Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
jagten på en longrange kikkert
#1
jeg kigger efter en longrange kikkert som kan bruges ud til min 500m
som tilmed har 50mm objektiv og paralax justering.
jeg har kigget lidt på S&B PM. og leupold LPS. 3.5-14X50 men er i tvivl om den kan bruges

er der nogen som har erfaringer med nogle af disse eller andre
mærker

mvh
aleksander
Born to HUNT forced to work
Svar
#2
Hvad skal du skyde efter med kikkerten?

Hvor ofte skal du skyde på under 50m?

Hvis du sjældent eller aldrig skyder på korte afstande, så gå op til ca. 6-24x50 eller måske 8-32.

Kig f.eks. på Nikon UCC 6,5-20x44
Nikon linser er så gode at de ofte lukker mere lys gennem en 44mm end konkurenterne gør ved 50mm.

Kig også på Leupold taktiske LR serie, eller på VX-L der sidder lavt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Det er en udbredt misforståelse (undskyld JRexA) at fordi man skal skyde LR så skal man ha' stjernekikkerter..........op til 1000 meter er 10 -14 gange forstørrelse at foretrække. Når man bruger store forstørrelser, hiver man mirragen (varmedis) med ind og det gør det umuligt at se målet - det er li'som at kigge igennem vand og blæser det samtidig en smule fra en af siderne, kan målet faktisk være temmelig meget, sidevejs, forskudt. Store forstørrelser er anvendelige hvis man står meget højt i forhold til målet.
Brug hellere pengene på kvalitet frem for at bruge dem på en stjernekikkert.
Parallax justering og FFP er ting du bør prioritere højt li'som kvaliteten af montagen. En montage som er fremstillet så præcist (ønsketænkning) så windagejusteringen næsten ikke skal bruges, er Guds gave til LR-skytten.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
kikkerten skal hovedsageligt bruges til baneskydning, da jeg har en leupold 1,5-5X20 med lys og en zeiss victory 2,5-10X50 til jagt.

jeg har sammenlignet en VX-III 3.5-10X50 med en LPS 3,5-14X50 og der vandt LPS den var bare super skarp, jeg havde desværre ikke muligheden for at samenligne med en Mark4 som ellers har de fleste features til longrange, dog er jeg ikke sikker på at linse kvaliteten på Mark4 er den samme som på LPS.

hvilket sigte er at foretrække til longrange? Mil dot/TMR/Target dot eller andre

mvh
Aleksander
Born to HUNT forced to work
Svar
#5
Hvis du skyder på bane, på kendte afstande, betyder det mindre - dog bør det være kors ad en slags (for at minimere kantning). Hvis du ikke kender afstandene er MilDotten et must.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Grunden til at jeg foreslår en 6-xx er at man tidligere anbefalede 6x fast forstørrelse som en god alround kikkert, hvis man ikke brugte den på ultra kort afstand.

Hvis man har en kikkert der går ned til 3,5x og alligevel aldrig skruer ned på under f.eks. 10x, så er der ingen grund til at købe kikkerten med den lavere forstørrelse.
At man har mulighed for en høj forstørrelse gør jo ikke at man behøver benytte denne.

En kikkert der får meget god kritik til Long Range er Super Sniper kikkerten fra SWFA, men denne er med fast forstørrelse(10, 16 eller 20x), og jeg ved ikke om man kan finde nogen der vil sælge den, ud af staterne
http://www.swfa.com
http://www.swfa.com/c-231-super-sniper-r...copes.aspx
Denne har dog ikke 50mm objektiv.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

...........At man har mulighed for en høj forstørrelse gør jo ikke at man behøver benytte denne.



Det var faktisk noget af min pointe da jeg skrev at man skulle bruge penge på kvalitet frem for høj forstørrelse.

Jeg bruger selv 12 gange forstørrelse op til 1000 meter - til jagt skruer jeg ned til "lidt over 7", da jeg der (p.g.a. af mine gamle forkalkede øjne [xx(]) har den optimale udnyttelse af lyset........dette er jo selvfølgelig individuelt.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#8
Afstanden og målet er afgørende for hvor meget forstørrelse man skal bruge, og lyset styrer linsen.

