Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ADVARSEL : Eley Hawk Bismuth Forest Impax
#1
Dato 27/10-2006

Til jægere samt skytter!

Vedr. løbssprængning af våben.

Vi har konstateret ved brug af Eley Impax Bismuth nr. 4+5 følgende:

- Der har været 2 løbs-sprængninger (højre kammer i begge tilfælde)
ved brug af Eley Impax nr. 4+5.

Vi har ved selvsyn konstateret at de patroner det drejer sig om har været unormalt tykke i hylstret.

Da vi ikke umiddelbart mener det er fejlbehandling gør vi opmærksom på følgende:

- Gamefair fraskriver sig ethvert ansvar i forbindelse med brug af Eley Bismuth.

- Der bør derfor ved hver enkelt patron tjekkes at de ser normale ud før anvendelse.

- Ligeledes vil Gamefair indskærpe at der benyttes skydebriller samt at være ekstra opmærksom ved at kigge gennem løbet efter hvert afgivet skud samt
selvfølgelig før ladning med patroner, uanset patronfabrikat.

Vi vil efterfølgende få foretaget en uvildig test for at få en afklaring på årsagen til disse løbssprængninger og vender derfor tilbage med endelig information.

For god ordens skyld gør vi opmærksom på at patronerne ikke er leveret af Gamefair,
men at det ulykkelige hændelsesforløb er sket for en af Gamefair’s kunder.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Er kvalitetskontrol efterhånden en by i rusland i vore dage ?
Har selv set skader efter en tungstenspatron.
Det skal så retfærdigvis siges at tungstenspatronen måske blot fuldførte en gammel skade.

JPL
JPL
Svar
#3
Det er s'gu da godt at nogen råber vagt i gevær, særligt når det dybest set ikke er de pågældenes opgave. Det havde været mere klædeligt, om det var importøren eller fabrikanten, der var ude med advarslen....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Så er det jo heldigt at deres egen patron "Venatum Bismuth" netop er blevet godkendt som skovpatron.............
Svar
#5
Så reagerede importøren

Øjeblikkelig tilbagekaldelse af Eley Hawk Bismuth Forest Impax, 28 gram-haglpatroner

Dato: 30/10-2006
Normark Denmark A/S, den danske distributør af jagtpatroner fra den engelske producent Eley Hawk Ltd., er blevet informeret om to tilfælde af våbenskader, som måske kunne være forårsaget af brugen af haglpatroner af mærket Eley Hawk Bismuth Forest ”Impax”. Der er udelukkende tale om patroner i kaliber 12 med en haglvægt på 28 gram.

Normark Denmark A/S fraråder brugen af patroner af typen Eley Hawk Bismuth Forest ”Impax” indtil videre informationer foreligger. Såfremt man er i besiddelse af patroner af denne type, bør disse returneres til den forhandler, hvor patronerne er købt, hvor de kan blive ombyttet til anden type.

Normark Denmark A/S gør opmærksom på, at tilbagekaldelsen kun vedrører ovenstående patron fra Eley Hawk.

På Eley Hawks vegne beklager Normark Denmark A/S den ulejlighed, dette måtte forårsage.

Nils Larsen, Normark Denmark A/S
Tlf: 8711 4170 / 3051 9070

Danmarks jægerforbund

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#6
Det var da hyggeligt - Jeg har 2 æsker stående, så godt jeg stadig er i gang med resterne fra sidste år......

Det skal blive spændende at se hvad forhandleren siger når de skal bytte, for hvem gemmer kvitteringer på patroner - Det kunne jo ske at "finansiministeren" opdagede dem [Wink]

Mvh.

Jørgen
Svar
#7
Normark siger idag :

Løbssprængninger.
I weekenden omtalte vi to tilfælde af løbssprænginnger i haglvåben. Sprængningerne skete med den samme type ELEY-patron, og derfor tilbagekalder Normark nu alle patroner af mærket Eley Hawk Bismuth Forest ”Impax”. Der er udelukkende tale om patroner i kaliber 12 med en haglvægt på 28 gram.
Det er Normark Danmark A/S der distribuere disse patroner og Nils Larsen beklager naturligvis dybt de dramatiske løbssprængninger, som skete for den samme person, uden at jægeren kom alvorligt til skade.

Tilbagekaldelse.
”Indtil vi præcist har afgrænset problemet til eksempelvis et enkelt lot-nummer, tilbagekalder vi alle 28 grams Eley Hawk Bismuth Forest ”Impax” i kaliber 12,” forklarer Nils Larsen, og beskriver samtidig, at konferencer med fabrikken og andre våbenkyndige giver anledning til at formode, at det er krudtet i patronerne det er gået et eller andet helt galt med.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#8
Prøvede den samme person lige een mere i et andet gevær efter den første løbssprængning?????

[center][:0][/center]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Citat:quote:

Prøvede den samme person lige een mere i et andet gevær efter den første løbssprængning?????


