Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylstersmørrelse ?
#1
Hvad er jeres erfaringer med diverse typer smørrelse til hylster-sizing/omforming ?

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#2
Hej GD,
jeg har selv kun anvendt Hornadys smøremiddel, som man kan få i et bæger. Det har jeg være meget tilfreds med. Da jeg gik på ladekursus brugte læren en spray og det virkede fint, det er meget hurtigere end med smørebræt.

Jeg er dog begyndt at necksize i 6,5*55, så slipper man jo for smøring. Jeg savner bestemt ikke at tørre hylstrene af. Jeg smøre dog traditionelt til min 300 win mag.

Jeg smøre indvendigt i hylsterhalsen med en vatpind der er påført lidt smøremiddel, så jeg slipper for at hylstene sætter sig fast i matricen. Men det er vigtig at er det meget lidt. Flere firmaer reklamere med at man ikke behøver at smøre. Men det mener jeg ikke holder. Jeg har haft et Dieset fra Hornady til min 22-250. Der har jeg haft problemer, hvis ikke jeg smøre en anelse indvendigt i hylsterhalsen.

mvh. Johannes
Svar
#3
Nogen der har prøvet grafit pulver/flydende form ?

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
Hej!

Som Johannes anvender jeg altid almindelig case lube - dog er mit fra RCBS. Det fungerer fint, men det er ganske besvärligt at aftörre 100-200 hylstre efter genladning.

Grafit - det lyder spändende! Hvordan bruger man det?

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
hej GD
jeg har prøvet rcbs`s normale hylster fedt
og spray har jeg også prøvet det var fra et firma der hedder
dillon det virker ok men det sviner sku det samme som det
traditionelle så der skal tøres om man vil eller ej
har også prøvet spray til die`s det virker ikke så godt
hilsen hatting

Be aware of the man with only one riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
Så er jeg hjemme igen fra elgjagten.
Jeg smører med en blanding af ½ liter sprit og en tube LEE resizing lubricant. ( Fås sikkert hos ReX )
Det blandes i en blomsterforstøversprøjte og den skal lige rystes inden man bruger den.
Jeg har brugt det i over 10 år nu og det er absolut billigt i drift. Det skal lige tørre lidt inden man sizer, ellers får man buler[Sad!][Sad!] i hylsterhalsen.
Efter sizingen, vasker jeg hylstrene i min sidewinder. Efter tørring ser de ud som nye [Smile][Smile]

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Nogen der har prøvet grafit pulver/flydende form ?

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com



Hej GD

Jeg bruger Micra pulver fra Midway til hylsterhalsen, det virker fint sammen med børstesættet fra Bonanza. Til kroppen er det stadig det Case lube fra RCBS der er bedst, synes jeg. Når hylsterne skal gøres rene for fedt bruger jeg bare at vaske dem i varmt vand, evt med noget lokumsrens, så bliver de også fint blanke, det er da meget nemmere end at sidde og tørre dem af med en klud som flere åbenbart gør.

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#8
Hej!

Jeg bruger Hornadys spray... Det er nemt og effektivt, og er det mange hylstre (over 50) smider jeg bare hylstrene i min tumbler i 30 minutter så er de tørre og renere end før.

Jeg har eksperimenteret lidt med en bunke 223 hylstre, de røg i en balje med varmt vand og baby-olie... det virker fint, når vandet fordamper, efterlades et ultra tyndt lag olie på HELE hylstret.
Så går sizingen som en leg, men man SKAL vaske og tumble dem bagefter
Ellers sidder der babyolie på indersiden, og helt hvordan det reagerer med røgsvagt krudt ved jeg ikke[|)]

jeg smører indvendigt i hylsterhalsen med yderst begrænsede mængder af RCBS case lube. Da jeg alligevel oftest tumbler hylstrene efter sizingen, giver det ikke meget ekstra arbejde.
Jeg bruger ingen smørelse overhovedet med mine Lee Collet necksizere, og heller ikke med mine Redding TitanNitrid Necksizere

Ved formning af hylstre bruger jeg RCBS Case lube.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Jeg har i lang tid brugt RCBS lub-måtte + CaseLub fra RCBS. Jeg har ikke været helt tilfreds da lagtykkelsen skulle være helt rigtig for ikke enten at bule skulderen eller gå trægt i matricen. Da jeg fintænker lidt over produktet, slår det mig at amerikanerne sikkert ikke bruger rigtig olie af fare for at få en retsag på halsen.
Da jeg kigger på den fodømte plasticflaske ser jeg til min skræk at det ikke er giftigt og at det er vandbaseret. Det virker fuldstændigt harmløst og uden fare for hverken hudkræft eller livslange overfølsomhedsgener. Hvem fanden tror at den hippieolie kan være godt for noget som helst?

