Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dilemma med 8x56MS
#1
Jeg er den lykkelige ejer af en riffel i 8x56MS, men jeg har et dilemma ang. originalitet af kaliber.
Sagen er den at alle de patroner jeg har til den er med Berdan hætter, og dem har jeg ingen erfaring med at genlade, og da´det samtidigt er både dyrt og besværligt at skaffe nye hylstre med Boxer fænghætter, og da´jeg også skal ud og investere i et die set i 8x56MS
så er det jo fristende og nemt at få den kamret og til 8x57IS hvortil jeg allerede har hylstre og dies.
Jeg kan lige nævne at jeg har ca.100 org. patroner (Berdan) tilbage,som sikkert kan sælges, så jeg skal snart til at finde en løsning.
Og så var det jeg tænkte at jeg sikkert kunne få jeres mening om hvad i ville gøre hvis det var jer der stod i samme situation.
Så lad mig høre!!
Mvh.
Leif R.
[Smile][?][?]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#2
Behold dog den gamle. Det er da sjovt at have et kaliber som man ikke bare kan gå hen og købe.

Og køb så en ny riffel eller få en bygget. [Smile]

JPL
JPL
Svar
#3
Tak for rådet Trotyl, men du kan jo ikke vide det men jeg lider kraftigt af armas numeralis i avanceret stade så det er ikke lige at jeg står om ligefrem mangler. desværre [8D][8D][Big Grin][Big Grin][^][xx(]Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Følgende fra Cartridges of the World kan måske hjælpe dig lidt på vej med at tage en beslutning:
8x56R Ungarsk Mannlicher
. . . . . . patronen blev brugt i den ungarske model 35 Mannlicher repeterriffel og også i den modificerede model straight pull Mannlicher. I 1940 indførte Ungarn som standard den tyske 8 mm (7,92x57) patron og mange af de ungarske rifler blev ændret til den kaliber.

Ikke ligefrem en recept, du umiddelbart kan bruge, men, som sagt, måske kan den være med til at klargøre dig dine muligheder. Tag kontakt til en god bøssemager, han kan garanteret sige enten til eller fra.
Svar
#5
Hej Leif,jeg ved at det er den mest bøvlede og upraktiske løsning,men jeg ville beholde riflen i det originale kaliber...

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
PHN tak for info men 8x56R er ikke den samme patron som 8x56MS desværre er du ikke den eneste som har lavet den fejltagelse, ang konverteringen af de gamle ligetrækkere fra Steyr så har jeg faktisk engang haft en som var bygget om, den skød udemærket, men jag gav den væk til en ung mand som gerne ville med sin far på jagt og ikke havde råd til at købe en jagtriffel han skød sit første dyr med den samme år,og så vidt jeg ved har han den endnu og det er ca 20 år siden.
ellers mange tak for hjælpen det er ikke så let for på den ene side vil jeg gerne bevare den original og på den anden???? ja det drejer sig jo kun om en sølle mm.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by PHN

Følgende fra Cartridges of the World kan måske hjælpe dig lidt på vej med at tage en beslutning:
8x56R Ungarsk Mannlicher
. . . . . . patronen blev brugt i den ungarske model 35 Mannlicher repeterriffel og også i den modificerede model straight pull Mannlicher. I 1940 indførte Ungarn som standard den tyske 8 mm (7,92x57) patron og mange af de ungarske rifler blev ændret til den kaliber.

Ikke ligefrem en recept, du umiddelbart kan bruge, men, som sagt, måske kan den være med til at klargøre dig dine muligheder. Tag kontakt til en god bøssemager, han kan garanteret sige enten til eller fra.



Der er så lige den detalje at Hungarian er en 8mm der skyder med ,329" kugler og ikke ,323".

Dem har jeg 500 af, og spørg ikke hvorfor...[xx(]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#8
Hej Shootist,
Jeg ved godt, de to patroner ikke er ens, og som jeg skrev, er det ikke en recept, du umiddelbart kan bruge. Jeg tænkte blot, at det måske kunne gi' dig lidt inspiration og mod på at foretage ændringen at se, at lignende ændringer er blevet foretaget i stor stil og tilsyneladende med et brugbart resultat. I teorien forstår jeg godt de, der synes, det er morsomt at ha' en riffel, der er noget for sig selv, men hvis man hele tiden skal tænke på logistikken og i praksis begynde at tælle baglæns fra hundrede, første gang man affyrer et skud, så går det morsomme hurtigt af sagen - synes jeg.
Held og lykke med konverteringen !
PHN
Svar
#9
Du må anskafe dig udstyr til at genlade Berdan fænghætter.

Her er lidt info fundet via Google:
http://www.jouster.com/cgi-bin/reload/re...read=12196

http://website.lineone.net/~dave.cushman...imers.html

http://website.lineone.net/~da.cushman/reloading.html

http://website.lineone.net/~da.cushman/berdandecap.html

Decapper der kan bruges til både Berdan og Boxer: http://website.lineone.net/~da.cushman/hydraulic.html

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Jeg er den lykkelige ejer af en riffel i 8x56MS, men jeg har et dilemma ang. originalitet af kaliber.

så er det jo fristende og nemt at få den kamret og til 8x57IS hvortil jeg allerede har hylstre og dies.
Så lad mig høre!!



Bare tanken er blasfemisk!

[Image: angryman.jpg]

hvad hulen tænker du dog på?
Anskaffe en riffel du ikke har råd til at skyde med?

Hvad jeg ville gøre var:

Køb 100 nye hylstre (boxer)brug 20 ad gangen.
køb sizer die only (hvis det kan købes billigere end hvad et set koster.
lån et 8x57 seater die... tjek det kan anvendes, med hbp permanent anskaffelse...

et specielt kaliber skal nydes... forstår man ikke det, kunne man just as well ha' anskaffet en 8x57... eller 308... eller... get the point? [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#11
Du har da´også altid sådan en diplomatisk måde at udtrykke dig på Doctor.
Men du har jo ret, den får være som da den blev født, det har bare irriteret mig at det skal være så besværligt at skaffe hylstre med det rigtige headstamp.[V][V][xx(][xx(]
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#12
joe...

Men til gengæld så vil fornøjelsen være lidt størrer når du står på skydebanen og viser evt. interesserede lidt original hjemmeladet ammo med de rigtige bundstempler... man kan sige at det er et kvalitets stempel på folk der ikke springer over hvor gærdet er lavest... [Wink]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#13
Man kunne jo også sende en forespørgsel til forretningen jeg linker til, og spørge om de har korrekt headstamp???

http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/4,804.htm

Det siges jo at der er nogen med gode forbindelser i USA som kan hjembringe varer i kufferten, og har gode bekendte som kan modtagen varen 'over there' [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#14
Midway (USA) er blevet forhandler af Quality cartridges hylstre og ammo, http://www.qual-cart.com som laver en mængde forskellige ukorrente hylstre med for det meste korrekt headstamp, [^][^]check selv der er sikkert noget som i lige står og mangler.
Med genladelig hilsen
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)