Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken olie til træskæfter
#1
Hej

Jeg købte for noget tid siden en Swiss Hunting rifle, 300 win mag. Nu vil jeg gerne have noget olie til skæftet, men har ingen anelser om hvad man skal smøre på. Jeg var i Hubertushuset ved Ringsted hvor jeg på sælgerens opfordring købte en flaske ”Ballistol”. Når jeg læser brugsanvisningen står der på svensk, at den er til metal og læder hvilket bekymrer mig en del. Så nu har jeg lige et par spørgsmål:

-Er der nogen der har erfaringer med den pågældende olie til træskæfter

-Hvilken olie skal jeg alternativt smøre på min nye riffel?

-Er der risiko for at riflen skal skydes ind igen efter behandling?

Håber I kan hjælpe.

Anden
Svar
#2
Citat:quote:

Er der nogen der har erfaringer med den pågældende olie til træskæfter


Nej

Citat:quote:

Hvilken olie skal jeg alternativt smøre på min nye riffel?



Tja, jeg bruger Scherells Schaftol ell. Original Schaftol

Citat:quote:

Er der risiko for at riflen skal skydes ind igen efter behandling?


Hvis piben ligger godt fri burde det ikke være nødvendigt, medmindre du smører den så meget at den glider ud mellem fingrene på dig og ryger på gulvet[Wink], smør det på med fingrene eller en blød svamp

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#3
Hejsa

Prøv Search på olie og skæfte

Her er 2 tråde ud af 4 sider - god fornøjelse

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...lie,skæfte

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...lie,skæfte

Du har bevæget dig ind på noget helligt - men brug aldrig våben olie, det mørner træet!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
linolie har altid været mit foretrukne, et tyndt lag en sjælden gang imellem som masseres grundigt ind i træet med hænderne og så skal man lige huske at tørre den overskudende olie af efter 5-10 minutter, netskæringerne skal man være rigtig omhyggelig med at fjerne overskudende olie fra.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by unr

linolie har altid været mit foretrukne, et tyndt lag en sjælden gang imellem som masseres grundigt ind i træet med hænderne og så skal man lige huske at tørre den overskudende olie af efter 5-10 minutter, netskæringerne skal man være rigtig omhyggelig med at fjerne overskudende olie fra.



Bland linolie og vegetabilsk terpentin 1-3, så er det nemmere at arbejde med.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#6
hej Anden

hvad endte du med at gøre ?.
jeg er ved at være ved vejs ende med min salonriffel, og næste projekt er netop min SHR.

Lauge

Citat:quote:

Originally posted by Anden

Hej

Jeg købte for noget tid siden en Swiss Hunting rifle, 300 win mag. Nu vil jeg gerne have noget olie til skæftet, men har ingen anelser om hvad man skal smøre på. Jeg var i Hubertushuset ved Ringsted hvor jeg på sælgerens opfordring købte en flaske ”Ballistol”. Når jeg læser brugsanvisningen står der på svensk, at den er til metal og læder hvilket bekymrer mig en del. Så nu har jeg lige et par spørgsmål:

-Er der nogen der har erfaringer med den pågældende olie til træskæfter

-Hvilken olie skal jeg alternativt smøre på min nye riffel?

-Er der risiko for at riflen skal skydes ind igen efter behandling?

Håber I kan hjælpe.

Anden



Kun døde fisk flyder med strømmen !
Kun døde fisk flyder med strømmen !
Svar
#7
Til skæftetræ bruger jeg linolie. Det fungere fint for mig og jeg bruger noget forholdsvis billigt noget, af mærket "sterling" der kan købes i Brugsen.

Jeg bruger det som regel sammen med meget fint vandslibepapir - så får man en lækker glat og forholdsvis blank overflade. Jeg er også som nævnt i indlæg ovenfor, meget opmærksom på at fjerne overskydende olie. Det bliver mindre kønt hvis man efterlader olie der kan sidde og hærde op til snaskede kager...

Jeg kender ikke til tricket med at tilsætte terpentin, men der er vistnok mange der gør det.

Mvh Thomas
Mvh Thomas
Svar
#8
Lige et godt råd vedr.linolien: Husk at bortskaffe de brugte klude forsvarligt.Linolie-vædede klude kan selvantænde.Jeg smider altid mine brugte klude i brændeovnen.

Hilsen Ulrik.
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)