Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold QR montage - erfaringer
#1
Hej

Er der nogen der vil bidrage med deres erfaringer med Leupolds QR montage?

Jeg er primært interesseret i at høre, hvorvidt der kan veksles mellem forskellige kikkerter uden ændring af trækpunkt? Herved vil måske opnå et meget fleksibelt system til en nogen anden pris sml. med svingmontageløsningen!

Mvh. Martin
Svar
#2
Jeg har QR montage på min Sauer og har endnu ikke oplevet at træfpunktet ændres efter at kikkerten har været af. Har dog læst et sted at ved hyppige skift kan der forekomme slitage som evt. kan have betydning, men nok lidt teoretisk problem for de fleste. [Smile]
PS. Mener at Leupold netop har lanceret et nyt montage system
som du måske kan se nærmere på også.
Svar
#3
Jeg bruger Leupold QRW montage på min Scout. De er en del mere praktiske end de originale Steyr montager, og indskydningen passer hver gang.

Det skal dog nævnes at mit grej ikke er det tungeste. Det er en kaliber .308 Win og brillen er en Bausch & Lomb 3-9 X 40, så det er jo ikke noget der for alvor udfordrer holdbarheden. Jeg er glad for montagen og vil vælge den igen til fremtidige projekter, så det er vel den bedste anbefaling jeg kan give.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg har QR på 2 rifler- det virker efter hensigten og er ikke så kostbart, som visse andre systemer.
Som regelen kontrol skyder jeg alligevel - rather sure - than sorry.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Jeg har QR systemet på min Sauer og er meget glad for det, og har endnu ikke oplevet ændring af træfpunktet efter at jeg har haft byttet om imellem mine kikkerter, og det er meget nemt og systemet er meget billig, sammenlignet med andre aftagelige.

Mvh.
Carsten
Svar
#6
Nå - så vender vi den om - er der nogen der har dårlig erfaring med QR montagen?

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Njjjaai, men jeg vil da godt lige bidrage med en "heads up".

For nogle år siden kom montagen med en rund tværbolt, nu er den firkantet. Da tværbolten samtidig fungerer som rekylstop skal du være opmærksom på, at tværbolten skal passe til det udfræste spor i baserne. Det er specielt vigtigt når basen er af aluminium, f.eks. et picatinny rail. Det kan ødelægge en base med firkantet spor at bruge en montage med rund tværbolt, selvfølgelig værst ved tunge kikkerter og non-barbie riffel.

Når jeg monterer kikkerten, så skubber jeg den helt frem med venstre tommelfinger mens jeg spænder montagen med højre, så er der ikke noget slør som rekylen ved første skud skal flytte rundt på, og så passer indskydningen også ved første skud. Jeg afprøver det selvfølgelig med kontrolskydning hvis der er lejlighed til det, men det har aldrig fejlet, heller ikke når første skud var til vildt.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Lasse - nu snakker du QRW/PRW

Lad os lige få slået fast om det er QRW/PRW som passer på Weaver baser eller det er Leupols egne QR med den runde tap der kun passer i Leupols QR baser.[?][?][?]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...Dakota.gif [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Uups, undskyld.

Rigtigt, jeg snakker om QRW, jeg var ikke opmærksom på, at der blev spurgt om QR.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Det eneste dårlige jeg har at sige om Steyr Scout og Leupold QRW montager...

er at jeg solgte min Scout og montager og har fortrudt det lige siden.

Men nu sidder Schmidt&Bender kikkerten på Anshütz salonriflen - den solgte jeg altså ikke.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Nååhhhh, stakkels nanuaraq !

Jeg har selv overvejet at sælge min, simpelthen fordi det blev lidt kedeligt at den er så gennemtænkt, at der ikke er noget man kan forbedre på den. Heldigvis kommer jeg på andre tanker hver gang jeg har haft den med på jagt.

Var det dig der eftersøgte en scout til salg i Nuuk ugeavis for et par uger siden?

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Davs lasse..

Nej det var dog ikke mig der efterspurgte noget i ugevisen.
Jeg ved hvor jeg kan få Steyr til rimelige penge =o)

Orsiviik - Benzinøen - har fået forhandlingen på Steyr direkte fra fabrikken.
Kør til Nuussuaq og ud bag Nuuk Imeq - og bare fortsæt til du ikke kan komme videre. De har åben til kl 16.00.

Jeg købte min af "Arctic Paintball" for nogle år siden, og solgte den kort tid efter - ene og alene fordi der var en anden der gerne ville have fat i en og jeg mest brugte min til sport.

Så jeg nåede at skyde 2-300 skud med min, inden den blev solgt videre til fuld pris.

