjagt(det slider hårdt på våbenet, det saltvand) og måske til jagt på gæs. Ved 16eren får du et billigere våben, hvis du vil købe brugt og syntes jeg et meget mere elegant våben, også sammenlignet med 20eren. Hvad jagt amo angår er det efter min ringe menning fuldstændigt ligegyldigt hviken kal. du køber, især hvis du vil lade selv. Jeg er fornyligt begyndt, at eksperimentere lidt og det tegner lovende, omend jeg gerne vil finde en lidt mindre hidsig ladning end den jeg har nu.(22,5 gram v0 534m/s).
Hvis dit forbrug er begrænset, kan jeg anbefale at købe bismuth (Eley), som er rigtig gode rare at skyde med og meget effektive ud til 35-40 meter.
Prøv evt at se tråden om kal 16, læg især mærke til de våben som swift har renoveret, rent guf[:p][:p][:p][:p][:p].
Kal 16 kan også skaffes, som sprit ny dog kun Browning, men Remmington burde også kunne skaffes(i danmark, men kig på egun.de der dukker jævnligt næsten nye bøsser op både af tysk, spansk og italiensk oprindelse.) Desværre har en del våbenhandlere besluttet at de ikke vil røre ved 16eren[V], hvilket kan være et problem især hvis din lokale hører til i den gruppe. (Ellers kan Lyngs jagt i Gilleleje anbefales[^].)
Til sidst prøv at se på http://www.16ga.com og kig under gunmakers, især har Bill Hanus nogle fede skydere bla. min (Browning White Lightning[:p]), som du kan kigge på.
Håber du finder noget, som passer dig og en kal. som dækker dine behov.

HSH
Svar
#4
Hej igen

Tak for et par gode indlæg - bliv endelig ved...

Lige lidt supplerende oplysninger:

Der står allerede 12'er i skabet en O/U til flugtskydning og en lettere S/S der bruges på jagt.... Så der er ingenlunde tale om et behovskøb [:I]. Jeg er blot temlig i vildrede om hvilke af følgende løsninger jeg skal gå efter (der er ikke plads i våbenskabet til dem alle)

1. 12'er noget a la AYA kortløbet og engelskskæfte sidelås [:p]
2. 16'er Klassisk Suhl'er der kan fås til fornuftige priser...
3. 20'er Nyere i O/U med chokes m.m.

Ja livet er sgu svært [Wink].

Så nu prøver jeg lidt facts findings til at se om jeg kan udelukke en eller flere af ovenstående.

Jeg er en anelse tilhænger af den rette kaliber til rette brug og som hundemand bliver det ofte til relativt korte skud i skoven.

Mvh.

Jørgen
Svar
#5
Hej Jørgen

Med det behov du beskriver, kan jeg anbefale dig en kombination. Køb en ÁYA i kal 16, med engelsk skæfte. Jeg har selv to, en shooting star og en model 51 (med sidelås). De er begge købt, da jeg har(eller rettere havde[V]) samme behov som dig. De var begge relativt billige 2500 og 3000 kr og er meget behagelige at gå med.
Med hensyn til rent faglige argumenter så tror jeg den er svær. Det er vel nærmere en diskussion om moren eller datteren (er du i tvivl så drop enten eller og anvend både og[Big Grin]) og som du skriver er der vel ogå tale om "have to have" snarere end "need to have"[Wink].

HSH
Svar
#6
Citat:quote:

Med det behov du beskriver, kan jeg anbefale dig en kombination. Køb en ÁYA i kal 16, med engelsk skæfte.

Det var faktisk noget i retning af dette jeg ville have foreslået.

Find du en smuk 16'er, det er til at finde til rimelige penge.

(Nice to have)[:p]

Hvis jeg ellers kunne styre en smækker sidelåsbøsse, så havde jeg den/dem stadig [^]

Men jeg har det som om de er ladet med skumbananer og savsmuld, når jeg skyder med den slags.

