Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle til 3006
#1
Hej jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke kugle jeg skal bruge til min kal. 3006 jeg har tænkt på nosler partition 11,7grams. Den skal hovedsagligt bruges til kronvildt og måske elg hvis jeg får råd til en tur til sverige

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#2
Hej HS Jensen,
Nosler Partition 11,7 gram er en god kugle. Jeg har brugt den i en 300 win mag. Jeg har skudt gris, råvildt, og endda en rævehvalp på 200m.

Lader du selv? Du kan også gå op i en 13 grams i samme kugle. Den fås da også i en 14,2 gram. Men der bliver kuglebanen nok ikke så god, hvis du skal ud på lang afstand. Det er heller ikke 100% sikkert, at du med 14,2 grams kuglen kan få kuglen til at stabiliserer i dit løb, så du får en tilfredsstillende præcision.

Der findes i øvrigt et hav af andre kugler til formålet, såfremt du selv lader patroner.

mvh. JOhannes
Svar
#3
måske hører spørgsmålet hjemme under "genladning"...[?]

men, skidt.
måske du skulle kikke på Norma's oryx. den er bonded og holder rigtigt godt sammen. jeg sidder med en kugle der har været igennem en båndsav, kuglen sad i en stor knogle, men havde en god opsvampning samt meget høj restvægt, skudt på klods hold. (152 gr.ud af 180 gr) ok efter en hårdhændet behandlig, ik?
og så er Norma's kugler til at købe for menneskepenge...[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Hej JTK
Det var dog den største rævehvalp jeg har hørt om[Big Grin]
Var du ikke bange for at den skulle angribe[Big Grin][Big Grin]

jbn
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej JTK
Det var dog den største rævehvalp jeg har hørt om[Big Grin]
Var du ikke bange for at den skulle angribe[Big Grin][Big Grin]

jbn



og tænk på al den ræveskab sådan en stor ræv kan slæbe rundt på...[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Lapua mega, Super kugle

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#7
Du er da heller ikke til at imponerere jbn. Jeg troede den gik[Big Grin]

mvh. Johannes
Svar
#8
Hej H.S. Jensen

Du er på rette spor, jeg kan som andre anbefale dig en af de moderne premium kugler, du har valgt forbilledet for dem alle, nemlig Noslers Partition, det er en rigtig god kugle.
Jeg vil dog henlede din opmarksomhed på at der også findes flere andre Superkugler som Nosler "Partition Gold" "Fail Safe" og en del andre kugler af samme klasse, de udmærker sig alle ved en høj restvægt og dermed en god dybdevirkning, samtidigt ødelægger de ikke så meget i mindre vildt som Råvildt.

Claus the Dane [Big Grin]

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#9
hej HS.

Jeg har ikke samme opfatelse som de andre, de er lidt gammeldags,[Big Grin] prøv Barens X BT i 165 gr du ville kunne få en perfekt kuglebane, gennemskud på 300 m [:p] med en restvægt tæt på 100 % og prisen ca 3,-kr/stk.Det fåes ikke bedre. [Wink]

Med venlig hilsen

Steyr Lars[^]
Svar
#10
Hej H.S.
I kaliber 6,5 x 55 har jeg haft god erfaring med Lapua's Mega-kugle til "storvildt". Såvidt jeg husker fåes den i 12 gram til 30.06.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Hej Lars M L
Gennemskud på 300m ? er det JTK's rævehvalp på 200m der er blevet voksen?[Big Grin][Big Grin]

jbn
Svar
#12
Hej h.s.

Jeg tilslutter mig lige den gode Steyr Lars. Barnes X er bare noget der dur, desuden er det nok noget i den retning fremtiden byder på med blyforbud osv. Der er altid gennemskud og kødspildet er minimalt.
De priser ham Steyr Lars opgiver holder vist ikke helt, jeg tror han truer forhandleren lidt engangimellem.

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#13
En restvægt på 100%? - ekspanderer den da ikke? Ved enhver ekspansion reduceres restvægten (endda ganske betragteligt - undtagelse Lapua's Naturalis)!
http://www.lapua.com/Naturalis_DVD_options.htm
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#14
Barnes X kuglen er en udmærket kugle, det er dog ikke alle rifler der kan stabilisere kuglen, og derved lave samlede skudgrupper, problemet er at kuglen er af kobber der har en lavere vægtfylde end bly, og dermed er kuglen længere i forholdet til vægten.

Claus the Dane [Big Grin]

NB: dette emne er ren religion [8D]

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ID

En restvægt på 100%? - ekspanderer den da ikke? Ved enhver ekspansion reduceres restvægten (endda ganske betragteligt - undtagelse Lapua's Naturalis)!
http://www.lapua.com/Naturalis_DVD_options.htm
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow



Jo da, den deler sig i fire flige som gerne skulle blive hængende på projektilet og ikke falde af men bare krænge bagud, derfor er der heller ikke meget udgangshul.

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#16
Tak for de mange svar. Jeg lader ikke selv men det kunne da være at man skulle begynde på det jeg tror nok at jeg stadig hælder mest til nosler partition 11,7 grams. men jeg er åben over for andre foreslag.

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#17
Ja Mugge, det er en almindelig ekspansion (den mushroom'er)- det er ikke ensbetydende med et lille indgangshul (det afhænger af, hvornår den gør det). Men en restvægt på 100%, den køber jeg altså ikke på et ekspanderet projektil! Kig på det link jeg har anvist og se hvad der er den normale restvægt.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#18
Michael, den minder meget om Laphuas Naturalis(ren kobber) den var på banen længe før denne. De praler selv af fuld restvægt. Jeg har aldrig fundet et projektil da der altid har været gennemskud så kuglen ikke kunne findes. Angående indgangshullet så er det næsten ikke til at finde og udgangshullet er meget lille. Jeg tror på 100% restvægt!!

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#19
Vedr ekspantion og restvægt
At en kugle ekspandere er ikke ensbetydende med at den taber vægt, kun at den ændre facon. Den taber først vægt når den begynder at fragmentere.
Nu er salgsgas som det fra lapua jo meget taknemmeligt, og der er ingen tvivl om at naturalis er en udemærket kugle, men den er ikke væsentligt bedre end feks. Norma Oryx, BarnesX,Trophybonded Bearclaw, Swift Aframe,Hirdenberg ABC, Woodleigh, Swift Sirocco og en del andre såkaldt premiumkugler. Den væsentlige forskel består i at den udelukkende består af det miljøgiftige og udvaskelige Kobber, hvorimod en stor bestandel af de andre kugler er det inaktive stof Bly(dette er selvfølgeligt ment som en provokation, men ikke helt forkert)
Men hele debatten om kugler er for alm std kalibrer ret overdrevet, det bliver først nødvendig med de såkaldte superkugler når man rammer store dyr hvor kuglen har en anslagshastighed på over 800m, så en superkugle i en 308win er nok "skudt over målet".
Jeg har presonligt set for meget lo** fra Nosler Partition, i kal 6,5 til jeg under nogen som helst forhold vil anbefale den, i denne kaliber, den kan evt fungere rimeligt i andre kalibre, men generelt mister den ca 40% af sin vægt ved anslaget og laver derefter for lille sårkanal.

jbn
Svar
#20
For at gøre en lang historie kort - er vi enige om at en kugle der vejer 185 grain når den bliver affyret, (ikke noget med relativitetsteori) ikke vejer 185 grain når den kommer ud på den anden side af dyret? That's the issue!
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)