Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylster rengøring m. ultralyd
#1
Hej!

Fandt denne artikel http://arne.nohlberg.com/artikel_om_hylsrengoring.htm for nogen tid siden, købte ultralydsrenseren hos http://www.kjell.com/ hylstrene bliver utrolig rene og pæne med en citronsyre og sulfo blanding i varmt vand. Det er specielt fænghættehullernes renhed der er gevinsten, jeg giver dem efterkommende en tur med trykluft gennem fænghættehullet så længe de er varme, derefter en hurtig tur med hårtørreren mens de ligger ned, så er de knastøre og klar til brug. Forinden er de både presset og trimmet.

MVH Explorer
Svar
#2
Hej Explorer,velkommen på VTF[Smile]
Hvor mange riffel-hylstre kan du rengøre pr "maskin-fuld" og bliver hylstrene skjoldede og "grimme" efter noget tid,eller forbliver de pæne[?]
Jeg bruger en alm.Frankford tumbler,men man skal jo ikke lukke øjnene for andre muligheder end dem man kender....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Hej igen Ulrik og tak!

Med 300wm havde jeg 50 hylstre i gryden.
De skal skylles ordentlig rene ellers bliver de let skjolede. Jeg har tidligere renset i samme væskeblanding, blot i en dunk til sprinklervæske, ved at evnde og dreje denne.
Citronsyren kan købes hos Matas til 70,- for 1 kg, det skulle kunne gøres billigere via en af landbrugets foderforretninger i 10 kg's form http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/20...135522.htm

Vil du efterkommende have hylstrene skindende på ydersiden, så er Arne Nohlberg vaskemaskine metode ikke dum, jeg har prøvet ved at lægge 50 hylstre i et håndklæde og lukke den til som en gammeldags bylt med en strips.

MVH Explorer
Svar
#4
Hej!

Lige et par billeder af div hylstre.

Fra venstre/øverst på alle billeder:

Ikke renset
Renset i vaskemaskine efter Arne's foreskrifter
Renset med ultralydsrenser i vand/citronsyre/sulfo

[Image: bund.jpg]

[Image: hals.jpg]

[Image: hylster.jpg]

MVH Explorer!
Svar
#5
Som den lykkelige ejer af en sprit ny ladetilladelse, så er tiden kommet til at lave nogle gode og flotte julepatroner. og så ville det jo være kronen på værket med 100% rene hylstre.

så jeg fulgte ideen med en ultralydsrenser (billig løsning pris 560dkr ved Kjells), og bruger man citronsyre så bliver de bare rene, men ikke 100% skinnende.
Blander man lidt vand med citronsyren så det bliver en grød, kan det bruges til at give de sidste % polerer effekt.

NB: bruger man en ikke vandig fedt/olie til hylster smøring opnår man det bedste resultat ved lige at børste dem i en omgang varmt sulfovand eller anden opløsning der kan fjerne olierester.

[Big Grin]
Svar
#6
Jeg har citronsyre monohydrat til 13kr pr kg i 25 kg sække

Hatting er min våbenguru

snart ejer af 375RUM
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#7
nu kan i købe citronsyre (monohydrat) i 1kg bøtte for 25 kr af mig

det er endda food grade[Big Grin]

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)