Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæfte-forlænger
#1
Mit haglgevær har en (grim) sort skæfteforlænger på 5 cm. Påsat af våbenforretningen for at tilpasse længden til mig.

Nu påtænker jeg at afrense skæftet og lakere det igen - og i denne forbindelse tænkte jeg på, om jeg selv skulle kunne udskifte den sorte skæftforlænger med et pænere stykke træ.

Er der nogen der har erfaringe med dette? Hvor kan man eventuelt købe et passende stykke træ.

mvh
Søren
Svar
#2
Hvad er det for et våben? har det nogen større værdi?
5 cm er meget og forlænge med græsen er 3 cm ca ellers ser det dumt ud uanset om det er purdey i London dr har lavet det eller en butik på midtsjælland...
Den sorte tingest må være bakalit tror jeg. Det kan os se oki ud men kræver et mørkt skæfte. Det kan du bejdse. (sprit)
IKKe noget lak..bare oliebehandel det, det langt pænere.
Ellers N&K kan lave det pænt ,np nilsen , langvad, kommer an på hvor du bor?
Kan os blive pænt med træ kommer an på resten af kolben.
Ellers kig på Hunters house hejmmeside der mange gævære der dr er forlænget på forskellig vis. måske dit kan ligne noget af dette.
Svar
#3
Du ku' jo også købe en løs såkaldt kolbeforlænger i skind og sætte på kolben. Pris et eller andet sted mellem 75 og 120 kroner. Ser ikke så dårlig ud, gør det muligt let at forlænge/forkorte kolben et par cm. alt efter vejr og påklædning eller blot lade den blive siddende i uændret længde. Desuden beskytter den kolben i de situationer, hvor du holder hvil og læner bøssen op ad et træ, eller når du sidder i et "gåsehul" o.s.v. samt hindrer, at bøssen vælter, fordi kolben skrider ud. Nogle gange er det en lille velsignelse ikke hele tiden at skulle tænke alt for detaljeret på, hvorledes ens yndlingsbøsse overlever en jagtdag uden skrammer.
Svar
#4
Nej, det er jo ikke den dyreste 'Holland & Holland'-bøsse, jeg har købt - snarere et simpelt Simson Suhl haglgrvær. Men du ved, hvis man synes, man skyder godt med det, og hvis man kunne få den der sorte bakkelit-skæfte-forlænger væk - så kunne det måske ligne et 'Lolland & Lolland' [Wink].

En kolbeforlænger er måske en god ide.

Tak for svarene.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)