Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
jagtradio
#1
For en tid siden købte jeg 4 stk. motorola Walkies til brug i Sverige.
Disse Walkies fungerer ikke optimalt som jagtradio. Det går nogenlunde når vi er placeret i de forskellige jagttårne, men eksempelvis, bag en klippe er det ret dårligt.
Jeg har hørt rygter om at nogle frekvenser skulle være frigivet til jagtbrug, altså gratis, er det rigtigt? I givet fald, hvad skal man købe og kan de også anvendes i Danmark.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
31 MHz & 155 MHz anvendes i Sverige. 155eren er den bedste til at sende modtage/signal - men jeg vil tro at 31 MHz er den absolut mest udbredte...

Og du har fuldstændig ret når der går terræn i den.. så kan det være vanskeligt at høre andre... Det er her vigtigt at man altid har en skovantenne på - den almindelige duer ikke.. så over skulderen med den....

I DK tjaeee ved det faktisk ikke - men 155 tror jeg helt sikkert ikke man må bruge. 31 MHz er jo berømt for at man kan få lidt af hvert ind på... så hvorfor ikke... men det er squ nok ulovligt...
Svar
#3
Hej Knerik!

I Sverige understreges det ofte, hvor vigtigt det er, at antennen sidder höjt og at radioen ikke er gemt bort i en jakkelomme. Til min jagtradio har jeg en slags seletöj, som fikserer radioen höjt ved venstre skulder. Det fungerer fint og skulle öge räkkevidden 10-30%.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Jep placeres højt. Jeg bruger selv militærets M84 kampjakke (tror jeg nok det er) og der er 2 stropper i venstre side som er perfekt til formålet.

Bruger denne... koster nu 1295 sv. - det er squ da billigt og den er bedre end mange af dem som jeg taler med [8D][8D] forstået at når vi afventer samlet hvad der så skal ske så får min næsten altid lyd ind... [8D]

[Image: 666151.jpg]
Benämning
MK31 - 31MHz Baspaket med torrbatterikassett
Info
En kompakt, robust och kraftfull 31MHz kommunikationsradio som bl.a. erbjuder 4W högeffekt på vissa kanaler.
»hxbxd: 130x55x35mm
»Vikt: 190 gram (utan batteri)
»Kanaler: 24 kanaler
»Uteffekt: 1W, 4W (Högeffekt på kanalerna 1 t.o.m. 5, 11 t.o.m. 13 samt 19 t.o.m. 24)
»31MHz frekvens. Baspaket Levereras med: (OBS! Batteri&Laddare ingår ej i baspaket)
»Programmerad Stationsenhet
»1 kort antenn (20cm)
»1 lång antenn (50cm)
»Torrbatterikassett
»Handlovsrem
»Förvaringsväska
»Bältesclips
»Öronmussla
»Svensk Bruksanvisning
Tips vid användande av 31MHz Hunter:
För bästa effekt skall batterikassett användas med vanliga, ej uppladdningsbara, 1,5V AA-batterier av god kvalitet (se separat avdelning under kategori Batterier i onLinebutiken). Detta ger erfarenhetsmässigt bättre prestanda än användande av 1,2V uppladdningsbara batterier. Kom även ihåg att använda den Långa antennen för bästa effekt.
- OBS! När man använder vanliga 1,5V AA-batterier får batterikassetten ABSOLUT INTE laddas!
Pris Torsbo
1295.00
Svar
#5
Jeg har min radio i venstre brystlomme, det virker godt når bare antennen er fri. Det hjælper også noget at holde radioen i hånden, ellers er det antennelængde og udgangseffekt som bestemmer hvor lang afstand man kan sende/modtage af de ting man selv har indflydelse på. Er der meget bakket og mange træer må man ty til en kastantenne, jeg har selv sådan en men den er ret besværlig at bruge da den skal hænges op i et træ og derfor egner den sig bedst til faste pas, og sådan noget bruger vi heldigvis ikke.
Med sådan en fætter (kastantenne)får man bare dækning uanset bjerge og træer.

MVH
Mugge

[Image: th_Lafayetteradioer.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#6
Mugge!
Du glemte at sige at det kræver at du ikke kaster antennnen længere væk end at den ene ende stadig kan nå radioen[Wink][Wink]

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Hej.
Heroppe i grønland, bruger vi normale skibsVHF fx. ch 69 ect. det svarer ca. til 155 Mhz og har en fantastisk rækevide + det giver sikkerhed hvis der sker ulykker, således kan man kalde via normal skibskanaler og bede om hjælp.
Dette kan i sikkeret ikke bruge i dk eller andre steder, men jeg vil anbefale vhf eller uhf radioer, der er ikke støj og de har en rækkevide på ca. 5-8 km også i dårligt områder, og man er ikke så afhænig af en stor antenne. 31 Mhz er ikke godt idet det bliver anvendt til landmobile anlæg og de forstyrer. lige et lile pip fra en som også er radioamatør [8D]

Det vi kan nå idag, er vi fri for at gøre imorgen
Svar
#8
Jeg har en radio magen til den blå (155 Hz), som Mugge viser et billede af. Den kan kun anbefales - isär hvis man kombinerer med en öresnegl eller kopling til elektroniske hörevärn.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Jeg har en radio magen til den blå (155 Hz), som Mugge viser et billede af. Den kan kun anbefales - isär hvis man kombinerer med en öresnegl eller kopling til elektroniske hörevärn.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Du har fuldstændig ret i at den blå(155 Hz) radio er meget bedre en den gule(31 Hz) som jeg selv har, men det er ikke let at få et helt jagtlag til at skifte deres radioer, når de nu har virket godt i mange år. Forøvrigt synes jeg ikke de har for meget begreb på de jagtradioer som de har levet med i så mange år, det kom helt bag på dem at de kørte på en laveffektkanal (kanal 10 som sender med 1watt) og at man kunne fordoble rækkeviden ved at skifte til en højeffektkanal(feks. kanal 11 som sender med 4 watt)men nu var man vant til at bruge kanal 10 og sådan skulle det blive ved med at være. BASTA.[Sad!][xx(][Sad]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)