Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M16
#1
Allerførst skal jeg lige understrege at jeg ikke har en hujende fis forstand på gamle våben - derfor mit spørgsmål.
Jeg stod igår og kiggede på en gammel riffel, formegentlig fra 1917 (det stod der ihvertfald på den). Der stod også M16???? og LE - jeg fik ikke kigget så meget, men bag på bundstykket var der en tyk rund skive hvor kanten havde sådan noget "gribe fat" mønster.....lidt lige som kliktårne på en kikkert.
Den indvendige diameter på løbet var (målt med en tommestok) knapt 9 millimeter. Ude ved enden af løbet var der en montage (formegentlig til bajonet) der var placeret asymetrisk.Riflen var fuldskæftet.
Er der nogen der kender denne riffel efter denne sparsomme beskrivelse?


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#2
Hej ID,lignede det noget i denne retning[?]
http://world.guns.ru/rifle/rfl19-e.htm

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Jaaaa, men ikke helt


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
Hva'så med denne her...[?
http://enfieldrifles.profusehost.net/
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Nej heller ikke den, der mangler den der runde skive bag på bundstykket. Jeg prøver at få taget et billede imorgen.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Jeg prøver lige med een mere....[Smile]
http://world.guns.ru/rifle/rfl07-e.htm
(dén har den runde skive bagest på bundstykket...)

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Som du beskriver den tror jeg at det er en Franskmand i 8mm Lebel, men uden at se et billede såeee.[?][?]
Mvh.
Leif R.

The Shootist
Ps. forøvrigt verdens første militær gevær for (næsten) røgfrit krudt.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
[Image: L1040120.jpg]
[Image: L1040122.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#9
Fundet! (i en salgsannonce fra USA – 675$), her er den, kalibren er Cal. 8mm Lebel.

DESCRIPTION: Polish Army issue Mannlicher Berthier M.1916 infantry rifle. The buttplate shows Polish regimental markings, "20 PP 878" (20th Infantry Regiment). The rifle is a Polish arsenal post-WWI era rework, with Polish style deep black bluing. All the serial numbers are in the Polish pre-WWII "straight" lettering style, rather than in Italic used by French arsenals. The rifle is a World War One design with five rounds Mannlicher type magazine. It was manufactured by St. Etienne arsenal in 1917, as indicated by markings on the receiver and barrel. Left side of the receiver is marked, "St. Etienne Mle M16". Mismatched numbers. Receiver does not have Balle "N" proof, which is typical for Polish issue rifles. No import markings. CONDITION: Fine, as refurbished by Polish arsenal. Both, wood and metal were refinished by Polish arsenal. 92% of blue is present on metal, changing to light patina in some places. Solid stock with few handling marks (as reworked by Polish arsenal). The serial numbers are only partially visible on the buttstock due to the wood refinishing. One arsenal repair to the handguard, with a small block of wood replaced on its left side and now missing (please, see pictures). Bore is in very good condition. The action works fine. Scarce Berthier rifle with Polish regimental markings!

[Image: manb_0010.JPG]
[Image: manb_0010a.JPG]
[Image: manb_0010b.JPG]
[Image: manb_0010c.JPG]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Hvor er det dejligt når man får ret, også på en mangelfuld beskrivelse og uden billede.[8D][8D][8D][^]
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#11
Jamen jeg værdsætter da også jeres entusiasme [Wink]
Og så fortæl mig forøvrigt hvad den drejeknap bag på bundstykket er til!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Hvor er det dejligt når man får ret, også på en mangelfuld beskrivelse og uden billede.


Leif-du er en hård "autist"[Big Grin][Big Grin][Wink]
Hilsen Ulrik
Svar
#13
og han bukker[^][^][}Smile]

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)