Ja og rygtet vil vide at det var nye våben og højre løb i begge tilfælde, men det må siges at manden var velforberedt, hvormange har 2 geværer med på jagt[?]
Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#10
"Hold da helt op, der var smæk i den patron - eller var det mon jagtgeværet, der var dårligt? Vi prøver lige en mere...nu er parret alligevel ødelagt.....BANG! Den var heller ikke for god...hvor mange er der tilbage i kassen...?"

Jeg gad vide hvor stor en erstatning jægeren får for bøsse nummer to - og hvordan havde hans enke mon stået, hvis andet forsøg havde taget en del af hovedet med sig?

Et hændelsesforløb som dette oplever man ALDRIG med en Blaser (der gives ikke nogen chance nummer to[B)]!)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#11
Sikke kvikke I er til at dømme den stakkels mand med de mange geværer..!

Uheldet skete ikke på samme dag, men uheld nr. 2 dagen efter, da jægeren havde fået ombyttet til et nyt gevær, da man (herunder forhandleren) mistænkte våbenet og ikke patronerne.

Hilsen,
HCS
Mange hilsner,
HCS
Svar
#12
Hunters magazine skriver godt nok 2uheld på 2 dage,så må ham her jo være galt på den, eller har der været flere[?]
Sakset fra jagtformidling
Citat:quote:

Benyt ikke Eley grandprix bismut forrest købt fra i år, da de er årsag til 100% garanti for en kammersprænging.Pga fejl i filtproppen der forsager for højt tryk. Det er kun patroner købt i denne sæson der giver problemmer. Var på jagt med en der havde oplevet 2 ulykker samme dag med disse patroner med nye gevær. aflevere dem derfor tilbage og køb nogle andre. Importør Normark. Denmark


HCS, vi dømmer vel ikke manden, men jeg må indrømme at jeg er så stor en tøsedreng at havde jeg en løbssprængning om lørdagen skulle jeg ikke nyde noget af at forsøge igen om søndagen[:I] i det hele taget ville jeg vente indtil man var 100% sikre på hvor fejlen var og ikke kun havde en mistanke.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#13
Mit indlæg er blot en reaktion på oplysningen om, at den samme mand står for begge løbssprængninger. Oplever man en løbssprængning, så vil det groft sagt næsten altid skyldes defekt ammunition, defekt våben eller en blokade af løbet. Medmindre sidstnævnte er KONSTATERET (og det kan det jo ikke have været) så risikerer man både liv og lemmer hvis man GÆTTER på, at det var våbnet og fortsætter med at bruge af ammunitionen uden videre undersøgelser.

Vi ved ikke hvem manden er og det er også rygende ligegyldigt, for det er hændelsesforløbet der er interessant. Det er godt, at sådan noget kommer frem, for alle andre bliver på den måde mindet om, at sikkerhed ikke kun er et teoretisk spørgsmål og at der heller ikke i den virkelige verden er plads til tanketorsk af dette format. Han kunne jo rent faktisk let have slået sig selv eller andre ihjel i andet forsøg.... Groft sagt begår han en fejl af samme alvorlige format som patronfabrikken begik, da de producerede den defekte ammunition (hvis dette er tilfældet) da han prøvede en patron mere fra det samme lot.

Som sagt er mandens identitet uinteressant og vi har ikke noget behov for at dømme ham. Men det han - ifølge de foreliggende oplysninger - har gjort, er et klart eksempel på, hvad man ikke skal gøre, når man oplever en løbssprængning!!!!

P.S. Hvis en forhandler virkelig har "gættet med", byttet våbnet og blot ladet kunden skyde videre med samme ammunition, så bør vedkommende i den grad have røde ører. For man må trods alt kunne forvente, at en forhandler besidder en eller anden grad af teknisk indsigt (hvilket vedkommende i dette tilfælde viste sig at være totalt blottet for).

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Mere end 27.000 af de farlige patroner i omløb!!![:0]

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5249875.html?rss

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
2 lot-numre

http://www.jaegerforbundet.dk/384/39/1/2838

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Citat: "Eley Hawk Ltd. anser det for sikkert og pålideligt fortsat at anvende patroner fra hele Eley Hawk Ltds. produktprogram, inklusive Eley Hawk Bismuth Forest Impax patroner (med undtagelse af ovenstående lot-numre)."

Nu ved jeg godt, at dette drejer sig om "damage control" - fejlagtig ammunition, der forårsager løbssprængninger er noget af en ridse i lakken på ethvert ammunitionsfirmas image.....for nu at sige det pænt. Men hvordan kan ejere af Eley Hawk Bismuth Forest Impax patroner eller andre patroner af samme fabrikat og konstruktion vide sig sikre på, at den fejl der åbenbart har sneget sig igennem produktion og kvalitetskontrol for disse patroners vedkommende med sikkerhed er afgrænset til disse to lotnumre????

For mig at se skal der en betydeligt mere detaljeret redegørelse for, hvorfor man med sikkerhed kan afgrænse fejlen til disse lotnumre, før der med rimelighed kan genskabes tillid til sikkerheden. Det er meget betryggende, at Birmingham Proofhouse borger for sikkerheden, men de har jo ikke opdaget disse fejl, så i den aktuelle situation, bibringer oplysningen om deres indblanding ikke megen tryghed.

