Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmper
#1
Hvad er det for en teknologi som HK bruger ( wet technology? ) i deres dæmper til MP5 SD3 og 6, som gør at selve dæmperen nedsætter hastigheden på projektilet til subsonisk hastighed.
Er det noget med olie? Noget kunne indikere dette, da dæmperne jo bliver dårligere og dårligere des ældre de bliver.
Er der nogen her i forumet der ved noget om dette?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#2
Hej ID

Jeg kan ikke forestille mig at dæmperen kan reducere kuglens hastighed ret meget, men det er der andre der har mere forstand på.
hvis vi taler om kugle hastigheder under lydens må der være tale om amunition med reduceret ladning.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hej ID

Jeg kan ikke forestille mig at dæmperen kan reducere kuglens hastighed ret meget, men det er der andre der har mere forstand på.
hvis vi taler om kugle hastigheder under lydens må der være tale om amunition med reduceret ladning.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.


Det var også min indfaldsvinkel Claus, men se her:
MP5SD3 FEATURES:

Ported barrel lowers velocity and sound signature of departing projectiles.
[b]The MP5SD uses an integral aluminum sound suppressor with optional wet technology. It does not require use of subsonic ammunition for effective sound reduction like most conventional sound suppressed submachine guns do.
[/b]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#4
prøv at lav en dæmper med et huldet rør i midten
vikkel det ind i vat og sammel dæmperen tilsæt
lidt vand og se hvad der sker
det virker
hilsen hatting

Be aware of the man with only one riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by hatting

prøv at lav en dæmper med et huldet rør i midten
vikkel det ind i vat og sammel dæmperen tilsæt
lidt vand og se hvad der sker
det virker
hilsen hatting

Be aware of the man with only one riffel
man er vel jysk



Er det så det HK kalder "wet technology"? Man kan sågu' da ikke rende rundt med en dæmper med vand i - eller kan man?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#6
At nedsætte hastigheden af standard ammunition til subsonisk niveau er forholdsvist simpelt og foregår som antydet i den engelske text ved at forsyne piben med et passende antal gasafgange langt tilbage. Typisk omsluttes piben af et overrør, der fungerer som ekspansionskammer for de udstrømmende gasser. Det lille danske firma SAI på Djursland fremstiller fulddæmpede rifler efter dette princip i kaliber .308 W til brug i hjortefarme.
Præcist hvad H&K mener med "wet-technology" ved jeg ikke, men mon ikke det drejer sig om et eller andet smart absorberende fibermateriale der yderligere sænker krudtgassernes hastighed?

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Såkalled wet teknologi bruges af flere årsager, de viktigste er at man ved første skud ikke hører det såkaldte "pop" og man kan bruge en mindre dåse og opnå bedre effekt ved Wet teknologi, det almindeligste "kølevæske" er litium fedt men det er også almindeligt at bruge f.eksempel "break free" man har også lavet eksperimenter og sammenlignet mange væsker hvad en eventuel bruger måtte have tilgang til i felten til og med urin. På grund af at "wet teknologi" skal holdes våd, skal der "smøres" for hver 3-30 skud afhængig af kaliber,
er det ikke praktisk at anvende til automatiske våben men det kan dog bruges. et andet anvendingsområde er også i områder med stor brandfare, bla. olie rafenaderier,kemiske fabrikker (læs)narkolaboratorier osv. da det er med til at minske eksplotionsfaren som kan skabes af mundingsflamme og ejektions port, derfor anvender man heller ikke våben med "åben" bundstykke men f.eks. våben som anvender lukket teknik som bla MP5
En af de dårlige ting ved Wet Tek. er at de afgiver en lille røg sky for hvert skud og derfor kan medvirke til at afsløre skytten.
Mvh.
Leif R.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
Tak for svarene - meget oplysende!
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#9
Du finder også lidt nyttig information her i en ældre tråd om emnet: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...upersonisk

Anders T.[8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#10
Lidt gamle billeder fra en svunden tid [Sad]

[Image: Billederdmper001.jpg]

Bemærk "Bleeder holes" i piben og endetragt til opsamling af restgasser

[Image: Billederdmper004.jpg]

Og i samlet stand...Virkede fint...PFFFT-----Klask (lyd fra kugle der rammer) De viste billeder er fra en .22ér

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#11
????
Kan man med en lyddæmper reducere hastigheden på kuglen fra omkring 700-800 m sek. til omkring 330 m sek [:0]

Når jeg ser på billeder fra GD ligner det at piben er fyldt med huller, hvis det er tilfældet kan man vel ikke påstå at det er dæmperen der nedsætter hastigheden, men hullerne i piben ??
Spændene oplysninger her[8D]

En forvirret hilsen

Claus the Dane [Big Grin]

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Kan man med en lyddæmper reducere hastigheden på kuglen fra omkring 700-800 m sek. til omkring 330 m sek [:0]

Hej Claus,
Ja det kan man.
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Når jeg ser på billeder fra GD ligner det at piben er fyldt med huller, hvis det er tilfældet kan man vel ikke påstå at det er dæmperen der nedsætter hastigheden, men hullerne i piben ??
[8D]

Jo det kan man godt, da dæmperen i dette tilfælde er en integreret del af våbenet. Ingen bleederholes = praktisk taget ingen dæmpning. Piben har et givent antal bleederholes og antallet og diameteren på dem, variere afhængig af kaliberen.

