Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ka`det passe ?
#1
Hej
Kan det passe at træfpunktet på min Krico 243 FS kan flytte sig ca.
40 cm. på grund af temperaturen i piben efter 5 skud i hurtig
rækkefølge? Jeg fik igår en specialopgave hos en landmand
der havde en flok forvildede får,som han havde prøvet at indfange
de sidste fire måneder.Han bad mig om at skyde dem da de var til
fare for trafikken og helst alle på en gang da de var meget sky.
Jeg kom i stilling med riflen på ca 120 m afstand og skød den
første, hvilket satte resten flokken i løb, hvorefter jeg skød de næste så hurtigt jeg kunne repetere. Det sidste får standsede op og stod stille, så jeg lagde roligt an på bladet og trykkede af, ingen
reaktion! rep og bang igen, stadig ingen reaktion! [Sad!]Jeg kan ikke
lige huske hvad jeg tænkte, men jeg knælede ned og begyndte stille og roligt at fylde magasinet op igen.Da jeg rejste mig op stod
fåret der endnu, jeg tænkte "det ka`sgu`ikke passe" holdt på bladet og trak igen. Denne gang var der strøm på, og fåret gik ned med det
samme.[^][xx(]
Nu går jeg så og spekulerer på om varmen virkelig kan flytte så
meget på træfpunktet at man skyder rent forbi.

Mvh.
O.Smith
Svar
#2
Mange skud varmer piben op, og hvis skæftet ligger tæt på piben bliver piben kølet mere på oversiden, da den er fri, og varm på undersiden da den ligger i skæftet og ikke slipper så hurtigt af med varmen, så teoretiskt ja, skuddet kan hæves med en varm pibe.
Nu kender jeg ikke den omtalte riffel model, men jeg ved at nogle magnum rifler reagerer på omtalte måde.

Der kan dog være andre fejl på riflen, sidder kikkerten fast ??

Claus the dane [Big Grin]

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#3
Hvorfor er der aldrig nogen landmænd der ringer til mig [Sad] min pibe rykker sig ikke en my, uanset hvor mange skud jeg skyder!
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#4
Umiddelbart lyder en træfpunktsændring på 40 cm (fra skud fire til fem) som værende alt for voldsom til at kunne skyldes ujævn opvarmning af piben. Jeg har aldrig været ude for noget tilsvarende og slet ikke i rifler med fritliggende piber. Jeg tror det vildeste jeg har oplevet i den retning er under 10 cm.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hej
Riflen er en mod.620 fuldskæftet med 8x56 Kahles i Eaw Sving
Det var efter femte skud at kæden hoppede af.[Sad]
Jeg skal selfølgelig have kikert og montage undersøgt.

Mvh.
O.Smith
Svar
#6
FULDSKÆFTET RIFFEL
Så kan jeg godt forstå problemet, du skal have undersøgt om piben ligger frit, det er ofte galt med fuldskæftede rifler.

Kontakt en bøssemager, eller anden kyndig [8D]

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#7
Hej Ole!!
Fuldskæftede rifler kan holde præcisionen på lige fod med alle andre
halvskæftede jagtrifler!!!!!!!
Begge mine fuld skæftede burde ikke kunne ramme en ladeport
hvis man går efter hvor fast eller løstpiben ligger, de ligger fuldstændigt fast!!!!!!!.Jeg tror de dit problem ligger et andet sted
at din Krico har svært med at holde skudene samlet. Nogle af De piber der er koldhammeret bliver udsat for stress og kan have tilbøjlighed under afskydning af flere skud at slå sig!. Det er heldigvis et fåtal
der kan finde på det, men det er kendt!.Geoff Colby fra Border Barrels
har skrevet en online artikel der forklare de forskellige fremstillings metoder af riffelgang!!Jeg havde engang en moderne M94
Winchester i 30-30, den skød en typisk inden for 15cm på 100meter, uanset om piben var kold eller varm!!Piben på sådan et våben ligger
helt uhjælpelige fast!! Jeg kan selvfølgelig ikke konkretisere din
Kricos problem, der findes mange andre tekniske ting som kan have indflydelse, men at sige entydigt at din riffel kan ikke ramme p.gra piben ligger fast i skæftet skal man nok have undersøgt alle andre ting osse!!.Bob Hagel skriver i 1979 Gun Digest side 154 de komplikationer et dårligt tilpasset rifleskæftet kan medføre!!Han nævner beddingen, træ der udvider/slå sig p.gra fugtighed, dårlig
skæftearbejde med vidre!! Der er mange fejlmuligheder!!Craig Boddington nævner i forbindelse med køb af en ny sako riffel, at han havde svært med at få riflen til at lave anstændige grupperinger og løsner skruerne i riflen en smule og pludselig kunne han lave pæne skudbilleder.Der skal dog ikke herskes tvivl om at en fritliggende
pibe er det bedste for den optimale præcision overhovedet, men blandt admindelige jagtrifler har det ikke så meget at sige(kun akademisk)!.
Svar
#8
Den med en upræcis Krico, den kender jeg lidt til.

Jeg har en 3006'er, hvor piben lå frit, men næseklemmen spændte. Derfor troede jeg den lå fri.

Da det blev rettet, så skød den som en drøm.

MEN, da jeg prøvede med 110 grains Sierrakugler, så skød den de 2 første skud oven i hinanden, for derefter fuldstændig at tabe enhver præcision.
På 70 m afstand, var det ikke muligt at ramme et A4 ark!

Måske vil du ikke opleve denne varmespredning, med en anden type ammunition.

Prøv det! [Big Grin]

K&B Clax[Smile]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Hej

Jeg har prøvet noget lignede. jeg har en 223 rem. som jeg skulle prøve med forsvarets ammunition og den smed dem ud over hele bukkeskiven, da jeg så skød med mine normale jagtpatroner sad de inden for en fem-krone. Jeg har så siden fundet ud af at min stigning i piben er for lille til forsvarets kugler.Måske kan det være dit problem?

Hilsen H.S.Jensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)