Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilket kaliber, 8 x57, 9,3+57 ell. 9,3x62
#1
Da min gamle Mauser stadig ikke er dukket op hos SAS, er jeg i tankerne begyndt at overveje hvilket kaliber jeg skal få lavet min nye Mauser i.
Da jeg af meget irrationelle grunde vil blive i mm. står i valget mellem 9,3+62 eller fortsætte i 8+57 IS.

Spørgsmålet er hermed:

Er 9,3+62 eller 8+57 IS, eller måske en krydsning 9,3+57

Grunden til jeg overvejer 9,3eren er jeg har fået fingre i elgjagt i Västerbotten...hvor den eneste udgift er flybilletten [Big Grin]

Hvor egnet er 9,3eren til råvildt, er den for stor eller er det spørgsmål om den rette kugle ?

Er ikke så erfaren, så har behov for lidt viden ?????
Svar
#2
Hej
Jeg har skudt et par bukke med min 9,3-62 og det går fint så længe man er fri af boven - men en 6,5-55 rykker også forpartiet af hvis du skyder for langt fremme....
9,3-62 er jo ikke et højhastighedskaliber så derfor kan du skyde rådyr med eks. 286 grains kugle i Lapua Mega. Og den er jo fin til elg.....

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#3
Man skal da klart have dem alle[Wink][^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Ja Gammeltoft, men når man er studerende og ens gamle Mauser er væk, må man desværre nøjes med det forsikringsselskabet vil betale for den anden. Det kan vist kun blive en Mauser...

Men håber af hele hjertet den gamle dukker op.....

Har du nogle erfaringer med 9,3er til råvildt ?
Svar
#5
Hej,

håber da inderligt du får dit våben igen!! Har selv prøvet at "mangle" en riffel på den måde, så jeg føler sku med dig.

nej, jeg har ikke prøvet 9,3´eren til råvildt. Har kun skudt svin med den endnu.
Jeg tror egentlig også nok det skulle være ok med de tungeste kugler hvis man som Halvautomaten skriver, holder sig lidt bag "bladet".

P.t. bruger jeg Ballistic Tip i 9,3x62, men da den er udgået af produktion tror jeg at jeg vil prøve med RWS H-Mantel, Swift A-Frame eller Barnes.....

Med 8x57JS har jeg kanon erfaringer med råvildt hvor jeg brugte den gamle 12,1g RWS H-Mantel. Det var min første riffel/kaliber. En god gammel Mauser med en S&L pibe.

Jeg havde også en ganske kort periode en 9,3x57 som jeg ikke nåede at skyde andet end papskiver med inden den blev solgt....[Sad]

Før eller siden tror jeg at jeg vil gå tilbage til 8x57JS....[Smile]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Det er sgu trist, og har været manden der er skyld i jeg har taget jagttegn kæreste eje. Da han er bøssemager var låsestol overgraveret og hans initialer graveret ind i magasinbunden sammen med nogle roser. Svingmontage med en gammel Helia variabel kikkert.[Sad] desuden var den lavet med et links skæfte.

Havde det for pokker bare været en seriefremstillet !!!!!!

Men nu må vi se. Forsikringsselskabet sagde jeg efter en måned kunne anmelde tyveriet hos dem. Derefter tager jeg en snak med min ven, bøssemageren, hvad vi gør.

For som han siger, så må du jo have noget tilsvarende igen.
Svar
#7
Min dybeste sympati og medfølelse!

Køb en Mauser, Huskværn el Brno i 8x57 el. 30-06. Helst det første!

Relativt billig og uopslideligt!

Mvh Thorlak

Det er een løsning, hvis du kun skal have een!

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
Jeg har 2 M98 i 8x57IS (Infanterie Spitzengeschoss[Big Grin])

De bliver heller ikke solgt, de vil blive restaureret når jeg engang får tid.

Dejlig kaliber!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)