Ikke for at ordkløve, men rent praktisk nedsættes hastigheden på projektilet ikke, men hullerne gør at projektilet ikke opnår den fra ammunitionsproducenten tiltænkte "originale" hastighed. Trykke kan af indlysende årsager ikke opbygges og akkumulere det pibe/kammer tryk der skal til for at udnytte ladningen optimalt.

Hilsen
Anders T. [8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#13
Hej Ander T.

Nu forstår jeg det bedre, der er i mine øjne ikke tale om en påmonteret lyddæmper, men en totalt modificeret riffelpibe, hvor som du skriver, kuglen aldrig opnår sin normale hastighed, og derfor kan man vel ikke pastå at hastigheden er reduceret, den har aldrig været der ? skide smart system iøvrigt.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hej Ander T.

Nu forstår jeg det bedre, der er i mine øjne ikke tale om en påmonteret lyddæmper, men en totalt modificeret riffelpibe, hvor som du skriver, kuglen aldrig opnår sin normale hastighed, og derfor kan man vel ikke pastå at hastigheden er reduceret, den har aldrig været der ? skide smart system iøvrigt.

Exactly![Big Grin]

Anders T.[8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#15
Vil det så sige, at bleederholes reducere enhver hastighed - forstået på den måde at den reducerer et givent gastryk med en hvis faktor. HK skriver jo at man ikke behøver bruge subsonisk ammu. (underforstået at man godt må, det er bare ikke nødvendigt) - men det må jo betyde at subsonisk ammu. nærmest kommer trillende ud af løbet/dæmperen hvis hastigheden bliver reduceret med samme faktor som på den supersoniske ammu. ????
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ID

Vil det så sige, at bleederholes reducere enhver hastighed - forstået på den måde at den reducerer et givent gastryk med en hvis faktor.


De reducerer gastrykket i enhver ladning, men ikke nødvendigvis med en fast faktor. Disse systemer er næsten altid kalibrerede til at fungere med en given standardladning.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Ved at lave bleederhuller reducere man ikke gastrykket, men tiden hvor kuglen er udsat for gastryk, derfor opnår kuglen kun en del af sin normale hastighed.

jbn
Svar
#18
Ja, selvfølgelig - jeg mente hastighed ikke gastryk...gastrykket topper under alle omstændigheder før udluftningshullerne. [:I]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#19
Angående løbslængde og gastryk og kuglehastighed:

Jeg har en tabel et sted der viser hvilken indflydelse løbslængden har på udgangshastigheden for forskellige kalibre.

For 22lr standard ladninger kan jeg huske at piber over ca. 16 tommer blot reducerer udgangshastigheden marginalt!!
(der er altså ingen som helst grund til at have en pibe der er længere end ca 16" hvis man kun skyder med standard (Subsonisk[Smile])
22Lr.)(så bare frem med nedstrygeren!! og få et lettere og mere præcist salon-våben!)

"Stingere" og lignende "High Velocity" .22lr bruger lidt langsommere krudt og "topper" således ved ca 20 tommer.

"porter" man således sin 22lr fra 16" og udad vil man blot reducere hastigheden på "bønnen" endnu mere da man "fjerner" gastrykket bag den!

Sammen med en dæmpning af de udstrømmede krudtgasser vil dette resultere i en drastisk reduktion af skudstøjen.

og til "ID": HK MP5 SD3/6 bruger faktisk hele 3 systemer:
1: Ported Barrel (reduktion af "accelerations-tid" for kuglen)
2: "Coned baffles" Kegleformede dæmperlameller vendt mod kuglens bevægelsesretning for at "skrælle" de gasser væk der forsøger at "overhale" kuglen
3: yderst der der et lag tæt vævet rustfrit stålnet der kan gøres "fugtigt" med forskellige "væsker" (Jeg bruger "superlube" det er noget ret tyndt teflon-fedt der er kan sprayes ind i dæmperen, og det ryger næsten ikke) (og nej jeg har IKKE en MP5 SD3 [V])

længden af den "ikke hullede del" af MP5 SD3 piben er ca 4-5 tommer, hvilket betyder at en specielt ladet subsonisk 9mm allerede vil have opnået næsten 100% af sin planlagte udgangshastighed inden den kommer til hullerne... derfor vil de også virke fint. (jeg har doog hørt klager over manglende genladning..[V]

Mine eksperimenter med "salon-dæmpning" gav det interessante resultat at dæmperen ikke behøver være ret lang, hvis den er lavet rigtigt.
Længder over ca 20 cm giver ikke hørbart mere dæmpning hvis diameteren er ca 25mm. Men sådan noget må man jo ikke lege med mere[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)