Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.308 win 150 gr. Kugle ?
#1
Hej..![Smile]
- Har brug for lidt hjælp og vejledning fra Urd`s brønd, som det ser ud til, at jeg har fundet i dette forum [Wink]
Jeg er kørt lidt fast..a la jo mere man tror man ved´...jo mindre ved` man !![:I]
Så lang historie kort.: Grundet mit jagtterræn skyder jeg oftest på omkring 200 meter. Råvildt . Vil gerne fortsætte med 150 gr.
Sætter pris på en rimlig flad bane.
Søger nu en jagt kugle .....samt en bane kugle. [|)]

Håber på masse konstruktive tilkendegivelser og svar...[Smile]

På forhånd tak for jeres hjælp !!

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#2
Hej DIB,og velkommen på VTF[Smile]
Bare lige et par hurtige bud på nogle kugler der opfylder dine krav.
Som jagt-kugle ville jeg da vælge Nosler Partition,den fåes i 150 grs.og Partition virker bare altid.Den er også fin til lange skud.Jeg har ikke selv skudt med den "lette" partition på jagt,så hvor hård den er ved kødet ved jeg ikke.
Og til banen kan du få Lapua Scenar,ikke i 150 grs.men i 155 grs.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Hvad med en Swift Scirocco II? Jeg har kun brugt den til et enkelt rålam i 7mm rem mag på ca. 100 meters afstand, og det var ikke skræmmende i forhold til kødødelæggelse. Den fås i 150 grains, og har en BC på 0,430. BCén er jo vigtig når du gerne vil have en rimelig flad bane i en kartoffelkaster [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Hvis du kun skyder råvildt, så er der jo mange valg.
Jeg selv skyder også 308, og har ca. 10 forskellige kugler som jeg lader og kan holde indefor bunden af en alm. sodavands flaske alle 150 grains kugler, men min favorit til råvildt må næsten være remingtons corelockt, den er så billig at jeg både bruger den til træning og til jagt på råvildt,kuglen koster ikke meget over en krone og de dyr som min kammarat og mig selv har skudt med den er døde i skraldet og der har været udgangshul på mellem en 2 og 5 krone, på afstande fra 100-200 m, sådant som jeg har dem ladet, så falder de 12 cm, når riflen er indskudt på 100m og rammer krydset, men du kan jo bare vælge anden indskydningsafstand.

Mvh.
Carsten
Svar
#5
Jeg bruger Nosler Ballistic Tip 150gr. i min 308.
Flad bane, præcis og billig.
Træning og jagt med samme kugle.
Desuden ret effektiv til råvildt.

Accubond vil være et bedre valg, hvis man vil jage lidt større vildt med samme kugle, men også dyrere
Svar
#6
Mojn !![Sad!]
Har sgu lige siddet 1 time og skrevet et svar/kommentar vedr hver af jer 4 gutter som har gjort jer den ulejlighed at svar ..Thanks !!
Da jeg så vil lægge det ind..pist..vupti..væk [V][V][Sad!]
F... ! F...! F...!

Mit cpr nr. siger jeg burde tilhøre den generation der er flasket op med det har net-halløj...blot har skov og marker været mere tillokkende...

Ulrik - Ujensen - CKN - TRG-S ...:

Har læst jeres bud og søger nu lidt mere info ( hvis jeg da ellers kan finde ud af det [:o)]) på....nettet ![xx(]
Hælder nok til 1 kugle. bane og jagt. Bonded er dog også interessant da jeg netop ..idag..har fået bekræftet at sydafrika bliver en realitet i april.[Smile][Smile]

Skal (forhåbentlig) skyde Bushbuck, Springbuck, Blesbuck, Impala.

Rem. corelokt - accubond - swift scirocco II - eller..??!

Hva` kunne jeg blive fortrolig med de sidste 2 1/2 mdr rådyr jagt, som jeg også kunne bruge ( om muligt!!!?? ) dernede..?
Er blevet oplyst at skudafstande ofte vil svare til dem som jeg er vant til herhjemmefra..
( Vil stadig gerne blive i 150 gr, flad og 200 m )
Lyder det som det rene nonsens....[B)]

Med fare for at berøve jer den sidste rest tiltro og forstand...
håber jeg dog at i har et bud..!![Smile]

Bedste hilsner fra
Kartoffelkasteren

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#7
Hej

Kugle til de formål du nævner; Jeg vil forslå en Hornady Interbond og
den er næsten identisk med med deres SST

Du bruger altså Interbond til jagt og træner med SST(til halv pris af interbond) der er muligt at lave de 2 patroner så de træffer ens nok.

Kugle vægt på mine grædende knæ vil jeg bede dig overveje at gå op i
165 grains. Alle match kugler til en 308 win ligger i dette leje.
Og den passer bare bedre til piben spørg mig ikke hvorfor, men den er mere harmonisk til kalibret. Du får i de berømte 9 af 10 tilfælde bedre præcision med en 165 end en 150. Desuden vil den højere vægt give bedre gennemtrængning og mindre ødelæggelse, i hvertfald i teorien.

Forskellen i BC er fra 415 til 447 og hastighed i en rimelig ladning uden overtryk bør være hhv. 850 til 825 M/S. Det giver ikke en forskel i kugle bane der er værd at beskæftige sig med når man først har lært den at kende og det skal du jo uanset.

Der er mange andre muligheder, men da du gerne vil skyde med det samme hele tiden er denne kombination det bedste jeg kan komme på.

Har du behov for nogle ladedata på en komprimeret 308 så sig til.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Mojn ![Smile]
-Sad igår aftes og regnede lidt på det...og kunne godt se, som du selv gør opmærksom på [Wink]at, 150 gr ville nok være i underkanten til afrika, 200 m osv.
Ville lige tjekke siden, kører nemlig op i landet idag, istedet for i morgen.
Tak for tilbuddet vedr. ladedata ![Smile]
Men jeg har heldigvis en skrap og erfaren bekendt til det !
Henvender mig i forummet, for at få input og meninger/holdninger at sammenligne med...det er sgu altid godt at høre noget fra flere sider og på skrå.. [8)]

Jeg har ikke gjort så meget i net og forum, men lur mig lige om jeg ikke kommer til at besøge dette forum regelmæssigt...
( hvis jeg ellers kan finde ud af at poste skidtet rigtig )[|)]

Rygdunk !
DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#9
Hej DIB!

jeg og et par jagtkammerater bruger Hornady Interbond med gode resultater. Til 308'eren findes den som 150/165/180 grain, jeg bruger selv 180 grain i 300wm.
Fandt en norsk test af premiumkugler hvor Interbond er med og får gode resultater, dog ikke topscore, det er nok pga lidt splintring.

http://www.performancebullet.no/filer/jhv_sept2003.pdf

MVH Explorer
Svar
#10
Mojn !
Interessant artikel/test . Har været ude og brænde lidt benzin af[8D]
den sidste tid i min søgen efter info.
Med risiko for at starte en "religionskrig"[Big Grin] vedr. meninger og holdninger omkring kugler, har jeg truffet et valg ....[}Smile]
Nemlig Hornady Interbond - som de 2 muligheder til bane og jagt.
( Accubond kommer med til det mørke kontinent [8])

Forhåbentlig kan jeg senere vende tilbage med nogle fede detaljer[Big Grin] samt resultaterne af mine valg[|)]

Tak for jeres svar [Smile] !!

Hilsen DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)