Hvis jeg havde en kasse Eley Bismuth patroner stående, som jeg med rimelighed kunne have den mindste mistanke til, ville jeg nok afvente en fuldstændig redegørelse for fejlens omfang og ikke forlade mig på Eleys tillid til deres eget produkt. Var jeg i Normarks sko ville jeg fastholde en fuldstændig tilbagekaldelse, indtil samme redegørelse forelå - jeg ved, at det er dyrt, men på den måde sagen nu er håndteret af Eley og Normark, påtager de sig et ekstra ansvar hvis der forekommer en løbssprængning mere uden for de angivne lotnumre.

I øvrigt ligger der formentlig i tusindevis af løse patroner spredt i alverdens jagttasker, hvoraf lotnumrene ikke fremgår. Hvordan vil Normark/Eley kunne bevise deres uskyld, hvis en sådan patron forårsager en kammersprængning, når nu de har valgt IKKE at tilbagekalde samtlige patroner af pågældende type????

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Nu har jeg set billederne af de to geværer på http://www.huntersmagazine.com

Det ser ikke for godt ud, især synd for den fine sidelåsbøsse.[V]

Og nu til spørgsmålet, er der nogen erstatning at hente nogen steder fra [?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#18
Hej

Med mit kendskab til produktansvars lovgivningen og
diverse forsikringer for denne type ansvar er der ikke tvivl om første
våben. Den går rent ind under loven, og der er også dækning på forhandlerens police medmindre denne er misligholdt.

Nummer 2 er mere speget.

A. ved gentagelse af en risiko kan producenten vel til en vis grad sige at manden ignorere en kendt risiko. Dette kan give nedsættelse eller bortfald af erstatning.

B. Forhandleren af patronerne kan ikke bruge den undskyldning, da han ikke inddragede dem efter første forsøg.
Jeg håber forhandleren har sin produktansvarsforsikring i orden og ikke kun en erhvervsansvarspolice. Nu gik det godt uden personskade denne gang, men var der røget en underarm med efterfølgende erhvervsevne tab på en erhvervsaktiv mand med langt til pensionsalderen ...................ja så skulle han op med væsentlige dele af den beskadigedes årsløn frem til pensionsalderen. Hvilket er ganske rimeligt.

Konklusionen er derfor til alle der driver fritidsforretning vær jeres ansvar bevidst og overvej lige om den ansvarsforsikring nu også er for dyr. Det gælder også de hjemmeladere der lige laver lidt for
andre. betales der så meget som en krone for det er det prof. det har di fleste ikke tilladelse til og heller ikke nogen forsikring for.

Desuden til alle brugere af våben

erstatning eller ej hvad kan man bruge pengene til hvis underarmen er rykket af ?

VH Søren

PS Normark og Eley kan fra skrive sig alt det ansvar de vil.
Det gælder ikkke ved person eller forbruger tingskade.
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
[quote]Originally posted by Høgh

Citat: Hvordan vil Normark/Eley kunne bevise deres uskyld, hvis en sådan patron forårsager en kammersprængning, når nu de har valgt IKKE at tilbagekalde samtlige patroner af pågældende type????

Jvf. Hunters Magazines artikel om sagen og ombytning (URL ovenfor):
"...derfor beder Normark Danmark A/S, som importerer ELEY-patronerne om, at alle der er i besiddelse af Eley Impax Bismuth 12/28 i 4 hagl leverer patronerne tilbage i original emballagen til den forretning hvor de er købt, hvor de byttes til andre patroner".

Det er altså ikke nødvendigvis kun to LOT-nr-serier, men netop alle i pågældende type. Men jeg har nu ikke selv undersøgt sagen. Jeg købte Vanatum Bismuth-patronerne, som nu omsider er godkendt til skovjagt. Helt tilfreds med det - især nu.

Mange hilsner,
HCS
Mange hilsner,
HCS
Svar
#20
Hmm. Nu har jeg kigget lidt nærmere efter i sømmene: Normark udsender to pressemeddelser, respektivt 30. okt. og 1. nov. Den første omhandler alle patroner af den pågældende type, den anden alene de to LOT-nr.

Jeg vil derfor tro, at artiklens forfatter - på linie med de fleste forhandlere - anlægger sin egen holdning til sagen (nævnte art. er fra 2. nov.). Det vil være bedste service og fin konduite at ombytte ude i butikkerne. Men Normarks holdning synes dog dokumenteret i deres 2. pressemeddelse - ro på: "Det er "kun" godt 27.000 patroner fra 9. marts, resten er gode nok".
Jeg har i øvrigt hørt fra kilde som deltog på begge jagter, at dimensionen på patronerne var større end normalt. Har nu også læst om forkert krudtmængde. Hmm. Jeg er nu glad for mine Venatum...

Atter hilsen,
HCS
Mange hilsner,
HCS
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)