Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Efterlysning: Tegninger af HVA 1900
#1
Jeg har brug for et sæt tegninger af HVA 1900 låsen med tolerancer og det hele. Jeg ved at sådanne har været i omløb i nogle år. Er der nogen herinde, der har kendskab til, hvor de evt. er til at få fat i?

De er ikke til at få fra Husqvarna.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Jeg har desværre ikke tegningen, og har heller aldrig hørt om den, hvis den skulle have tolerancer etc. på. Og jeg har ellers interesseret mig for HVA gennem nu mange år. Så jeg tvivler på at de findes endnu.

Men du kan evt overveje at kontakte ingeniør Gunnar Larsson himself. Så vidt jeg ved lever han endnu (det var ham der var hoveddrivkraften bag skabelsen af HVA 1900).

Alternativt kan du forsøge at gå i HVA-museets arkiv, der må da ligge en kopi, hvis tegningen altså findes endnu?

Som en sidste mulighed kan du jo overveje at spørge Pettson eller Frederik Franzen, de har som svenskere nok endnu mere idé om hvor tegningen er, end jeg har.

Men ellers kan jeg jo godt undre mig over hvad du skal med sådan en tegning. Det vil sikkert vække begejstring i Sverige, hvis typen endnu en gang bliver produceret i Sverige (selv om jeg godt ved at Skåne IKKE er en del af Sverige, men en del af Danmark. Blot kan vi for tiden ikke hævde suverænitet over det). Men ellers lave VOV jo en slags 1900-kloning.

Skulle du savne inspiration til en slags forbedret udgave af model 1900, kunne trepunktssikring, indbyggede baser, forskellige låselængder, og knaster der låser direkte i piben, efter min mening være gode udgangspunkter (men skån os for vekselpiber, plastik- og aludele, aftagelige magasiner og andre modenykke, heriblandt bevægelige låseknaster).

Nå, ovenstående er naturligvis blot min personlige holdning, jeg skal ellers ikke blande mig i din riffelproduktion (vær blot forvisset om at jeg vil studere resultatet nøje!).

Men finder du omtalte tegning ser jeg da meget gerne en kopi!

Venlig hilsen og held & lykke fra Umimmak Torulleq

PS Hvis det alene er en tegning af 1900låsens mekanik har jeg nok en kopi, men der er ingen tolerancer på!

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)