Planen var så at afprøve en Scout i 243 - men jeg er kommet på bedre tanker.
En rigtig kaliber starter med minimum .3xx

Giv endelig et praj hvis man kan byde på en aftenhyggesnak med kold ø-vitamin.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Hej Nanoq

Nu må vi ikke stjæle tråden fra MSN, men for lige at gøre dette færdigt:

1) Ja, vi må se at mødes, og tage JRexA med i en grønlandsk branch.

2) Hvis bezinøen har importen af Steyr må de jo have overtaget den fra Sven Lyse, han var heller ikke urimelig med priserne. Jeg overvejede selv en scout i .243, men når jeg udskifter projektilet i Sako range med et Nosler ballistic tip på 125 grains, så får jeg en v0 på ca. 900 m/s, og det er tæt nok på .243 ydelse til mig.

Jeg forsøgte istedet at købe en i .376 Steyr for at fuldende garderoben opad, men de er udsolgt fra fabrikken, så der var ikke rigtigt noget at gøre. De kan vistnok fås i USA endnu, men derovre har de helt urealistiske meninger om prisen, og de er vel også så terroristforskrækkede, så man ikke kan få den hjem derfra.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Jeg har kun gode erfaringer med QRW og PRW....

Jeg vil ikke påstå at de holder indskydningen, men det er nok fordi jeg regner i mm med de fleste af de rifler jeg gider skyde med[:I]

Er man tilfreds med at ramme indenfor de samme 5 cm på 100 m, ja så holder de perfekt!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Hej Dravis

Nu har jeg ikke adgang til så stabile prøveskydningsfaciliteter at jeg ligefrem kan måle eksakt vandring i m.m.

Det er prøveopstilling på lidt forskellig afstand, under lidt forskellige vind og lysforhold og selvfølgelig jævnligt regulær indskydning med nye serier af ammunition. Jeg skal sjældent bruge mere end nogle få klik før den sidder "lige i øjet", deraf min tillid til montagen.

Har du data som tyder på, at montagen giver anledning til vandring ?
Når du skriver "indenfor 5 cm." er det så +/- 5 cm, eller en diameter på 5 cm. Forskellen er jo alligevel det dobbelte ?

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Jeg har testet det en del med to rifler, min N&K Sako i 6,5x55, denne riffel skyder normalt 7-10 mm grupper med den rigtige ammo, og hvis jeg af og påmonterer kikkerten samme dag, ja så har jeg konstateret en afvigelse af middeltræfpunktet på mindre end 2cm
Går der længere tid, eventuelt med en anden kikkert på riflen i mellemtiden, kan forskellen blive lidt større... men indtil nu har jeg kunnet holde skuddene indenfor en cirkel på ca. 5 cm

Med min 376 Scout kan jeg af og påmontere min Leupold 1-4x20 og ramme indenfor 2 -4 cm... Scout-kikkerten i original-montagen rammer stort set i samme gruppe, men det er ikke nemt at skyde cm-grupper med en .376 Scout med Scoutkikkert[8D]

H

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Nåmen, så bevarer jeg min tillid til systemet.

Jeg har haft både fastmonterede kikkerter, kikkerter i EAW svingmontager og nu QRW, og selvfølgelig oplever man små ændringer af træfpunkt over tid, men det er jo summen af mange årsager.

Jeg er godtnok misundelig på den der .376´er. Er du ikke ved at være en smule træt af den?? Er der ikke ved at mangle plads i våbenskabet?? Mangler du ikke et lille bundt hundredekronesedler til julegaver??

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Hej

Jeg har hidtil ikke villet blande mig i diskussionen ved at foreslå noget helt andet.

1. Har selv brugt Leu QRW og var fint tilfreds

2. Bruger idag Badger, som jeg mener er bedre. De kan ikke afmonteres
uden brug af værktøj, men en lille fastnøgle fylder ikke meget
hverken i bilen eller rygsækken. Fordelen er at med den
forholdsvis store bolt er det lettere at spænde ensartet fra
gang til gang, end med små umbraconøgler. Og med en momentnøgle
bliver det let efter hovedrengøring.

3. Når man alligevel har ødelagt udseendet med en vinge på montagen
sker der vel ikke noget ved at montagen er lidt klumpet ?

Om man vil det ene eller det andet afhænger vel også riflens generelle
karakter. Jeg forestiller mig IKKE en Badger eller leu QRW på en lille let fuldskæftet Steyr.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Hvorfor blander i QRW ind i alt!!!!
Manden spørger jo til QR.

QR er bedst, billigst og mest elegant [Wink]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#20
Hey WSM... QR duer ikke på en Scout[Big Grin][Big Grin]

Heller ikke på de rifler der er udstyret med en allerede udfræset Weaver...

Men de ER faktisk gode og ikke helt så "klumpede" som QWR og PRW

Badger'ne er jo ligesom MK4 ringene ikke lavet for at se elegante ud... ... så jeg siger ligesom "Fordoms-Per": Mænd med "elegante rifler" Bø...eeeeerrr..... [Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)