Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elg bestand i Sverige i tilbagegang ??
#1
Min fornemmelse siger mig at bestanden af Elge i Sverige er i tilbagegang, kan det være rigtigt ?
Er der nogen der har adgang til oplysniger der kan bekræfte eller afkræfte dette.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#2
Min fornemmelse siger det samme. Hos det svenske jægerforbund kan du læse om noget lignende :[V]

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt..._nyhet.asp

/416nimrod
/416nimrod

Svar
#3
Jeg kan se at Svenskerne giver Ulvens udbredelse skylden for tilbagegangen i Elg bestanden, det kan da godt være tilfældet i nogle områder, men der hvor jeg kommer på jagt ( Småland ) er der meget langt mellem Ulvene, jeg er overbevist om vi skal adskellige hundrede kilometer nordpå for at træffe Ulve.
det må derfor være andre faktorer der spiller ind.
Måske der er skudt for mange Elge som beskrevet i ovenstående artikkel henvisning.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#4
I tv-avisen her til aften var der netop et indslag om den vigende elgbestand. Ulvene får hovedparten af skylden, idet de nedlægger betydeligt flere elge end hidtil antaget.
I visse områder er der nærmest ingen elge tilbage, nærmest en katastrofe i de ramte områder, da jagten er en af årets helt store begivenheder i de svenske lokalsamfund. Der går garanteret snart politik i det [Wink]
Såååå... mon vi ikke snart ser en jagttid på ulve [:p]

Egan
Svar
#5
Jeg ved at der nu skulle være et politisk møde i Wärmland om rovdyrene og deres tilstedeværelse. Især Nordmændende er meget gale på ulvene da de jo tager bla. deres får.
Vi har en flok på 7 + enkelte løse ulve rendende rundt oppe hos os - der blev bla. fundet en kalv som var ædt af ulve - en påstod han havde set en ulv en sen aften, og ja de lever jo af elge også - så de gør indhuk på bestanden - men skovejerne vil også have bestanden af elge reduceret da de gør skade på skoven (Tall) de siger at elegene laver skader for ca 1 mia kr. om året - så det er ikke nemt at være elg...
Svar
#6
Jeg var lige en tur i Sverige sidste søndag (dagen før eljagten). Med det antal jægere, jeg så ankomme, kan jeg godt forstå hvis det tynder ud i bestanden. Man skal være en meget snu elg, hvis man kan komme igennem sådan et net af jægere.
En anden ting; for 3 år siden så jeg en svensk statistik vedr. trafik-dræbte elge - 14 om dagen, året rundt (og jeg har ikke grund til at tro at dette tal ikke er blevet forøget).
Vedr. ulve, ja så er vi der igen - denne diskussion foregår, både i Norge og Sverige, på et så fladpandet niveu, at jeg dårligt orker det, men vi prøver een gang til: Ulve lever hovedsagligt af mus og mindre gnavere (og syge dyr), i hårde vintre går det lidt ud over elgene. Bjørne tar' lidt får og Losse kan (ligesom en stor vildsvine-bestand) reducere en rådyrbestand, ganske betragteligt.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#7
Hej ID

Jeg er ikke bekymret for om der er for mange Jægere som du, i Sverige bliver der skudt Elge efter et kvote system, det begrænser afskydningen. spørgsmålet er så om der bliver uddelt for mange Elge i kvoten, så afskydningen bliver for stor.
Jeg er absolut heller ikke bekymret for Ulven, den har sin berettigede plads i Økosystemet, og det bør vi som Jægere respektere, er vi heldige kan det være der kan frigives et par Ulve til afskydning når bestanden er stor nok [:p].

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#8
Jeg Kender ikke så meget til den svenske fauna, men igår nævnte de
i tv-nyhederne så det kunne være at der kan være et problem!!
Svar
#9
Det som er bekymrende er at når der er ulve i såten så er det blæst for elg og selvfølgelig tager ulven mus og syge dyr - men når der er 7 stk i en flok så tager de altså også raske dyr. Et andet problem er at man ikke tør jage med løs hund. I år er der ved Torsby blevet angrebet 5 hunde hvoraf den ene måtte aflives.
Så jeg ser gerne at der bliver afsat en jagtkvote på ulv så skal de komme til at smage bly
[Image: Gunde.jpg]

http://www.rovdyr.org/rovdyr/Arkiv/hunder.html
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

.........Så jeg ser gerne at der bliver afsat en jagtkvote på ulv så skal de komme til at smage bly [8D]............


Ja, de er onde de ulve - tror du ikke man kunne tale dem tilrette?
Var det forøvrigt ikke dig halvautomat, der i et tidligere indlæg, opfattede buejagt som perverst?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#11
Hej Halvautomat

Jeg kan godt forstå din bekymring for Ulvene, og lokalt kan de være et problem, men som Jæger er jeg overbevist om at vi tjener vores sag bedst ved at akceptere Ulvens tilstedeværelse i naturen, og betragte den som en værdig modstander, og ikke som et skadedyr, hvor mennesket har førsteret til resourserne.
Jeg ser gerne en jagttid på Ulve i sverige, men jagt på en bæredygtig bestand.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

...........jagt på en bæredygtig bestand..................

