Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pipe-former
#1
De forskellige pipeformer, som laves (fluted, octagonal m.v.) er det primært til pynt, eller har de forskellige former fordel/ulemper i forhold til hinanden ?. Jeg går ud fra at et fluted løb er længere om at blive varmt og hurtigere til at afgive varmen igen, pga den større overflade (eller er jeg helt galt i byen her?), men hvad med et ottekantet løb ?.

Mvh.

Steen S

P.s.: er det til at købe en pipe fra S&L eller sælger de kun hele rifler ?
Svar
#2
Et fluted løb er lidt stivere i forhold til sin vægt end en rund pibe, der vejer det samme.Opvarmningen i forbindelse med skydningen sker i et tempo proportionalt med pibens vægt og massefordeling - ikke dens overflade. Afkølingen går derimod hurtigere desto større overfladen er. Så sammenlignet med en standardpibe er en fluted pibe med samme diameter:

lettere
næsten lige så stiv
hurtigere varm
hurtigere kold

Ottekantede piber er kun til pynt, ligesom snoet fluting næppe indebærer nogen reel teknisk fordel...

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Bruger du Gaffertape til at holde sammen på fluen.....[Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Den om en begrænsede fordel ved spiralflutning i forhold til ligeflutning, er at da varm luft vil skabe en konvektion omkring piben, er der ingen af fluterne der enten kun vender op eller ned, og dermed kan "fange" konvektionen[Smile][Sad].
Spiralfluterne vil i teorien også bedre udlufte forskæftet.
De teoretiske fordel ved spiralflutningerne er dog nok så små at de er svære af måle[Wink]
Til Steen S: Ja det er muligt

jbn
Svar
#5
JEG HAR SET ET OTTEKANTET LØB PÅ ET GAMMELT COWBOYGEVÆR, DET SER RIGTIGT GODT UD. MEN EN FLUTTET PIBE ER DET IKKE DET SOM STEYER HAR SOM STANDART?
JEG SYNTES IKKE AT HAVE SET NOGEN KONKURRENCE GEVÆRER DER HAR RILLER PÅ LØBET.
SÅ DET HAR VEL IKKE NOGEN BETYDNING FOR PRÆCISIONEN?

I de blindes rige er den enøjede konge

Supermule
I de blindes rige er den enøjede konge

Supermule

Svar
#6
Hej Supermule,
til konkurrencer kan flutning være en fordel, hvis du har brug for præcision og har hurtige skudafgivelser. Har du god tid, så er fluting ikke nødvendig. Varmen påvirker egenspredningen, og kan riffelen komme hurtigere af med varmen, så holder du den forøgende egenspredning i skak. Dette er mange hjemmeladere glad for, fordi det mindsker ventetiden på afkølingen, når der skal testet ammunition.

mvh. Johannes
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)