Det er som om jeg ikke kan ramme en ko i rø... med en kontrabas, når jeg får et engelsk skæfte i hånden.

Men det er der jo heldigvis andre der kan.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Hej Claxel.

Jeg havde det som du. Men der er håb og det kan læres hvis ønsket er der. Min fejl var,, at jeg ikke holdt ordenligt fast med højre hånd (jeg er højre håndet), og derfor fik spændt for hårdt med venstre (på forskæftet) hvilket betød at jeg, som du så poetisk beskriver det ikke kunne ramme en ko i r.... og ind i mellem fik en på hovedet[B)].
Så opfordringen herfra skal lyde klø på med krum hals.
Ps: På min AYA gælder det også, at der ikke er lige så meget højskud som i min Browning. Måske er det også dit problem?
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by HSH

Hej Claxel.

Jeg havde det som du. Men der er håb og det kan læres hvis ønsket er der. Min fejl var,, at jeg ikke holdt ordenligt fast med højre hånd (jeg er højre håndet), og derfor fik spændt for hårdt med venstre (på forskæftet) hvilket betød at jeg, som du så poetisk beskriver det ikke kunne ramme en ko i r.... og ind i mellem fik en på hovedet[B)].
Så opfordringen herfra skal lyde klø på med krum hals.
Ps: På min AYA gælder det også, at der ikke er lige så meget højskud som i min Browning. Måske er det også dit problem?


Hmmm.

Efter at have prøvet med tre forskellige s/s med engelsk skæfte, så gav jeg op.

Jeg havde en træf% på almindelig blandet jagt, på under 50 og den plejer at ligge på 80+.

Den sidste skyder blev faktisk en hel del bedre, efter at den fik bøjet løbene en smule, så de skød der hvor jeg så, men det blev aldrig helt godt. (Skæftet kunne ikke rettes mere)

Det er jo levende væsner vi skyder på, så jeg vil gerne have at jeg har den største mulighed for at ramme ordentligt.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Hej Igen

Der er lige den med engelsk skæfte - Jeg har aldrig skudt med engelsk skæfte, så det skal nok lige testes inde jeg køber......

Jeg kan kun være enig med Claxel, det må ikke blive et kompromis med træfprocenten. Der hvor jeg går på jagt, har vi ikke så meget vildt at man kan tillade sig at skyde forbi [Wink]

Det ser ud til at egun.de er løsningen, hvis man vil købe ubeset....

Mvh.

Jørgen
Svar
#10
Hej Claxel og Jørgen.

Jeg kan kun tilslutte mig jeres holdning vedr. skydning under jagt, vi skal anvende den bedste amo og den bedste skyder efter forholdende alt andet kommer i anden række. Da jeg skrev bare klø på, var udgangspunktet selvfølgelig i første omgang, på skydebanen og når det duede der, i real life.

HSH
Svar
#11
En lille kommentar til det engelske skæfte...[:p]

Den haglsprøjte jeg har de bedste resultater med (i min storhedstid på de nordsjællandske lerduebaner) Var en Laurona SS 12/70 med netop engelsk skæfte og sidelås. Jeg kunne holde et snit på 35-38 duer per gang, og det er vel ikke så ringe ?

Det var i slutningen af min læretid, og jeg havde 6-8 haglgeværer og tyndede derpå ud (as usual) der røg den så, og siden har jeg tudet med jævne mellemrum, når jeg tænker på netop den skyder [Sad][xx(][V]

Falder snakken på rifler med engelsk skæfte får jeg straks blodsmag i munden blot ved tanken...Min tommelfinger (den ene af de ti stks) Der ligger over grebet smasker mig altid på munden/næsen - Og så gælder det hver gang om at holde en passende mine [B)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#12
Der ER altså ikke noget der hedder "engelsk skæfte" på en riffel, medmindre den er dobbeltløbet. Men vi ved hvad du mener....[:p]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)