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.


Enig! - ikke noget med "skadedyrs-bekæmpelse"
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#13
Hej igen

Jeg kan næsten ikke få øje på at vi er uenige ... jeg synes da at det er kanon at der både er ulv og bjørn i det område vi jager - det er squ da spændende og derfor skriver jeg citat
"Så jeg ser gerne at der bliver afsat en jagtkvote på ulv så skal de komme til at smage bly ""

Svenskerne skal nok styre afskydningerne med hård hånd... så der vil aldrig blive afskydning ala skadedyrsbekæmpelse....

Men efter min smag er der for mange ulve nu og det går ud over jagten og hundene ikke mindst....
[Image: raya.jpg]
Svar
#14
De svenske jægere er stort set enige om, at ulvene er hårde ved elgbestanden. I Dalsland, der er et forholdsvis lille område,
er der over sommeren fundet rester af omkring 20 elge taget af ulv.
Iøvrigt tyder de seneste undersøgelser ikke på, at ulven begrænser sig til de svage dyr.Men selvfølgelig er ulvene et spændende islæt i den svenske fauna og tilhængere af ulvene værner da også om dem med en næsten religiøs holdning.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by knerik

De svenske jægere er stort set enige om, at ulvene er hårde ved elgbestanden. I Dalsland, der er et forholdsvis lille område,
er der over sommeren fundet rester af omkring 20 elge taget af ulv.
Iøvrigt tyder de seneste undersøgelser ikke på, at ulven begrænser sig til de svage dyr.Men selvfølgelig er ulvene et spændende islæt i den svenske fauna og tilhængere af ulvene værner da også om dem med en næsten religiøs holdning.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.


Den "religiøse" holdning kunne måske (formuleret med al den dipolmati jeg kan mobilisere) være affødt af den, til tider, noget unuancerede (virkelighedsfjerne) holdning til ulve der er hos nogle jægere?
"DE SLÅR ALT DET IHJEL, SOM JEG VIL HA' LOV TIL AT SLÅ IHJEL"(stampe, stampe i gulvet)
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#16
Selvfølgelig har alle dyr ret til at være her, også på deres betingelser. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på den jæger der sidste sæson fik et bødekrav på 100.000 sv.kr. for at skyde en ulv. En regning der efter min mening er helt ude af proportioner.
Domstolene afviste heldigvis det urimlige bødeforlæg. Men det viser trods alt lidt om "religiøsiteten".
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#17
Puha.. Med fare for liv og levned vil jeg kaste mig ud i denne nærmest religiøse debat.

Jeg vil foretrække at de argumenter der bliver fremført her, holder sig på et sagligt plan, og ikke baseret på en snart 20 år gammel Disney produktion fra Alaska, om en forskers intime forhold til polarulve. (Den var til dig ID).

Jeg har været en del af en elgjagt lag i Värmland i 10 i år, og har derfor kunnet følge udviklingen af hhv. afskydningspolitik samt bestands udviklingen af ulv i et af de områder der er hårdest ramt.

Fakta er, selvom andre religiøse vil benægte dette, at ulvene tager raske og sunde voksne dyr! Dette er underbygget af svenske undersøgelser af fedt procenterne i kæber af ulvslagne elgkadavre i sverige!

Fakta er, at man ved optællinger har konstateret at ulvene tager langt flere elge end først antaget, som tidligere refereret i denne tråd. Og ved undersøgelse af obducerede ulve at elgen faktisk er HOVEDERNÆRINGSKILDE (+90%)for de svenske ulve!!

Fakta er, at man da man valgte at introducere ulven i midtsverige, postulerede at man ville have en bestand på maks 200 dyr i hele sverige, og bestanden vurderes allerede nu til at være den del større end dette.

Fakta er, at de mennesker der bor i de områder hvor ulvene holder til, må leve med dette i deres hverdag, spor omkring hundegården!!! - hunde der bliver taget af ulve er nærmest en hverdags forteelse nu!!!

Fakta er, at de mennesker der har romantiske holdninger til naturen, sjældent er de der er en del af den, men bor i byerne Stockholm, Göteborg eller i Danmark for dens sags skyld. Og drømmer om en naturpark uden mennesker!

Fakta er, at hvis Svenskerne ikke hurtigt laver en rovdyrspolitik, der sikrer sameksistens mellem ulve, elge og mennesker, så vil ulven forsvinde fra landkortet igen, believe me!

Fakta er, at jeg ikke hader ulve, eller misunder dem at de æder det jeg jager, jeg har stor respekt for alle rovdyr, jeg er selv et af dem, og jeg ville være ked af at undvære både ulv, bjørn eller vores egen ræv og mår for dens sags skyld, men vi mennesker, jordens største rotteplage, har en pligt til at bevare et forhold mellem predatorer og byttedyr, ellers bør vi holde os helt væk fra naturen, og det kan vi i sages natur ikke, da vi så måtte evakuere store dele af sverige og norge.

