Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stramning af ejektorfjedre ?
#1
Jeg har netop erhvervet en lettere brugt Browning GTS. Bøssen er i meget fin stand, men når den er helt knækket er den temmelig løs i "leddet".

Jeg har mistanke til at det er ejektorfjedrene som skal strammes, kan det være rigtigt ? og er der evt. en nem måde at gøre dette selv ?

MVH

Kongsberg 308
Svar
#2
Det virker mere for mig, som om det er hovedbolten der er slidt.

En Browning skulle ikke blive løs i "leddet" efter blot få skud, så lettere brugt ... Jeg vil tro 50.000 skud var mere realistisk.

Med mindre den ikke er blevet smurt og metallet er blevet revet.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hej Claxel

Tak for svaret, jeg mener nu at hovedbolten er nogenlunde stand, i hvert fald sammenlignet med min gamle browning hvor man kunne se sliddet på hovedbolten. Og denne gik strammere end den nye.

Der er heller ikke antydning af slør når bøssen er lukket.

Så det er nok bare almindeligt brugsslid, tænkte bare at der måske fandtes en trylleløsning.

MVH

Kongsberg
Svar
#4
Hej "Konge"

Det der gør at en haglbøsse er stram når den er åben, er at den klemmer mod rundingen i forskæftet, når pasningen omkring hovedbolten er i orden. Er der tolerancer i det forhold vil den være løs.

Min "gamle" miroku 3700, (den er fra 1979), er blevet svejset op to gange, hvor man ellers ville udskifte hovedbolten, for at fjerne sløret..

Den sidste gang var den så slør, at den sprang op, når man affyrede øverste løb.

Min anden miroku er en 800 fra 72, den er kun svejset op én gang, den var også blevet lidt ledeløs. Denne var ikke blevet løs når den var lukket. Den første kunne man mærke symptomerne på, at toplukkenøglen gik "i bund", den klemte ikke løbet fast.

Disse to haglbøsser har faktisk samme lukkemekanisme som Browningerne, stærke, hvis man ellers passer på dem.

(Mine har skudt mange skud)

De skal smøres med god fedt og man skal holde på topnøglen når de lukkes. Har den tidligere ejer ikke gjort det, kan det også være årsagen til at din er lidt løs.

Hvis lukkeslæden klemmer og toplukkenøglen ikke går i bund, så skyd du trygt videre.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Tak for ordene, det lyder præcis som om det er det der er galt. Toplukkernøglen går ikke i bund, men lukker bedst når den "smækkes" i, så det har den nok gjort mange gange....

Lukkeslæden går også fint, så jeg skyder bare videre så.

Tak for hjælpen.

Kongsberg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)