Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 4
#1
Hej!

Jeg ved ikke om der er nogen der allerede har postet dette link,
men under alle omstændigheder er det et kig værd.

Overskriften til nedenstående bilede lyder:
A 500/465 Nitro Express Holland & Holland compared to a 4-bore.

[center] [Image: 4-bore-part1-p1p20v5no4.jpg][/center]
http://www.african-hunter.com/4-bore_part_i.htm
http://www.african-hunter.com/4-bore_part_ii.htm

Jeg tør ikke tænke på rekylen...

Mvh

Michael
Svar
#2
Jeg har læst artiklerne for nogen tid siden, det var faktisk forfatteren og brugeren (og bøssemageren!!) der først brugte betegnelsen "at danse med riflen" om oplevelsen af rekylen!!

Det der siden har fascineret mig er det AFSINDIGT flotte bøssemagerarbejde!!! prøv at kigge nærmere på både træ og metal på den 4-bore!!!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by dravis
[brDet der siden har fascineret mig er det AFSINDIGT flotte bøssemagerarbejde!!! prøv at kigge nærmere på både træ og metal på den 4-bore!!!!!



Ja, flot! Det er jo heldt vildt den perfektionisme, og nok også kapital, der er lagt for dagen i at lave det våben. Han skriver jo også at han begyndte i 1985 med at udtænke projektet for til sidst at nedlægge bøflen i 1998.

Og så er sådan et hanegevær jo ekstremt elegant - selv i 4-bore!

Det er da også en fin testskydningsskive han kunne præstere på 25 meter!
Svar
#4
Jeg så en Holland & Holland kaliber 4 (hagl) i 100% stand for et par år siden da jeg besøgte H & H i London.
Total lækker sag med sidelukke, 36 tommer damaskuspiber og engelsk skæfte.Den var reguleret til 4 ounze ladninger,ca 113 gr.
Den gad jeg godt have med på gåsejagt !!![8D]

Desuden havde de en kaliber 8 med to sæt piber.Haglpiberne til 3 ounze hagl ( 85gr)og et sæt riflede piber.
Kan desværre ikke huske priserne,men de har sikkert kostet spidsen af en jetjager !![Big Grin]

Når jeg engang bliver en del af den lovgivende forsamling, er mit første mål at få disse kanoner genindført i Danmark !![Big Grin][8D]
Det ku' være drønskægt at jage med sådan et monster !

MVH
Kasper[Smile]

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)