Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skift mellem homogene og traditionelle kugler
#1
Jeg har læst nogle steder at man kan få problemer med præcitionen, hvis man skifter mellem homogene kugler og traditionelle. Er der hold i den påstand eller skal man "bare" rense løbet i timevis [xx(]?
Grunden til at jeg spørger er at jeg er fristet til at bruge homogene kugler i min 7mm RM, og lige har købt en håndfuld Rhino af 308 komp. Kan jeg vende tilbage til de traditionelle kugler bagefter, og til træning?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Jeg har læst nogle steder at man kan få problemer med præcitionen, hvis man skifter mellem homogene kugler og traditionelle. Er der hold i den påstand eller skal man "bare" rense løbet i timevis [xx(]?
Grunden til at jeg spørger er at jeg er fristet til at bruge homogene kugler i min 7mm RM, og lige har købt en håndfuld Rhino af 308 komp. Kan jeg vende tilbage til de traditionelle kugler bagefter, og til træning?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Det er skift mellem coatede og "rene" der giver bøvl, men ikke mere end at du rense dig ud at det.

VH Søren

Opskrift på bøvl 10 hurtige skud i magnumriffel med coatet projektil.
Den er nu godt varm og du skyder lige 10 mere med en ren kugle.
Varme, coatning og alm tombak ja du behøver ikke lede efter problemerne..............

Nu også med 22-250
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Hej Uffe,

du kan sagtens få problemet ved skift mellem "homo" og alm. kugler.
Du kan også til en vis grad se problemet mellem almindelige kugler af samme grundlæggende konstruktion.

Har selv set problemet optræde i diverse forskellige pibefabrikater.

At udelukke det kategorisk er ikke helt rigtigt.

Et af de slemme eksempler er i min 30-06 (S&L pibe) ved skiftet fra hornady SP til Rhino og tilbage.
Der skal der et lille antal skud til, men Hornady´en for at returnere til begyndelsespunktet.

I et andet tilfælde i en Tikka pibe var der en forskel fra Lapua Scenar over til Nosler Ballistic Tip og tilbage til Scenaren igen.

Problemet ligger i mine tilfælde i at der aflejres en anden type tombak. Fordi problemet forsvandt hvis der efter hver "type" blev foretaget en gennemgribende rensning af piben.

Graden af problemet i min 300win mag med Barnes TSX 180 grain med 1000 m/s er så grælt at jeg vurderer at piben skal renses med solvent inden den igen kan anvendes til jagt[xx(]

I langt de fleste tilfælde har det ikke kommet til udtryk eller drejet sig om småting.

I alle tilfælde skal du afprøve det og vurdere om det har nogen betydning for dig, hvis det ellers i dit tilfælde giver nogen ændring.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Hej hej

Hvad er forskellen mellem homo" og alm. kugler og coatede og rene. Hvad betyder disse fag ord? Håber i bærer over med min uvidenhed.

Hilsen Thor
Svar
#5
Almindelige kugler = typisk en blykerne med en kappe af Tombak

Homogene kugler = massive kugler af éet ensartet materiale

Coatede kugler = kugler belagt med et eller andet middel der bla. nedsættter friktionen mellem kuglens og pibens materiale (typisk grafit eller molycote)

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Citat:quote:

Graden af problemet i min 300win mag med Barnes TSX 180 grain med 1000 m/s er så grælt at jeg vurderer at piben skal renses med solvent inden den igen kan anvendes til jagt



er der ikke overtryk her, jeg kan ikke få min .300 wby over 995 med norma ladedata.

bruger du ikke barnes til jagt??

Citat:quote:

jeg vurderer at piben skal renses med solvent inden den igen kan anvendes til jagt

hvor dette

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#7
He he,

det er en Weatherbydræber jeg har bygget......

Højere hastighed til en lavere pris pr stk. ammo...[^]

Jeg har bare bestilt min kammerrival med en 4mm længere friflugt end de normale specifikationer.

Jeg kører p.t. med 180 grains Partition i min 300 hvor jeg også kører 1000m/s rent ved en fuld ladning.......
En anden god ladning er 165 grains partition med 1060 m/s[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
For lige at være krakilsk.

En homogen består af et materiale.

En rhino har en lille blyklump a la Trophy Bonded og kan derfor ikke
leve op til definitionen homogen.

At den så kan give problemer med coatningen og den massive bagende er en anden sag.

Den vil typisk have en kraftig aflejring af mantel fordi kobberet er hårdere end bly og derfor ikke tilpasser sig ligeså godt i piben som de projektiler med mere bly i.

Min erfaring, som sikkert kun er ringe i forhold til andres, er dog
stadig at de største problemer opstår når man får blandet coatnings
materiale og mantelaflejring sammen i forskellige lag. det er et rengørings problem.

Med hensyn til præcision er det dog oftest sådan at jeg skal skyde 5 skud på en rengjort pibe før coatede går jævnt. der skal ligesom en vis mængde sovs i piben først. Disse oplevelser er udelukkende fra 223, 308 og 6,5x55. jeg afviser ikke, at andre kan have andre erfaringer

VH Søren

Nu også med 22-250
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Ja, homogen betyder ensartet......

Citat:quote:

Homogene kugler = massive kugler af éet ensartet materiale



Det er alment kendt i "skytte kredse" at man ikke blander ammunition på tværs af fabrikater og kuglebelægninger.

Havde selv samme procedure da jeg engang skød i decideret baneskydning.

Problemet med Rhinoen er/kan være at den netop er "homogen" i bagenden og derfor ikke giver så meget efter i bagenden.

At den så som et par andre fabrikater har en lille bly "lomme" i forenden har egentligt ingen betydning da "lommen" faktisk ikke går dybere end det punkt i tværsnittet i kuglen hvor den tangerer riffelgangen.

Derfor kan den i relation til problemer med belægninger og deraf mulig dårligere præcision betragtes som en homogen kugle.

Swift Scirocco kan have de samme tendenser som homogene kugler pga den tykke mantel og har da voldt mig problemer i et par piber og i andre piber har den skudt perfekt.

Så som sagt er der ikke andet og gøre end at prøve selv. Det er da også meget sjovt med lidt ladeeksperimenter......[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Så som sagt er der ikke andet og gøre end at prøve selv. Det er da også meget sjovt med lidt ladeeksperimenter......[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Det er også helt vildt sjovt at rense løb [xx(].

Spøg til side, tak for rådene. Jeg må i gang.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)