Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Et spørgsmål om jura.....og Blaser!
#1
I forbindelse med, at jeg er blevet tilbudt en nyere cnc-bænk til drejning af udvendig kontur på piber er der nogle våbenhandlere der er interesserede i, om vi kan fremstille nogle piber passende til Blaser.
Jeg ved, at der allerede findes flere leverandører af uoriginale skæfter til denne riffel, er der nogen her, der kan vurdere, om der i juridisk forstand er noget til hinder for, at vi begynder at fremstille piber???? I givet fald bliver der tale om piber med weawerbaser Ikke Blasers egen saddelmontage.
Nu skal vi selvfølgelig også have spurgt Blaser, men det ville nu være rart med lidt forhåndskendskab til sagen.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være noget til hinder for at fremstille en uoriginal reservedel til et våben.

Det må være helt på linie med at fremstille uoriginale reservedele til biler...

Du bør nk undersøge, om der ligger særlige patentrettigheder - i tilfælde af pibens samling er udført på en teknisk specielt måde, som Bl.... har patent på..... ligesom du nok bør undersøge, om der er solgt særlige licensrettigheder til produktion af uoriginale piber til en anden producent inden for Jeres geografiske markedsområde...

Hvis ikke der er patentbøvl hhv. licensrettigheder, der kommer på tværs, kan jeg ikke se noget problemfyldt i det.

Du skal selvfølgelig udvise god skik if orbindelse med markedsføringen af dine piber... der er grænser for hvad du kan tillade dig i forhold til bl.... i dit markedsføringsmateriale....

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Og så er der lige det med produktansvar og andre sjove ting.......

Bigfoot
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by bigfoot

Og så er der lige det med produktansvar og andre sjove ting.......

Bigfoot



Naturligvis - det er en forsikringssag. (Det bliver ikke piberne der ryger....[B)])

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Jeg tror nu heller ikke der vil være noget til hinder for at gøre det men følg for en sikkerheds skyld rådet om check af patent o.lign.

En helt anden ting er så om det i det hele taget kan betale sig?
Min erfaring er at købe piber fra en løbsproducent, det koster ikke ret meget, og du kan få dem til at lave dem lige som du vil have dem, efter mål og tegning, enten i white, blue eller bruneret endda også i rusfrit.

Med stille hilsen
GeorgGearlos
Svar
#6
Jeg kan kun ønske god fornøjelse[Wink]

Jeg tør personligt ikke producere piber til dette våben.

Der er nok ikke den mindste tvivl om at hvis en pibe du har produceret smutter bundstykket bagud, vil Blasers markedsføringsmaskineri nok gå op på fulde omdrejninger for at få dig i gyngen. I den proces vil de formodentlig ikke som sædvanligt ved lignende hændelser påstå at der er tale om fejlladninger. Men derimod forsøge at tvære en diskutabel konstruktion af på dine "manglende" evner[xx(]

jbn
Svar
#7
Vi kan vel lade DEVA trykprøve dem - de har jo altid ret.....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Vi kan vel lade DEVA trykprøve dem - de har jo altid ret.....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Du vil nok erfarer at der er forskel i propaganda afdelingens vurdering, afhængigt af hvem der får udfærdiget en DEVA raport.

Af økonomiske grunde vil jeg anbefale at piberne bliver fremstillet af et uafhængigt selskab med mindst mulig egenkapital

Ps. Du kan måske pådrage dig et udviddet erstatningsansvar, da du på forhånd, var vidende om de eventuelle problemer/ricici ved den omhandlede konstruktion

jbn
Svar
#9
Det skulle ikke være umuligt......
Er det ikke noget med at skåneriflens pibe er lidt tyndere end normalt??????

Og forresten, hvad er det for en snurrebasse du har kik på?
Er det éen med to spindler og momentoverførsel?????????

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Det er imponerende, som temaerne i dette fora, har evne til at ændre sig til en diskussion om personlige preferencer vedrørende våben.

Vedrørende mulighed for at levere uorginale reservedele til et industrielt fremstillet produkt, bil eller våben.

Der har rent faktisk været diskussioner (i EU selvfølgelig) om muligheden for at det skulle være forbudt at tilbyde uorginale dele til industriprodukter, da dette kunne ses som en kompromittering af patentrettigheder og en risiko for den oprindelige producent, hvis den uorginale del svigtede og kunne påføre den oprindelige producent et skadesansvar.

Jeg mener nu ikke der kom noget ud af det, men jeg vil mene, at der er nogen i Patentstyrelsen der kan give rådgivning vedrørende dette.

Mvh. Jens
Mvh. Jens
Svar
#11
???????? - ja, hvis der ikke er nogen der vil tale med en, ka' man jo altid få en sludder med sig selv [:0]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)