Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krager på 300 meter ?
#1
Jeg sad lige og legede med Normas ballistikprogram for at lave en drop- og vindtabel til men 223ér. Så gik jeg ud og satte nogle krageskiver op på 100,150 og 200 meter. Da der næsten ingen vind var, korrigerede jeg ikke for den. Fejl. Den kom ind fra ca. 70-80 grader, og efter resultaterne at dømme har der været ca. 2,5 m/sek. Den kugle jeg skyder med nu har en BC på 0,207. Det gør selvfølgelig at den er ret vindfølsom. Men selv med en kugle som Swift Scirocco, som har en BC på 0,419 skal man bare fejlbedømme en sådan vind med ½-1 m/sek for at ramme forbi kragen ude på 300 meter. Selv med en vind fra 25 grader, og en vindstyrke på 2 m/sek, misser man, hvis man ikke korrigerer. Jeg tvivler på at der er nogen der kan gøre det 8 ud af 10 gange.
Jeg glæder mig til at få ladet Sciroccoerne op, men skud på de lange hold er vist stadig kun i ren med- eller modvind for mig [V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Det med kuglens drop kan man relativt let kompensere for hvis man kender afstanden ud til målet. Noget helt andet er at skulle beregne, og kompenser for en vindafdrift som ofte kan være svingende og evt. i en skrå vinkel. Jeg har under alle omstændigheder besluttet mig for ikke at skyde til vildt på lidt længere afstande i sidevind.

Apropos krager på 300 meter.
Normalt går jeg ikke på kragejagt med riffel, men jeg har i 3 tilfælde ladet mig friste hvis en krage har ”budt sig til”.

I alle tilfældene har det haft katastrofale følger for kragerne, når de blev ramt af en V-Max med 1200 m/sek.[}Smile]

Krage 1 – 200 m.
Krage 2 – 280 m.
Krage 3 – 250 m.

/Swift
Svar
#3
Hej

Det du har opdaget er den gamle sandhed. Afstand handler om vind.

I gamle dage uden laserafstandsmåler og med besværlig afstandbedømning
kunne bulletdrop være et problem, og det kan det faktisk stadigvæk da de fleste aftandsmålerer ikke er suverænt gode på et lille mål uden markante(store) ting lige ved siden af.

Men vinden har jeg ikke fundet nogen high tech løsning på.

Men erkendelsen af at vinden betyder noget er første step mod bedre og mere sikker skydning(eller afholdelse derfra)

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
High-Tech og Vind....

Vi skal vel bare til at rende rundt med en Dobbler Radar i baglommen, af samme type som lufthavne kan bruge til at se faldvinde og andre mærkelige vindforhold i området....

Ok, den kræver nok en mellemstor generator, og en baglomme i størrelse Jumbo PLUS Mega Large. [:p]

Så En riffelkikkert med indbygget afstandsmåler, Dobbler Radar og Ballistisk computer, så er den hjemme.... [Big Grin]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
...Og et elektronisk waterpas til at indregne vinklen fra vandret, så holder man bare lige på så langt man kan se.

Spændende udvikling, men de første modeller bliver nok lidt skrumlede at se på.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
der er faktisk en løsning!!!

Diskrete vindflag placeret ud over hele jagtterrænet!

Jeg bruger noget hvidt "minestrimmel" vistnok noget den lokale heste-ejer havde til at markere den elektriske tråd så hestene kunne se den.

rundt omrking på hegnspæle og i buske og træer hænger jeg præcis samme længde strimmel i samme højde over jorden.

Og så Træning, Træning, Træning, Træning, Træning, Træning, Træning, Træning, Træning, indtil flagenes bevægelser og vinkel nærmest er programmeret ind i lillehjernen....[Big Grin] (Sådan én har vi nemlig allesammen![Smile])

Jeg har hængt et par rustfrie skiver op (venligst doneret af Hr. Hatting) og dem træner jeg på med min salonriffel...
De er 8 cm i diameter og de kan faktisk træffes på afstande op til 130 m selv når vinden er ret aktiv.

Dette er med subsonisk .22LR (Eley Tenex)

Vindafdriften er til tider op til 30 -40 cm!!!

Vinden er noget af det sværeste ved riffelskydning på lange hold, men det kan faktisk lade sig gøre.
men ikke 8 ud af 10 gange[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Imponerende Dravis !

Jeg har tænkt på at gøre det samme. Hvor mange flag tror du der skal til at dække min jagt, den er på ca. 2 mio. km2 ?

Nej helt ærligt, jeg synes det er imponerende når nogen tager konsekvensen af de teoretiske overvejelser og fører resultaterne ud i praksis. Skulle jeg gøre det selv måtte jeg imidlertid ændre mit nye motto.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
@ Dravis. Fin ide med strimlerne. Den tror jeg at jeg vil tage op. Desuden er der ingen tvivl om at jeg vil gå tilbage til at se mere på BC når jeg vælger kugle igen. Det var jeg ellers bort fra, og så mere på hvor godt de holdt sammen, kødødelæggelsen og prisen. Hornady Interbond er nok ikke noget dårligt bud til 7 mm éren.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Interbond'en fungerer meget fint i min 376Steyr! (260 grn)

Nu skal jeg bare have den testet på noget rigtigt vildt, f.eks kronvildtet ude på djursland eller råvildt ovre i nordsjælland[:p]
(og måske nogle svin i sverige...hvem ved)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)