Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Viking Luxus
#1
Hej.

Jeg købte sidste år en riffel, med mærket Viking Luxus. Det er en riffel der er lavet i Sverige, men det er også det eneste jeg ved. Er der nogen der kender noget til mærket? Eller måske hvornår min riffel er fra, og om de stadig bliver produceret, samt dens værdi.

Hilsen Zaggo
Svar
#2
Hej Zaggo,
jeg har set en del af Viking rifler hos Kr.O. Skov i Bording. Det kan være de ved noget mere om dem. Jeg kender ikke rigtig meget til dem. Men jeg synes de minder lidt om Kongsbergs rifler.

mvh. Johannes
Svar
#3
En Viking er fremstillet hos Antoni Zoli i Italien og er samme riffel som AZ1900. Er næsten identisk med italiensk fremstillede Husqvarna 1900. 3-punkts sikring er standard og alt i alt får man meget for pengene. [Smile]

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Nej M@X
Låsestolen er fremstillet hos Metal Mecannica Stoccetta i Brescía i Italien, Piben er en Steyr Manlicher, Skæftet er fremstillet i Danmark, og den riffel der er tale om er samlet i Danmark i 1992, det rejer sig om restproduktionen fra det svenske firma Viking Arms AB fra Värnamo , hvor restpartiet og rettighederne blev solgt til derres danske skæfteleverandør.

jbn
Svar
#5
Tusind tak for alle jeres hurtige svar.
Men hvordan ved man sådan noget? Har søgt over alt på nettet, og har ikke fundet en disse....

Hilsen Zaggo
Svar
#6
Hej Zaggo
Hvordan man ved sådan noget?
Det kan du se på tv2 Dags Dato på søndag mellem 19,30 og 20.30

jbn
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Nej M@X
Låsestolen er fremstillet hos Metal Mecannica Stoccetta i Brescía i Italien, Piben er en Steyr Manlicher, Skæftet er fremstillet i Danmark, og den riffel der er tale om er samlet i Danmark i 1992, det rejer sig om restproduktionen fra det svenske firma Viking Arms AB fra Värnamo , hvor restpartiet og rettighederne blev solgt til derres danske skæfteleverandør.
jbn


Du JBN
Så fik vi det på plads, jeg bøjer mig for overmagten, men har jeg ret i at Viking og AZ er i familie uanset hvor låsestolen er fremstillet?

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Hej M@x
nu skal du ikke få hold i ryggen[Wink]
Ja der er et familieskab som du nævner. Begge er lavet efter let modificerede 1900 tegninger, og begge låsestole er fremstillet samme sted.Viking 1990std blev samlet af AZ med italienske piber og italienske SILE skæfter. Men nu gik det oprindelige spørgsmål på Viking 1990 Lux, hvor forholdene er som jeg beskrev.
Trepunktssikringen som reelt er en topunktssikring med Plyndringsfunktion, var den største tekniske forskel mellem Husquarna/carl gustaf 1900 og Viking 1990, den blev patentanmeldt og udviklet af en svensker ved navn Lars Uno Wågeson, der var stifter af Viking Arms AB (en af mine gode jagtkammerater). Efter Vikings ophør "stjal" fortsatte AZ samleprocessen og solgte std versionen under Antonio Zoli navnet.
Stifteren af det nuværende S&L Produktion, var langt inde i overvejelserne om at videreføre Viking 1990 Lux produktionen, før "tumben" købte Schult & Larsen, og i stedet videreudviklede deres riffelproduktion, til hvad det er i dag.

Antalsmæssigt blev der solgt ca 700 viking rifler i Danmark, primært gennem Kr. O. Skov

jbn
Svar
#9
Hej Ignorant

Tak for tippet angående Dags Dato. Troede egentlig du sagde det for sjovt, men satte da mig til at se det alligevel. Det er rart at se, at der er nogen danskere der har modet til at drive sådan et firma (S&L). Nu ved jeg da hvilket mærke min næste riffel skal være[Big Grin]Men der går nok et par år eller 10, før det bliver muligt[V]

Hilsen Zaggo
Svar
#10
Hej Ignorant!!

Jeg høre en lille fugl pippe at du er tilknyttet S&L produktion
i jylland, laver i stadigvæk rifler eller er det piber der er det
hovedsaglige??
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)