Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min første buk
#1
Min første buk.

Jeg gik ved ca 7.30 ud til området jag havde planlagt at pyrsche i.

Det var en stor græsmark på 15 ha med skov på 3 af sider og en roemark på den sidste

Jeg kunne allerede fra skoven se at der var flere dyr ude, men jeg kunne ikke se om det var bukke.

Da jeg fik pyrschet mig med til skovkanten, med rygsæk med proviant samt min skovfogdens skydestok (http://www.skydestok.dk/skydestok.htm), det er god som stok, når man skal gå forsigtigt.

Jeg sad og kiggede på 2 rådyr på ca 250 meter, der legede og stangede lidt til hinanden. Det var på en buk og en rå.

Jeg håbede på at de ville komme i min retning, og det begyndte de så på ved ca 7.45 (solen op 7.52)

Da de var på 200 meter rejste jeg mig forsigtig op og satte min skydestok solidt ned i mulden, så den selv kunne stå. Jeg tog riflen op på skydestokken og kunne tydeligt at det var en minimum en gaffelbuk. Jeg ser lidt bedre med min Zeiss 3-12*56 varipoint en med min optimic 8*56 håndkikkert. Jeg afsikre og kigger på bukken, der leger og spiser og ikke er god til at stå stille. Grrrr

Klokken bliver 8.00 og de er på 175 meter i konstantbevægelse grrr, jeg venter lidt og da klokken er blevet 8.12 løber de lige pludseligt ind på 150 meter og bukken begynder at spise. Med hele bredsiden til mig. Det skulle den ikke have gjort. Jeg stod med riflen på skydestokken, med min weatherby. 300 og en Barnes MRX kobber kugle med tungsten på 11,7 og 990 meter/s. Sigtet var helt stille på bladet og jeg trykkede mere og mere på aftrækkeren, og så gik skuddet og bukke lå der på steder og rå satte vist ny rekord på 0-100 for rådyr.

Barnes MRX kuglen var ikke hård ved dyret, på trods af hastigheden.

Jeg vil siden hen vurdere at det var en ulige 6 takker, da der var en tydelige tak på den ene sider der var knækket. Men et dyr på ca 20 kg. Og da det var min første buk, er jeg nok ikke habil til at vurdere om det er en guld eller platin buk Big Grin , men se billedet

Det var en stor forløsningen at få sin første buk efter kun at have skudt rå før

[Image: buk-web.jpg]

[Image: buk-riffel.jpg]

[Image: bukskudhul.jpg]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#2
Tilykke med den! Fint skud.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Tillykke

Citat:quote:

Det var en stor forløsningen at så sin første buk

Der findes ikke meget der er bedre[Big Grin]

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)