Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan gør jeg ??
#1
Hej, jeg har lige købt en SKB 400, som hvis man ser godt efter har et meget flot skæftetræ med masser af krummelure og andet gejl, men træet er meget mørkt så man kan næsten ikke se årene i træet. Jeg regner med at det er fordi at det har fået olie og snavs olie og snave olie og snavs i lang tid så at en masse snavs er indkapslet i overfladen af træet.

Hvad kan jeg evt. rense mit skæfte med og er der noget særligt jeg kan efterbehandle skæftet med (udover skæfteolie altså) for at fremhæve de naturlige åretegninger ??

Jeg ønsker ikke at slibe på skæftet, da netskæringerene er utroligt tætte og ikke ret dybe. Kan man evt. glasblæse skæftet ?? evt. i en spids vinkel, så glasset ikke slår så hårdt i træet, er der nogen der har erfaring med det ??

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#2
Hej Lani.

Jeg har flere gange med fint resultat anvendt "Certidied" farve og lakfjerner på mange forskellige våben. Stort set alle skæfteolier indeholder en eller anden form for fernis eller lak. Smør det på og lad det sidde indtil det begynder at boble. Skrab herefter med en plastspartel. Til netskæringerne bruges en tandbørste. Til slut afrenses der med terpentin. Nu er der nok nogle små fibre som har rejst sig, så du slipper ikke helt for ultrafint slibepapir eller ståluld. Jeg tror at dette er den mest skånsomme behandling du kan give det.
Jeg har også hørt at man kan give skæftet en tur i opvaskemaskinen på det varmeste program. Dette skulle også genoprette mindre mærker i skæftet. Har dog ikke prøvet det selv.
Balsin klar skæfteolie er god til at fremhæve åretegningerne med. Smør en 5-7 lag olie på skæftet. Det trænger hurtigt ind så det kan gøres på en aften. Lad det tørre i 2 dage og poler blank med håndroden.
Svar
#3
Hej Haterock

Tak for anvisningen, hvor kan jeg købe de to produkter ?

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#4
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ms=ovnrens

Her er også et lille fif!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Haterock

Hej Lani.

Jeg har flere gange med fint resultat anvendt "Certidied" farve og lakfjerner på mange forskellige våben. Stort set alle skæfteolier indeholder en eller anden form for fernis eller lak. Smør det på og lad det sidde indtil det begynder at boble. Skrab herefter med en plastspartel. Til netskæringerne bruges en tandbørste. Til slut afrenses der med terpentin. Nu er der nok nogle små fibre som har rejst sig, så du slipper ikke helt for ultrafint slibepapir eller ståluld. Jeg tror at dette er den mest skånsomme behandling du kan give det.
Jeg har også hørt at man kan give skæftet en tur i opvaskemaskinen på det varmeste program. Dette skulle også genoprette mindre mærker i skæftet. Har dog ikke prøvet det selv.
Balsin klar skæfteolie er god til at fremhæve åretegningerne med. Smør en 5-7 lag olie på skæftet. Det trænger hurtigt ind så det kan gøres på en aften. Lad det tørre i 2 dage og poler blank med håndroden.



Pas på med ståluld. Det kan efterlade små metalstykker, som så efterfølgende ruster ved kontakt med fugt. Det er altså ikke et stort problem, hvis du giver skæftet et ordentlig lag lak ala Swift.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Der skulle have stået "Certified" lakfjerner. Jeg har købt mit hos den lokale farvehandler. Et andet produkt er sikkert lige så godt. Mht ståluld, så jeg aldrig haft problemer, men du kan evt istedet anvende Scotchbrite slibesvampe. Disse fåes i forskellige finheder. Balsin fremstilles af Ballistol. Jeg har købt mit hos Østjydsk Våbenhandel. ( Jeg har prøvet mange forskellige slags skæfteolier, incl. hjemmelavet linolie med farvepigmenter. Balsin ER det bedste ).
Svar
#7
OK, jeg tror jeg prøver en kombi af ovnrens og Balsin

Tak for hjælpen

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#8
Nu har jeg prøvet med ovnrens og Balsin

Jeg må sige at Ovnrens virker fortrinligt, men jeg synes ikke at Balsin imponere mig så meget, jeg har påført det af 3 omgange og gnedet/poleret det med fingrene mellem hver gang. Det vedbliver med at være mat ligegyldigt hvor meget jeg gnider på det. Jeg kan ikke få glans i træet og det virker også somom at porerne i træet ikke bliver fyldt ordentligt ud.... måske skulle jeg prøve noget andet ???

forslag ??

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#9
Der er ingen grund til at bruge ståluld eller slibesvampe.
Fint sandpapir evt. med lidt skæfteolie efterlader ingen slibespor.
Svar
#10
Ja, grain 1200 vådslibepapir påført olie kan bruges "blidt" i åretegningernes retning..

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
OK, det vil jeg prøve, men spørgsmålet gik egentligt ud på ( måske lidt kryptisk udformet ) om hvad jeg skal bruge af olie for at få en rigtig glansfuld lød frem i træet ??
som sagt så synes jeg ikke at Balsin var tilfredsstillende....men måske er det fordi jeg stiller for høje krav.

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#12
Prøv Search på olie og skæfte

Her er 2 tråde ud af 4 sider - god fornøjelse

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...lie,skæfte

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...lie,skæfte

Du har bevæget dig ind på noget helligt - men brug aldrig våben olie, det mørner træet!

Jeg kan ikke lide linolie.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#13
Efter påføring af Balsin ( giv det bare nogle flere lag end de 3 du har givet det ) skal du lade skæftet tørre i 2 dage og gerne flere, hvorefter du polerer. Tro mig, det bliver blankt. Ikke som lak naturligvis, men en pæn satinblank overflade.
Svar
#14
basin er et dårligt valg da det jo er en olie, for at få et godt reslutat skal dr os være noget hærder i det ellers bliver det noget underligt noget.
Vil forslå du køber ccl produkter fra london, Det er de samme som bla Holland bruger når de polere skæfter.
Du kan købe det hos Guns&Gents kbh.
Start med at slibe men korn 400 og slut med korn 1200 fx
400 800 og 1200.
så køber du en spritbejdse og farver det som du syntes, men husk at farv det mørkere end du vil have det da farven forsvinder når du sliber.
så påføre du 2-4 lag ccl olie
og lader det tøre et døngs tid.
så kan du starte din polereing, og det bliver 100% som et spejl hvis du gør det rigitgt. evt ring 40368726 hvis dr problemmer
Svar
#15
Balsin er et produkt på linie med Tru-oil, tung-oil osv. Det vil sige en vegetabilsk olie tilsat en lak eller en fernis. Balsin er oprindeligt fremstillet til polering af møbler i ædeltræ. De våben jeg har behandlet med balsin, er alle endt op med en hård og blank overflade.
Svar
#16
Citat:quote:

Balsin er et produkt på linie med Tru-oil, tung-oil osv. Det vil sige en vegetabilsk olie tilsat en lak eller en fernis. Balsin er oprindeligt fremstillet til polering af møbler i ædeltræ. De våben jeg har behandlet med balsin, er alle endt op med en hård og blank overflade.


På flasken står der at det er tilsat silikone ??

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)