Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SAKO 85
#1
Så er SAKOs hjemmeside endelig opdateret med den nye M85.
http://www.sako.fi

Kjeldsen
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Så er SAKOs hjemmeside endelig opdateret med den nye M85.
http://www.sako.fi

Kjeldsen



Det var de godt nok hurtige til. Er der nogen der kan komme i tanke om andre der er lige så hurtige på dette felt ?

Søren

Nu også med 22-250
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
[Big Grin]Der sker heller ikke meget her[Big Grin]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#4
Ja det er jo ikke gået for stærkt
- men det er nu en meget pæn riffel
Svar
#5
Ja det går nu éen gang ikke så stærkt for våbenproducenterne med at få deres hjemmesider opdateret..........[Big Grin]

Med hensyn til Sako 85 havde det eksemplar på messen i foråret en del synlige og grove bearbejdningsspor[xx(]
Har efterfølgende haft et par eksemplarer mellem fingrene og de var virkeligt nydelige.
På den anden side burde det jo også være en selvfølge hvis prisen er et eller andet sted mellem 12 og 15k[B)]

De features der er på riflen er ihvertfald noget de har tænkt ret godt over i finland. Bare deres magasin, det er simpelthen klasse!

Tilsyneladende er riflerne også generelt blevet en anelse lettere.
At de har genbrugt systemet fra deres "Safari Classic" eller hvad det nu var den hed og kalder det en controlfeeder hmmmmm, det er vel stadig halvt push og halvt control?? Stadig er det vel ingen reel nyhed inden for koncernen, men bevares for standardriflen er det da en nyhed......

Alt ialt tror jeg nok de har ramt ret godt med deres konstruktion.

Personligt finder jeg det interessant at de har gjort magasinet "låsbart". Det er nok den eneste anke jeg har på 75´eren ud over at deres rustfaste lås er for blød.
Der trækkes let spåner af raceway´en ved heftig brug af riflerne.
Og ja, det har de nok været udsat for hos mig......[Big Grin]

Det skal da blive interessant og se om de har fået løst det problem....[B)]

Jo, jeg er nok lidt tilhænger af de der finske kanoner men stadig ikke mere end at kunne finde og påpege diverse fejl på dem......[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Fås den kun i spejlvendt udførelse??[Big Grin]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#7
Nej Jeg tror ikke den er kommet i venstreudgave - men den skal nok komme.

Kaliberudvalget er også stadig lidt begrænset og den er kun kommet i tre låselængder. Men de undgår behændigt at skrive hvor mange låselængder der kommer, men såvidt jeg kan se kommer der som minimum 1 mer, nemlig den til 222/223.
Det undrer mig bare at låselængden til 308/260 hedder short, den plejer at hedde medium. Jeg håber ikke det er fordi de har droppet vixen-længden - det har altid været en af SAKOs stærke sider.

Uden at være expert Gammeltoft, så vil jeg faktisk mene, at det er en "ægte" control feed, idet rillen i patronen går i indgreb med udtrækkeren under fremføring.
Til gengæld er vi enige om at det er lidt af en hybrid, idet det er en control feed, uden claw extractor. De har fastholdt deres std extractor, som jeg faktisk har set amerikanerne kalde SAKO extractor.

Jeg har altså også et blødt punkt for sakoerne. Jeg var dog ikke superglad for sako 75, selvom jeg har to af dem. Til gengæld syntes jeg A-modellen eller hunteren som den vist også blev kaldt var helt i top - dem har jeg en tre stykker af, to af dem er godt nok lettere ombygget.
Jeg håber de har fået kombineret det bedste i de to modeller, så bliver den svær at slå.
Det er også en spændende kaliber 338 federal. Det må være være svaret til hjorte/elg jægeren, der gerne vil have en riffel med kort lås.
Amerikanerne har også rost dette kaliber til skyerne, men det er jo også en cal 338, så det er jo nærmest blasfemi for dem at kritisere den.

Jeg kan se den nordiske presse har været meget tilfreds med sakoen, selvom prototyperne har været lidt grove i deres udførelse.
Spændende at se hvad US siger - den har ikke været i Rifleshooter endnu.

Kjeldsen
Svar
#8
Citat:quote:

Uden at være expert Gammeltoft, så vil jeg faktisk mene, at det er en "ægte" control feed, idet rillen i patronen går i indgreb med udtrækkeren under fremføring.


Njaaaaa, experter er det ikke sådan nogen der er gode til radio og tv??
Vi herinde er vel for at bruge det korrekte udtryk "autister" eller blot livsnydere.......[Big Grin]

Det er som sagt vel næsten en "rigtig" controlfeeder, hvis man ellers drejer det lidt.... På "Poul´s" riffel fra "dyskland" kunne man når bundstykket blev raslet frem, ikke få patronen op for udtrækkeren.
På sako´en er der et lille stykke hvor systemet fungerer som pushfeeder inden patron rillen "sikres" af "sako style extractoren" som amierne kalder den.
Hvorvidt det har en betydning vel nærmest af hypotetisk relevans.

Citat:quote:

Fås den kun i spejlvendt udførelse??



Nej, ikke endnu..... den fås som det første til eeehhh hedder det så "north paw"....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
PS: Hvad gør i ved ham Brobøl skimlen han er så foruroligende tavs...... Har i mobbet ham på jobbet?????

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Neeeej han er da på jagt med magge i malersvendens
fortabte land (DDR)[Big Grin]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#10
Hej!

Har Sako i 85'eren helt droppet magnum og safari kalibre og gået med på WSM bølgen?

MVH Dynamit-Harry
Svar
#11
Jeg kan næsten ikke tro at de har droppet "std" magnumkalibrer eller for den sag skyld safarikalibrerne[:0]. Jeg vil tro de kommer på banen, i takt med at produktionen kommer op at køre[Wink].

Keldsen
Svar
#12
øøøhhhhhh WSM, betyder det "Way Smaller Magazinecapacity", "WSM"????[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Selvom du er en munter glædespige, så har du alligevel lidt
værkstedshumor.[Wink]
Se det i øjnene, WSM er fremtiden[8D]

Søren med 270+338 WSM[^]
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
He he,

jeg går og overvejer sådan en WSM fætter men ved egentlig ikke hvilken.......

Måske en .270 eller en 7mm.
Er der noget om snakken med at den korte hylsterhals på 7mm´eren kan give problemer??

Eller også skulle man købe en Harley riffel med kort lås i 300 WSM til jagtfeltskydning...... Jeg har alligevel sådan en gammel Schmidt og Bender PM1 til at ligge og flyde et eller andet sted i papkasserne.....[B)]

Måske man skulle prøve sådan en Win Mag wannabee.....[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)