Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barnes TSX fra en elg
#1
her er et billede af en barnes TXS 13 grams for og efter en elg, fra en af mine kammererater jeg lader for

den er fra andetskudet (første var en lungeskud der gik lige igennem)Den stod lidt skævt, men kuglen ramte skulderknogler og sad på den anden side af elgen

Den blev skudt med en .300 weatherby med ca 925 meter/s og elgen var på ca 50 meter. kuglen have tabt ca 2,5 gram (200 grains til 160,3)

[Image: palleelgkugle2.jpg]
[Image: palleelgkugle.jpg]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#2
Der er jo ingen tvivl om at den holder fin restvægt. Så gennemtrængningsevnen er helt klart til stede.

Men når den ikke ekspanderer mere med 300 Wea hastigheder på kort afstand er den jo kun en forbedret udgave af FMJ. Skulle der være skudt på længere afstand med lavere anslagshastighed havde den vel slet ikke ekspanderet.
Nu er en enkelt kugle jo ikke nogen omfangsrig statistik. Men det giver da stof til eftertanke og minder mig om en artikel af Craig Boddington, hvor han nærmest frarådede brug af de hårdeste kugler når hastighederne lå i medium niveau. Han mente ganske enkelt ikke de slog godt nok ihjel da ekspansionen blev for lille og den efterfølgende mekaniske skade ikke stor nok.
Hans artikel handlede om hårde kugler i fx 30-06, hvad han ville sige til denne Barnes kugle skal jeg ikke gætte på.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Spørgsmålet er om ikke hastigheden og modstanden har været så stor at fligene er brækket af? Det er jo rimelig hård kost at blive mast igennem skulderknoglerne på en elg med den hastighed [xx(]. Det er ikke alle kugler der ville være kommet ind til de vitale dele.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Spørgsmålet er om ikke hastigheden og modstanden har været så stor at fligene er brækket af? Det er jo rimelig hård kost at blive mast igennem skulderknoglerne på en elg med den hastighed [xx(]. Det er ikke alle kugler der ville være kommet ind til de vitale dele.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Det har du sikkert ret i, men når jeg ser en opsvampet Swift A-frame eller en Scirocco så tror jeg at sårkanalen bliver større og blodtabet hurtigere.

Hvis kuglen ikke når de vitale dele er kuglen enten for blød eller
kanonen for lille.(alternativ skuddet for dårligt placeret)

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
den er åbnet til 11 til 13 mm, det er ca 45%

men hvad ville der være sket med swift a-frame, ville den have gået i stykker, ellers stoppet helt i knogle, eller have tabt den første del ?

skyd en elg og vis os kuglen [Big Grin]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
her er et par andre kugler fra afrika skud med en 30-378 weatherby fra mit forum

"Only managed to recover two projectiles, one from a 40" Gemsbok shoulder shot @220mtrs and the other from Kudu (point blank)"

det er ikke svært at gætte hvad der er den kugle fra kuduen (point blank)

[Image: Elmers020.jpg]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#7
Mine egne erfaringer med swift a-frame og nosler partition gold har været cirka 100% opsvampning og mere end 90% restvægt.

Fligende brækker nemt af kuglerne med massiv kobberspids ved høje hastigheder og ved lavere ekspanderer de meget trægt. Jeg har skudt en del med Winchester failsafe i .300 Win. og impalaer og vortesvin reagerer som om de blev ramt af fuldkappede kugler og render 200-300 meter for hjerte/lungeskud. På de tungere arter er der til gengæld gennemskud! - Jeg har aldrig fundet en i vildtet...

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
jeg skød en rå med remington core loct, indgangshullet ca ca 4cm og udganghullet 10 cm, den kan ikke anbefales til andet en varmit kugle

Jeg skød min dåhjort med en a-frame og den havde 2cm indgangshul oh ca 4cm udgangshul

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#9
Skyder selv med Rem. corelockt og har en kammarat som også gør, vi har skudt 5 bukke med den, fra 100-200 m og de er alle faldet på stedet, indgangshul=dia. og udgangshul som en 2-5 krone, de er skudt med 6,5x55 og 308, men er vil godt tro at den ikke kan holde til de hastigheder som Weatherby'en kan præstere.

Mvh.
Carsten
Svar
#10
Det er bare sjovt at remington laver core loct til både .300 weatherby og deres egen .300 rum, Men dødelig er den.

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#11
Et af Boddingtons Points var jo netop at en 300 model hidsig på 300 meter svarer til en 308 win indtil første 100 m. Og derfor skulle kuglen stadig kunne ekspandere. Skal han "bare" have mere energi i stedet for rækkevidde
går han op i kuglevægt og diameter.

VH Søren
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Den TSX kugle viser præcist hvad jeg selv har oplevet med Barnes kuglerne!

Kuglerne expanderer nærmest perfekt hvis de træffer dyret med en anslagshastighed indenfor der (i øvrigt ret brede) hastighedsinterval hvor de fungerer.
For høj anslagshastighed medfører at "fligene" flås af projektilet og bevæger sig som selvstændige små "granat-splinter" i uforudsigelige vinkler inde i dyret. Det bevirker oftest at dyret enten falder på stedet eller løber en tur inden det falder (for en korrekt placeret kugle)

Hvis anslagshastigheden er for lav (og den skal altså være meget lav) så expanderer en Barnes-kugle meget lidt, men den expanderer!

Jeg har testet 270 grains TX i .375 ned til under 1800 fps, og de expanderer stadig til en fornuftig størrelse, (og bevarer 99% restvægt, og at finde dem i dyret vil være meget usandsynligt, en 270 grains perfekt expanderet TSX med 2200 fps gennemtrængte 75 cm vand og 50 cm telefonbøger!!

Jeg har testet flere andre kugletyper i samme kaliber og hastigheder, bl.a. Nosler Accubond, og Speer Grandslam.. + Hornady's standard softpoints, og ingen af de andre fungerede nær så ensartet og gav så stor dybdevirkning som TSX'en

En 200 grains .308 kaliber kugle SKAL gå i stykker når den sendes afsted med 925 m/s og træffer dyret på 50 m's afstand, det er ganske simpelt hen spild af krudt, og energi, + unødig rekylpåvirkning[Big Grin][Big Grin] Havde dyret stået på 150 m havde sagen været ganske anderledes!

En af mine bekendte havde gennemskud på 2 Zebraer og 1 Kudu, med 270 TSX, alle dyrene løb et kort stykke, alle havde gennemskud, og hastigheden var mellem 2300 og 2100 fps, altså i den lave ende af "virke-området" for TSX'en
Øvrigt vildt, mest vortesvin, faldt på stedet, med gennemskud og masser af schweiss.

Nu mangler jeg bare at teste 270 TSX på kronvildtet ude på Djursland[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
hej dravis
tjek så lige de her kugler fra en .460 på bøffel, fra det norske broderforum, det kunne være noget for LOTTE

http://www.weatherbyrifler.com/forum/viewtopic.php?t=98

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#14
Min eneste erfaring med TSX er fra æljjagten i sidste uge i Sverige.
Jeg skød en æljko på 27 meters afstand med en 225gr, TSX i cal. 35 Whelen, som har en V0 på 818m/s

Der var gennemskud og æljkoen faldt på stedet og unden flåningen faldt en af fligene fra kuglen på gulvet. Den sad lige under skindet på udgangssiden og hullet var ca. 25mm i diameter. Jeg tester videre i Polen til december[^][8D]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...Dakota.gif [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)