Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kragejagt
#1
Hejsa

Ja nu har jeg så tiltusket mig noget jagt hos en bonde imod at jeg skyder krager og skader omkring gården... Hit med nogle fiduser og erfaringer til kragejagt[Big Grin]

Jimmy[:p]
Svar
#2
En udstoppet ræv eller musvåge plejer at være en sikker magnet på de grå banditter - Desværre (eller det vil sige, at det er heri at sporten ligger) husker de som en elefant, hvilket gør at de aldrig hopper i samme fælde igen. Krager er yderst sky og vagtsomme fugle, og til tider kan de overraske selv de mest erfarne jægere. Dravis (mener jeg at det var) beskrev på et tidspunkt at kragerne smuttede udenom hans skjul, da der omkring stedet lå kragedun på jorden. Da de var pillet op og fjernet ville de gerne trække over igen [:0]

Jeg foretrækker nu selv at skyde dem med kugle, men det kan da også være sjovt med hagl. Hvad havde du selv gjort af forestilling omkring jagten ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#3
Jeg har desværre ikke så mange råd med lokkere og sådan, men jag kan da komme med lidt af det andet. SID STILLE. De ser alle bevægelser. Alle. Man skal sidde stille indtil de er så tæt på at man kan nå at skyde dem selvom de ser en når man kaster geværet til kinden. Ellers kommer de ikke tæt nok på. Desuden er kamoflage vigtig. Det nytter ikke noget at sidde og smile med sit vinterblege ansigt eller andet der ikke passer ind i baggrunden. Sidste vinter sad jeg en del ude, og en dag hvor de slog af langt ude hver gang, gik jeg ud og så på mit skjul. Der kunne jeg se at min vandflaske ikke rigtig passede ind bag stolebenet. Da den blev pakket ned i tasken gik det meget bedre. Der skal ike ret meget til før de bliver mistænksomme.

Håber du kan bruge det til noget.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Lav skjulet så det ikke er større end nødvendigt, helst så der er skygge. Dette gælder kun for transportable skjul. Stationære skal være mere magelige. Bruger du camo-net, så garnér det gerne med omgivelsernes materiale. Det må ikke "stikke af" fra det omgivende natur. Kan du få hunden til at sidde bagved og med en åbning i siden/bagud, så undgår du at hunden ryger i garnet i bare iver.

Har du ikke ræv/musvåge/ugle, så anvend helst udstoppede eller frosne krager, plastickrager med pålimede kragevinger kan også bruges.
Er der sne, kan et stykke skind og noget rødbedesaft anbefales som "måltid" i din krageflok.

Brug gerne ansigtsmaske og handsker, og snig så skyderen til kinden uden at de ser det, når de er på skudhold. Så er de nemmest at ramme. Når de først slår volter, så skal man til at "gange og dividere" noget på foranholdet.

Vil du prøve at doublere, så skyd til den krage der er længst væk først, så er der mere tid til at snuppe nr. 2

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Hej igen

Tak for rådene indtil videre[Smile]
Har lige siddet derude i nogle timer. Havde sat mit camonet op imellem nogle thujaer og sad rimeligt godt i skygge, og med vovse liggende under stolen...
Men for h....... hvor ser de godt, og hvor er de mistænksomme. Den mindste bevægelse tættere på end halvtreds meter og væk er de...
Har ikke lige fået købt nogen lokkere endnu, så der gik en rum tid før det lykkedes at skyde den første. Den blev lagt 18-20 meter fra skjulet med udbredte vinger og hovedet løftet, og så skal jeg ellers love for at der kom gang i den. Men jeg måtte også konstatere at jeg skal arbejde lidt med min tålmodighed og vente til de er tæt nok på før jeg bevæger mig det mindste[Wink]

Imorgen har jeg heldigvis fri, så jeg må lige ud og købe mig en lokkeugle mm, og så ud og sidde. Denne gang i mit camosæt med ansigtsnet og handsker

Jimmy
Svar
#6
Tillykke med debut'en, det er en sejr hvergang man får en af de grå på skudhold.

Med uglen gælder det også; undgå plastic.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Aiii Clax... Nu er jeg lige kommet hjem med den grimmeste lokkeugle butikken havde..... sføli af plastic[Sad]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Jimmy

Aiii Clax... Nu er jeg lige kommet hjem med den grimmeste lokkeugle butikken havde..... sføli af plastic[Sad]



Nå ja..Jimmy, jeg glemte at spørge om jeg måtte forære dig min gamle plastlokkeugle [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#9
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#10
Den kan virke, plastuglen, men ofte er vejret sådan at kragerne slår af istedet for på.

