Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Intern ballistik
#1
Nødråb.

Håber der er en venlig sjæl herinde der kan hjælpe mig.

I forbindelse med nogle forskellige lyddæmperprojekter jeg arbejder på, er jeg i forbindelse med noget patentarbejde, og udvikling, stødt på nogle problematikker, som jeg gerne skal have løst.

Hovedsageligt drejer det sig om hvor stort det resterende gastryk er når projektilet forlader piben (gerne i PSI eller Mpa.

Og ja jeg ved godt at det kommer an på flere forskellige faktorer, såsom pibelængde, krudttype, kaliber og kuglevægt.
De våben der p.t. er involveret i projektet er listet nedenfor.

Er der en metode hvorved jeg kan beregne det på?

Det jeg i første omgang er interesseret i er, worst case scenario. Altså det største tryk med den kraftigste kommercielle patron der er i handelen.

Jeg arbejder p.t. på følgende våben:

M95 Carabin .223
M95 Standard .233
LSV .233
M75/G3 .308
M62 Let maskingevær .308
AK47 7.62x39 (diverse løbslængder)
Ak74 5.45x39 (diverse løbslængder
Glock 34 9 mm
Colt 1911 .45
.50 BMG (løbslængde endnu ikke fastlagt
Diverse rifler i kaliber 6.5x55

Håber i kan hjælpe mig.
Dette er meget vigtigt for mig, da det er lykkedes mig at udvikle et meget effektivt lyddæmperelement, men har haft nogle problemer i forbindelse med visse kalibre/våben, som kunne være gået meget galt. Jeg skal bruge disse data til FEM simuleringer, så jeg kan dimensionere elementerne rimeligt sikkert til de indledende testforsøg.

Please, jeg er helt nede på mine knæ nu, be be.

Med venlig hilsen
GeorgGearlos
Svar
#2
Hej "Gearløs"

Far ud på "indernettet" og find programmet "quickload"

Det beregner mundings-gastrykket og procentdelen af forbrændt krudt.

dermed har du både et tryk og en "masse" for den resterende gas at "modellere" ud fra

Du kan simulere alle løbslængder og justere flere parametre for friktion i pibe og krudt-typernes kemiske egenskaber.
Kort sagt... det program kan næsten ALT

Et lille eksempel:

.223 (SAAMI specs) 60 grain bullet 16 inch barrel
92.28% af 1,76 gram krudt forbrændt i piben, resttryk ved munding: 814 Bar

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Takker for din hurtige respons dravis, vil straks fare ud og se om jeg kan finde det program, hvis ikke, kommer jeg tilbage med tårefyldte øjne, og tigger efter et relevant link

Med stille hilsen
GeorgGearlos
Svar
#4
Hej igen dravis´, det ligner lige nøjagtig det program jeg mangler, prøvede lige at downloade demoen, men øv den virkede ikke, så jeg må vel forlade mig på din ekspertise og tro på at det duer. Regner med at bestille den i næste måned. Men endnu engang tak for hjælpen.

Med stille hilsen
GeorgGearlos
Svar
#5
Quickload duer. Du kan roligt bestille det
Svar
#6
Jeg ved ikke, om det er relevant for dit projekt, men:
I modsætning til den almindelige opfattelse, at en lyddæmper altid medfører mindre mundingshastighed og dermed mindre energi, kan lyddæmpere - afhængig af konstruktionen - til kortløbsvåben medvirke til større hastighed og større projektilenergi, fordi krudtgasserne får større spillerum til (ofte fuld) forbrænding, inden projektilet forlader mundingen.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by PHN

Jeg ved ikke, om det er relevant for dit projekt, men:
I modsætning til den almindelige opfattelse, at en lyddæmper altid medfører mindre mundingshastighed og dermed mindre energi, kan lyddæmpere - afhængig af konstruktionen - til kortløbsvåben medvirke til større hastighed og større projektilenergi, fordi krudtgasserne får større spillerum til (ofte fuld) forbrænding, inden projektilet forlader mundingen.



Det har du ganske ret i. Faktisk er det ganske få lyddæmperkonstruktioner der bremser kuglen. De fleste hæver mundingshastigheden et sted mellem 30-50m/s. Dette gælder som regel for både pistol og gevær/ (og maskingevær) En anden ofte overset faktor er, afhængig af opbygningen, at det ofte har en gavnlig indflydelse på precisionen. Dette beror på hvorgodt man er i stand til at styre de udstrømmende turbulente gasser, og således giver projektilet fred og ro til at følge sin egen kurs.

Med stille hilsen
GeorgGearlos
Svar
#8
Takker alle for hjælpsomheden, har i dette øjeblik bestilt QuickLOAD V.3.2 hos Frankonia Jagd pris: 129 Euro.

Jubii så kan jeg snart komme videre

Med stille hilsen
GeorgGearlos
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)