Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projekt Mauser
#1
Jeg har planlagt mit første riffelombygningsprojekt som skal gå ud over en gammel Mauser 6.5x55, som kan ses på billederne[:p]. Jeg har været inde på diverse hjemmesider for at kigge på stumper til projektet (har desværre ikke mod på selv at snitte skæfte m.v. som demonstreret på briliant vis af bl.a. Swift[:I]). Når jeg således kigger på f.eks. skæfter, kan jeg se, at der findes et hav af forskellige versioner af denne riffel. Er der nogen af jer der kan give et hint om hvordan man definere modelbetegnelsen for denne riffel så der en chance for at købe noget der passer. Jeg må endvidere konstaere, at der skal files lidt af låsestolens bagerste kant for at få plads til baser. Hvilke baser skal man montere for at få en stabil konstruktion på denne riffel?. Hvis der er gode ideer til nyt aftræk og sikring modtages dette også med tak.

På forhånd tak for hjælpen[8D]

(PS: som I kan se fandt jeg ikke ud af at indsætte billeder, men jeg håber linken virker i mangel af bedre)
[Image: 0VgBtKpAasY4RNjuA9xdNbUCjK4wuZjYloZX98S8...guNCbl6DH1]
[Image: 0VgDZAo8aco4RNjuA9xdNbUCjK4wuZjYldZf86Rr...6Ies5LB0RT]
[Image: Projekt%20Mauser%20001.jpg?dc=4675592301143027448]
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
Et par tips som efter min mening er det bedste valg set lidt i relation til prisen.

Baser: “Leupold” Standard Two-Piece Bases - pris 195kr.

Montage ringe: Leupold Standard Rings - pris 295 kr.

Aftræk med sidesikring: ”Bold” – pris 554 kr.
http://www.midwaydanmark.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=679486

Jeg kan ikke se billederne, og det er afgørende ved bestilling om det er en ”small ring”, eller ”large ring” Mauser.

/Swift
Svar
#3
Tak for hurtig hjælp. Der er på låsestolen stemplet:

Gewehrfabrik, Mauser, Oberndorf, 1899.

Jeg går ud fra, at det er en "small ring", men hvordan bestemmer man det med sikkerhed?.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Tak for hurtig hjælp. Der er på låsestolen stemplet:

Gewehrfabrik, Mauser, Oberndorf, 1899.

Jeg går ud fra, at det er en "small ring", men hvordan bestemmer man det med sikkerhed?.



Det er en mauser 98 (large ring) og det betyder at diameteren på den forreste del af låsestolen måler 35,56 mm.

Small ring måler kun 33.02 mm

/Swift
Svar
#5
http://www.mausercentral.com/rings.htm

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#6
Hejsa.
Aftræket vil jeg anbefale skal være et timney fuld justerbart med sidesikring.
Jeg monterede selv et på en mauser 98 for nogle år siden og er ikke blevet skuffet.

Mvh Albani
Svar
#7
Tak til alle for hjælpen.

Jeg vender tilbage med en rapport nå projektet er i løbet af de lange vinteraftner forhåbentligt er færdigt.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#8
Det er sansynligt at det er en af de svenske mauser model m96 hvis forreste diameter er ca 33mm.og piben er trinvis neddrejet
De første svenske m96 var produceret på mauserverke i tyskland. kaliberen var 6,5x55
Weaver baser til denne model har nr 46 forrest og 55 bagerst. der skal enten fjernes pukkel på bagerste bro, eller fræses i bagerste base

jbn
Svar
#9
Hej Ignorant,

Jeg tror du har ret i din antagelse af model / type. Jeg har nu skilt riflen ad i hoveddele og målt ring diameter til 33.2 mm. Piben er neddrejet på den forreste halvdel.

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Vi prøver lige det med billeder igen[:p]
[Image: ProjektMauser001.jpg][Image: ProjektMauser002.jpg][img]http://i89.photobucket.com/albums/k218/hjemmeladeren/ProjektMauser003.jpg[img]
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)