Måske kan du lime nogle fjer på, eller noget skind, for mange ugler af skind fungerer udmærket. Overfladen skal være "naturlig" da det ikke bliver forkert i farven/overfladen ved fugtigt vejr.

Min plastugle virkede bedre med gåsevinger, men ikke optimalt. Jeg bruger den så at sige aldrig.

En enkelt udstoppet krage i et træ er bedre end ti plastkrager på jorden.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Det er ganske rigtigt den med "de grå fjer" der lå og flød, DET ville banditterne ikke være med til!!

Jeg er gået over til en ny teknik.. Langdistance!!

Krager føler sig helt sikre når de kan holde 150 -200 m til aktivitet og mennesker... men min 6,5x55 med 108 grains Scenar kan nemt række dem derude[Big Grin] lidt godter spedt ud på gode steder med bagstop sørger for at de kommer tilbage!
Mere end et par dage husker de ikke!!

Kragerne føler sig også ret sikre i de udgåede træer i min baghave, og her kan jeg række dem med salonriflen! hvis jeg kan undgå at de ser mig.[8D]
Man kan sagtens skyde en del krager fra et rigtigt godt skjul, hvis man kombinerer våben, f.eks. salonriffel og haglbøsse.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Hej

jeg er selv ivrig kragejæger med jagtgevær. da jeg finder det utroligt spændende og udfordrende. da krager er fugle med gode øjne og er meget sky af natur.

jeg har selv lavet krageskjul af gamle tagplader sat på et stativ af lægter, det tager cirka 3 timer at lave et ordentligt skjul af brugte tagplader og lægter. skjulet er placeret i et hegn så det har noget natur at falde ind i.
henover/rundt om skjulet har jeg lagt et sløringsnet fra det militære overskudslager, så det er næsten ikke til at se at det er et skjul med det menneskelige øje.

for at lokke kragerne tæt på anvender jeg en ugle, hvorpå jeg har påmonteret skindet fra en flået hare, og vingerne fra en fasanhøne, det er bare noget kragefuglene ikke kan stå for.
det kan godt være lidt svært at få skin og vinger til at side korrekt, men her er varmelim hemmeligheden, så bliver plast uglen næsten levende. (har enkelt gang tiltrukket et ornitolog, som ikke havde set så store ugler på de kanter før.)
skjulet giver også læ for jæger og hund, så bagenden ikke er frosset helt af, har været på kragetræk hvor uglen fik islag

jægeren skal også helst være iført sløring af den ene eller den anden slags, jo bedre desto flere krager er der at koge suppe på.

kragerne slår/angriber uglen (ikke alle krager slår/angriber), og når de angriber plastdyret er de til at få ramt på, da de så er inde på ca. 25-30m.

når kragerne begynder indflyvningen til lokkeuglen, skal man undlade at kikke på dem, da de med det samme ser hvis der er nogen der kikker på dem, vent bag skjulet de skal nok komme tæt på lokkeuglen.

jeg har prøvet at anvende lokkekald, men med mine musikalske evner skræmmer de mere end de lokker. men har haft kammerat med på jagt der kunne sige som en krage og det virkede rigtigt fint.

hvis man så tager vingerne og halerne af de skudte krager helt inde ved skroget, og så varmelimer dem på sine plastkrager, og så er det noget der dur, det behøver ikke være krager med "flok" almindelige plast krager er rigeligt fine.

jeg mangler bare lidt frost, for at der kommer rigtigt kragetræk der hvor jeg har jagt.
Svar
#13
når uglerne begynder indflyvningen til lokkeuglen, skal man undlade at kikke på dem, da de med det samme ser hvis der er nogen der kikker på dem, vent bag skjulet de skal nok komme tæt på lokkeuglen
FY [Big Grin][:I][Big Grin]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
[center][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][B)][/center]

Mvh Sneppen

Vi vil have [Image: images1_280406.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Klunseren

Hej

når kragerne begynder indflyvningen til lokkeuglen, skal man undlade at kikke på dem, da de med det samme ser hvis der er nogen der kikker på dem, vent bag skjulet de skal nok komme tæt på lokkeuglen.



Det har også været min fornemmelse, og derfor har jeg købt sådan et par:
[Image: 05cvg-main1.gif]
hos Andersens Jagt-Grej ( http://www.jagt-grej.dk se under CamoVision). Jeg har ikke prøvet dem endnu, men det ser godt ud på "før og efter billedet"

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)