Under mit vanvittige raseri over at have købt en miniature flaske med kildevand til en literpris der virker uoverskuelig, ser jeg til mit held at der står en halv liter gammel shell motorolie på hylden. Jeg giver et par RWS hylstre en let film og kører dem i matricen. Umiddelbart virker det meget bedre end RCBS vandbaseret olie. Da den værste forbavselse havde lagt sig, kontrolprøver jeg hylstre med RCBS CaseLub og det bekræfter at de er sejere at kalibrere med den vandbaserede smørelse.
Jeg vil ikke trætte læserne med alle de foeskellige forsøg jeg har foretaget, men der er ingen tvivl om at motorolie virker betragtelig bedre end RCBS CaseLub.
Jeg har brugt motorolie i 3 måneder nu sammen med RCBS Lub-måtte og er stadig begejstret. Oliefilmen på hylstret behøves kun at ganske tynd og vil stadig virke. Det letter også arbejdet hvis man vil fjerne alt olien efterfølgende.
Og hvorfor skulle smøreolie egentlig ikke smøre fint?

Man skal kun stole blindt på miniatureflasker hvis der står Underberg på dem.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#10
Til spørgsmålet om grafit.
Grafit er i princippet det der er i en blyant, det er et smørremiddel og det virker. I de gode gamle dage, dengang en forstærker blev kontrolleret af en spole/modstand, der kunne man smører spolen ved at bruge en blyant med blød spids (fås i forskellige hårhedsgrader). Man kan sikkert også smører halsen i et hylster med en blyant, men det er nok lidt lettere med grafit-pulver. Eneste problem er, at det sviner lige så meget som en venstrehåndet kan aflæse på sin hånd, efter at have skrevet en kladde til en dansk stil.

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#11
Bruger Brunox våben olie, det binder fint og det funker, nemt at tørre af og det sviner ikke.

Skotten


Svar
#12
Jeg bruger RCBS' når jeg sizer mine hylstre og så bruger jeg grafit når jeg sætter kuglerne.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Jeg bruger RCBS case lube og tilhørene maatte. Tricket er at bruge saa lidt som muligt. kom en ganske lille smule paa maaten og gnid det ind med en finger saa der ikke er noget at se paa maatten, faktisk som en stempel maatte. Jeg lægger derpaa ca 10-12 hylstre paa maatten og med haandfladen lige kører dem frem og tilbage en gang.
Hvis I har buler i hylsterert er det fordi I bruger for meget lube.
H
Hogmeister
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by solvedk

Jeg har i lang tid brugt RCBS lub-måtte + CaseLub fra RCBS. Jeg har ikke været helt tilfreds da lagtykkelsen skulle være helt rigtig for ikke enten at bule skulderen eller gå trægt i matricen. Da jeg fintænker lidt over produktet, slår det mig at amerikanerne sikkert ikke bruger rigtig olie af fare for at få en retsag på halsen.
Da jeg kigger på den fodømte plasticflaske ser jeg til min skræk at det ikke er giftigt og at det er vandbaseret. Det virker fuldstændigt harmløst og uden fare for hverken hudkræft eller livslange overfølsomhedsgener. Hvem fanden tror at den hippieolie kan være godt for noget som helst?

Under mit vanvittige raseri over at have købt en miniature flaske med kildevand til en literpris der virker uoverskuelig, ser jeg til mit held at der står en halv liter gammel shell motorolie på hylden. Jeg giver et par RWS hylstre en let film og kører dem i matricen. Umiddelbart virker det meget bedre end RCBS vandbaseret olie. Da den værste forbavselse havde lagt sig, kontrolprøver jeg hylstre med RCBS CaseLub og det bekræfter at de er sejere at kalibrere med den vandbaserede smørelse.
Jeg vil ikke trætte læserne med alle de foeskellige forsøg jeg har foretaget, men der er ingen tvivl om at motorolie virker betragtelig bedre end RCBS CaseLub.
Jeg har brugt motorolie i 3 måneder nu sammen med RCBS Lub-måtte og er stadig begejstret. Oliefilmen på hylstret behøves kun at ganske tynd og vil stadig virke. Det letter også arbejdet hvis man vil fjerne alt olien efterfølgende.
Og hvorfor skulle smøreolie egentlig ikke smøre fint?