Keep sharp.
Heimann

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#18
Hejsan Heimann

Tak for et seriøst indlæg. Ja jeg har nu været med på elgjagt gennem 5 år i det nordlige wärmland så det du skriver er i fuld overenstemmelse med det jeg har oplevet/set.

Det som sker hvis ikke man fastsætter en national standard for en afskydning er at en del griber til selvtægt - det sker allerede i et vist omfang. Underligt at når der er er optræk til snestorm i lapland ja så er der færre ulve efterfølgende.

Historien med jægeren der blev dræbt af en bjørn kommer nok ikke til at få den store betydning idet det "kun" var en jæger - men havde det været længere sydpå hvor der er en større befolknigstæthed og der var gået ud over en lille pige på vej til skole - ja så havde betydningen været anerledes.

Jeg tror også man i den slags sager skal lytte til de mennesker som lever i de områder... det må vi andre så bare have en mening om...
Svar
#19
Herr Heimann - jeg vil meget nødig have skudt i skoene, at jeg diskuterer på Disney niveau, jeg kender godt filmen. Og de undersøgelser jeg henviste til, ligger ganske vist til grund for filmen - men det bliver de vel ikke ukorrekte af?
Med hensyn til fakta, vil jeg meget gerne se det materiale der ligger til grund for din påstand om hundedrab som hverdagsforteelse!!!
Til din orientering har jeg ikke et urealistisk forhold til naturen, jeg bor godt nok i København (født og opvokset på landet - midt i naturen) men har ejendom i Sverige.
Denne her diskussion for og imod ulve har til alle tider haft tendens til at polarisere folk og som sådan vil den altid virke tåbelig og useriøs (fra begge poler). Det jeg opponerer imod, er den (for mig fladpandede) opfattelse af at ulve er onde og derfor skal udrydes - når denne "ond-opfattelse" er drivkraften hos tilhængerne af ulvejagt kan man jo spørge sig selv hvem af parterne der har en realistisk opfattelse af naturen. At tillægge et dyr denne form for bevidsthed synes mig meget Disney-agtig og jeg forstår simpelthen ikke det der barnlige had, som nogle ulvejagttilhængere har.
Til slut vil jeg nævne, at jeg ikke er imod en jagt på ulve så længe den er bæredygtig og jagten sker på en forsvarlig måde - d.v.s efter øvrige jagtregler og ikke noget med sakse og helikopterjagt eller hvad folk ellers kan finde på.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#20
Nå, så går det løs... *S*[xx(]
Jeg vil afholde mig fra at bruge superlativer, mhv. referencer kan du blandt andet gå på det svenske jägerforbunds hjemmeside og se i artiklerne om rovdjur.

Jeg er glad for at jeg ramte plet mht. Disney filmen, selvom det var et langt skud. Som du nok har bemærket afholder jeg mig fra at tale (skrive) nedgørende om andre menneskers opfattelse, den kan være lige så god som min eller din, men jeg referer blot til de mennesker der sidder i "ulve" saksen, om man så kan sige.

Vi der bor i det kultiverede Danmark, hvor mælk for mange er noget der vokser i papkartoner i supermarkederne køledisk, og hvor mad er noget der kommer i vakumpakker med tilbudsmærker på, og hvor det nærmeste vi kommer natur er der hvor SN har erklæret en plantage for fredskov, og de største problemer vi har med rovdyr er at rævene er så talrige at de får skab og parasitter, skulle se lidt mere nuanceret på de forhold der gør sig gældene for vore naboer i nord.

En ting er sikkert. Hvis regeringerne i hhv. Sverige og norge, ikke forstår at håndtere naturen i forhold til fakta, og ikke i forhold til de romantiske forestillinger og dagdrømmerier der er tilfældet, så går du ud over ulven, det er ikke et postulat, men et ubestrideligt faktum. (Og nej, jeg udleverer ikke kilden)

Dine egne og andres, udtalelser om udryddelses trang fra jægernes side, kommer som en reaktion på det der allerede sker, og ikke dengang man reintroducerede ulven, som altså har været borte fra kulturlandskabet i 200 år.

Hvis vi vender blikket sydpå, så vil du erfare at man i Italien, Frankrig og Spanien bøvler med nøjagtig de samme problemer. Lad os da også få ulven tilbage til Danmark! Eller Tigerene tilbage til deres oprindelige levesteder i Indien, der er da folk nok at tage af, eller hvad[?]

Bare se på projekt bæver, eller da Auken, den høvl, ville frede det han kalde Danmarks sidste bamse (Grævlingen) - For ikke at tale om skarven, kan du ikke se at de politiske beslutninger er helt uden hold i virkeligheden? Ellers så er vi 2 nød til at mødes over en bajer eller en kop kaffe....[Wink]

Hilsen
Heimann

ps. Herr - er det ikke tysk? jeg er 1/8 svensk og resten dansk!! *S*

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)