Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sløv Kniv.
#1
Hej

Hvordan får jeg min jagtkniv skarp ???

Den er lige så "døv" som min kollega.......

Jeg har prøvet med et lansky sæt.... det kunne jeg ikke få den skarp med......

så købte jeg en vådsliber i harald nyborg med poler gummirulle (1000 kr)
og så en polette polermaskine til 3500 kr.
så nu kan jeg slibe knive ........MEN NEJ......
Det kan jeg ikke, er jeg TOTAL HÅBLØS eller hvad....???

Kan i give mig nogle gode råd ???

Jeg brækkede nemlig en seks ender i lørdags og det var faktisk
brække.......kniven var nemlig skide døv.....

Håber i kan hjælpe, evt. med et kursus i knivslibning......

Mvh. Den "DØVE" jæger
Svar
#2
Du skulle ha' købt en TORMEK, den kan det hele, men pyt med det, du kan sagtens få din kniv skarp med det du har købt.
Mange "førstegangs-slibere" har tendens til at ville slipe i en for lille vinkel - prøv at ramme den samme vinkel på æggen som den havde før.
At slibe en kniv kan godt være svært, men øvelse gør mester - bare bliv ved med at prøve, det skal nok komme. Det tar' lang tid at slibe en kniv.......det er ikke noget der er overstået på 2 min.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#3
Den fejl bruger af "lansky-sættet" oftest gør er at de ikke "sætter en ny æg" D.v.s. man Skal starte med den grove sten i den ønskede vinkel (en jagtkniv må ikke være under 19 grader) og BLIVE ved med at slibe på begge sider, ensartet til man har en "Rå-æg" der er ens på bgge sider og som har taget hele den gamle uensartede æg væk!

Først når det er sket, kan man bruge mellem og fin sten til afslutning, husk at lansky-stenen skal bevæges i større cirkel-bevægelser jo finere sten.

Til slut kan man trække æggen helt skarp på en læderstrimmel med lidt ventil-slibepasta eller lignende..

Jeg kan slibe selv en kniv i D2 stål skarp som et barberblad på den måde (D2.. Knifemakers nightmare.. Takes a lousy edge, but holds it forever.. [8D])

sidst min D2 jagtkniv var med på trykjagt måtte den overtage til de sidste 4 stykker kronvildt, efter at alle de andre var blevet sløve[8D]

Er man doven, kan man se om man kan finde en af den slags maskiner der bliver/blev brugt på slagterierne, med et slibebånd og en lille filt-skive med slibemiddel på... De kan gøre det på et par minutter, hvor det tager et kvarter-20 minutter med et Lansky-sæt (Men det er rigtig god meditation... læs eventuelt Wilhelm Mobergs "At slibe en kniv" imedens)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Kør ind til den nærmeste slagtermester..........de plejer at kunne få grejet til at skære!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#5
Jeg har gode erfaringer med Lansky sættet.
Hvis du skal igang med det store slibearbejde, fordi knivens æg er helt død....så slib med en vinkel på 25 grader (Det midterste hul. I den vinkel er æggen nogenlunde til at vedligeholde. Når du er færdig med at slibe med den fineste sten, så kan du rejse æggen ved at køre den igennem enden (ned i fibrene) af en træklods.

[Smile]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
så købte jeg en vådsliber i harald nyborg med poler gummirulle (1000 kr)
og så en polette polermaskine til 3500 kr.
så nu kan jeg slibe knive ........MEN NEJ......
Det kan jeg ikke, er jeg TOTAL HÅBLØS eller hvad....???

Kan i give mig nogle gode råd ???

Jeg brækkede nemlig en seks ender i lørdags og det var faktisk
brække.......kniven var nemlig skide døv.....

[Big Grin]Hej Permoje.
Din vådsliber er god nok.[Wink]
Prøv først på nogen gl.køkkenknive, Slib kniven så den roterene del køre fra dig, ens vinkel fra begge sider til der kommer en rå-æg.
Når den er ens på hele knivbladet. Bruger du din poleremaskine med noget slibemidel på.
(For Guds skyld og dine fingere)Knivbladet/rå-æg i samme retning som rotationen VÆK FRA DIGGiv den så en lille tur på strygestålet,så kan den barbere.
God arbejdslyst. Steen [8D] (gl.slagter)
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#7
Der er en egenskab ved Lansky sættet som gør det enestående: det kan holde en konstant vinkel. Ved de andre værktøjer skal du holde vinklen konstant " på frihånd", og det er meget svært. Jeg trænede vel dagligt i et års tid på slagteri før jeg blev nogenlunde til det, og helt skrap til det blev jeg aldrig.

Følg Dravis´ anvisninger, så kan det ikke gå galt. Jeg sliber alle mine køkkenknive og jagt og fiskeknive på Lansky sættet. Det er kun første gang det tager lang tid. Derefter er vinklen etableret, og så går det hurtigt at trække æggen op næste gang.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
...og lige en ting mere. Når du bruger slibemaskinen kommer du nemt til at fjerne en masse stål før du er tilfreds med resultatet. Det gør at kniven til sidst er slidt ned til en tynd grim stilet. Det er jo ligegyldigt ved de billige køkkenknive, men det er ærgerligt på en dyr, evt. håndlavet jagtkniv.

Det er endnu en grund til at jeg bruger Lansky. Når først vinklen en gang er etableret, fjerner du ikke ret meget stål i hver slibning.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Jeg får slebet knive hos H W Larsen i kødbyen (Kbh.) De sliber alle slags knive professionelt, og de blir sindssygt skarpe. Jeg mener at betale 30 kr pr kniv, og man kan godt nok få slebet sine knive mange gange for de penge et godt slibesæt koster..

Rådet er gratis[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)