Mange af Leupolds Mark 4 med fastforstørrelse er på 10X og de er beregnet til at skyde langt med.

Men skal du skyde små mål fx golfbolde på "bare" 300 meter er 12x
i underkanten (nogen kan nok jeg kan ikke)

Sigtemidlet bør være af mildot model da det er ualmindelig svært at bruge en laserafstandmåler på de lange afstande.

Overvejer du en leupold så kig på en mark 4 med enten Mildot eller
Tactical Milling(TMR). TMR er en videre udvikling af MILDOT, men stadig meget simpel. I stedet for dotter er der lange tynde streger for hver 10 cm på hundere meter/20 cm på to hunderede og disse er supleret af korte tynde for hver 5 cm osv. de små er en fordel når afstanden bliver stor og der kun er små genstande til at måle på.
Desuden er centum i krydset der ikke. Se det på fx riflescopes.com og du forstår hvad jeg mener. Dette sigte middel kan aldrig dække målet.

Skal du ikke skyde golfbolde så tag en Mark 4 4,5-14 med et belyst mildot eller TMR der er ganske lille forskel i pris og den klarer alle de opgaver jeg kan tænke mig til. Fald ikke for fristelsen til en 8,5 -25 x 50 da laveste forstørrelse ikke giver max lys med 50mm linsen. Det ved jeg af erfaring og beregning fra min egen.

Brug så penge på en god montage fx. en badger eller en mark 4.
Få om muligt det hele monteret på en vinklet base på du kan bruge hele justeringsområdet på kikkerten ned af banen.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
hej 308
jeg har både kigget på 4,5-14X50 og 6,5-20X50 begge Mark4 belyst
men er i tvivl om hvilken det skal være. ved du om der er forskel på linse kvaliteten fra VXIII til Mark4. jeg har pt Weaver baser på riflen men har kigget på Mark4 baser og ringe men ved ikke om baserne passer på en S&L 97 DL. og ved du om hylstrene rammer vindage adjustment skruen på siden under repetering de er jo rimelig lange på Mark4..
Mvh
Aleksander
Born to HUNT forced to work
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by aleksander

hej 308
jeg har både kigget på 4,5-14X50 og 6,5-20X50 begge Mark4 belyst
men er i tvivl om hvilken det skal være. ved du om der er forskel på linse kvaliteten fra VXIII til Mark4. jeg har pt Weaver baser på riflen men har kigget på Mark4 baser og ringe men ved ikke om baserne passer på en S&L 97 DL. og ved du om hylstrene rammer vindage adjustment skruen på siden under repetering de er jo rimelig lange på Mark4..
Mvh
Aleksander



Linser først

Er der forskel, hvilket jeg tvivler på, er mark 4 Leupolds topserie.

Baser/montager next
Har du allerede weaver baser på riflen ville jeg ikke skifte dem ud, men blot købe mark 4 tactical mounts i stål de går lige på weaver baser. hvis riffelprodecenten har boret hullerne til baserne præcist nok vil du kunne monterer montagen putte kikkerten i og så stort set ikke behøve at ændre sigtemidlets indstilling.

Hylstre udkast

På mine rifler (a visse personer kaldet Harley Davidson versioner)
med Mark 4 kikkerter volder de ikke problemer, men vinklen hvor med hylstret forlader låsen kan være forskellig, men jeg tror ikke det giver problemer, jeg har aldrig hørt om det i hvertfald.

Endeligt kikkert
Nu hvor jeg lige har set mine egne vil jeg gøre opmærksom på at
Mark 4 4,5-14 x 50 er en meget kort kikkert(og en del kortere end 6,5-20x50) og din lås er lang.
Lad mig putte det på denne måde på min 300 RUM (rem 700 langlås) kan 4,5-14x50 ikke monteres med den brede badger montage(max 50 version)
og kun indenfor et meget lille spillerum med normalversionen af Badger og mark 4 montager.
Dette kan være et argument for at tage 6,5-20x50 da du har lidt mere flexibilitet i forhold til øjeafstand og kolbelængde.

Omvendt vejer den korte jo mindre og giver en riffel med bedre balance og som ikke er toptung.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)