Man skal kun stole blindt på miniatureflasker hvis der står Underberg på dem.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.



Er der ikke større risiko for allergiske reaktioner hvis man bruger motorolie, eller bruger du handsker når du arbejder med det???

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Jeg bruger grafitpulver fra Redding ved neck sizing og det fungerer glimrende. Det sviner dog lidt for meget efter min mening. Man kan ikke undgå at få pulveret på fingrene og man kommer hurtigt til at ligne en der har skrevet hele Lademans leksikon med en blød blyant og kørt fingrene rundt i det. Jeg ved ikke om Mica smører lige så godt, men det sviner helt sikkert mindre.

Mvh,
Palle
Svar
#16
Omkring faren for alergi ved motorolie:
Handsker bruger jeg ikke. Almindelig motorolie har jeg haft på fingrene siden jeg lavede knallert i gamle dage og det vil under alle omstændigheder være væsentlig mindre end en almindelig bilmekaniker har på fingrene til daglig.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#17
Hej

Jeg bruger også alm. motorolie, og har brugt det i 21 år nu, uden problemer.
Plejer at smide en klud med olie ned i en spand med hylstre og så bare ryste det hele godt. Det er sikkert ikke den korrekte metode, men jeg har aldrig haft problemer. Så hvis det virker for dig Solvedk, så skal du da bare bruge motorolie.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#18
Var der ikke engang en eller anden der skrev noget om, at petroleumsprodukter kunne "bedøve" krudt ? Her tænker jeg ikke på udvendig smørring af hylstre, men på den indvendige i halsen.
Jeg er lige startet, og bruger RCBS, indvendigt smører jeg med den lille stive børste med ufatteligt lidt lube,og det virker fint til både .243 og .308 og endnu ikke oplevet buler eller andet uforudset.

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#19
Generelt bruger jeg spray (med pumpe). Brugte først RCBS med rimeligt resultat. Fik derefter noget fra Dillon, og det er super godt.

Det kunne dog på et tidspunkt ikke fåes så jeg gik med til noget "Hornady One shot", hvilket jeg desværre ble MEGET træt af. måske det er som med maling, at hvis det er giftfrit og vandbaseret, så duer skidtet ikke. De førstnævnte produkter har jeg presset 11000 hylstre med, uden problemer. De sidste 500 jeg har pressede med Hornady one shot gav 5 fastklemte hylstre i dies, fordelt på 3 forskellige kalibre. Det første hylster var min egen skyld - jeg havde overset at det skulle tørre 2-5 minutter før brug. Efterfølgende har hylstrene dog helt sikkert været tørret det de skal, og alligevel giver det problemer, selvom jeg er meget omhyggel med at spray dem overalt.

Prøvede så Rhino hylsterfedt (flaske med pumpe). Det virker bare SUPER ! Helt på højde med min hidtidige favorit fra Dillon.

Jeg bruger ikke engang smørepladen. Hylstrene sættes i et ladebrædt af plast, og der sprayes fra 4 sider, 1-2 pust pr. side, fra en vinkel på 45 grader oppefra. Så rammes hylstrene over det hele, også ned i hylsterhalsen.

Efter presning, trimning og afgratning lægger jeg hylstrene i lunkent sæbevand ½ time. Efter let tørring smides de i hylstertumbleren natten over. For at være sikker på at alt granulat er ude blæser jeg i hvert enkelt hylster med trykluft, og jeg kigger gennem fænghættehullet da granulatet har en kornstørrelse der lige netop kan sidde fast i ildkanalen.

Mvh. Ole
Svar
#20
indvendigt smører jeg med den lille stive børste med ufatteligt lidt lube,og det virker fint til både .243 og .308 og endnu ikke oplevet buler eller andet uforudset

bulerne kommer også ved overflødigt udvendig smøring[:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)